Boeing s jedním motorem neletěl poprvé! Ve Smartwings ušetřili miliony, vysvětlují experti

Autor: yks - 
5. 9. 2019
13:18

Když letoun společnosti Smartwings z řeckého Samosu do Prahy koncem srpna odstartoval a selhal mu motor, nešlo o první podobnou událost evidovanou pro český letoun. V roce 2008 se jednalo o let ČSA z Ostravy do Hurghady. Ani tehdy piloti nepřistáli na nejbližším letišti, ale pokračovali až do Prahy, ovšem po dohodě s letovými dispečery. Piloti letu ze Samosu však nyní letové kontrole nic neřekli a patrně nevyslyšeli ani obecně uváděné doporučení přistát na nejbližším vhodném letišti. Byla motivace finanční? Mohla být. Společnost prý díky letu do cílové destinace ušetřila miliony korun!

Na první pohled se možná zdálo, že to není nic vážného. Boeingu společnosti Smartwings během jednoho srpnového letu z řeckého Samosu do Prahy přestal fungovat jeden motor. Cestující sice měli pocit, že se letoun po startu jako by trochu propadl, nic ale netušili a zkušený pilot se rozhodl doletět se strojem až do místa určení.

Přistání proběhlo hladce, nikomu se nic nestalo. Jenže o zmíněný let teď jeví velký zájem hned dva české úřady zaměřené na letectví. Pochybují o tom, zda bylo bezpečné letět přes půlku Evropy na jeden motor. Na stejné téma nyní uveřejnil obsáhlý článek server zdopravy.cz.

Video VIDEO: Přistání letadla Smartwing s jedním motorem! Měli piloti přistát jinde, nebo se vrátit? - mall.tv

Měli přistát v Ostravě!

Podle portálu zdopravy.cz k podobné situaci v Česku došlo už v listopadu 2008 během letu ČSA z Ostravy do Hurghady. Tenkrát vysadil Boeingu 737 nedlouho po srážce s ptákem motor a posádka se rozhodla pokračovat do Prahy. Cestou tak byla spotřebována část paliva. Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod ovšem tenkrát prohlásil, že šlo o porušení bezpečnostních pravidel.

Bezpečnost, nebo zisk?

V případě letu ze Samosu se pilot rozhodl nepřistát na žádném z minimálně 5 mezinárodních letišť, které měl v dosahu. Podle webu tím ušetřil Smartwings náklady v řádu milionů, protože společnost nemusela platit kompenzace cestujícím, zařizovat náhradní letadlo ani řešit problém s chybějícím vlastním servisním zázemím na cizím letišti.

Potíž má být ale také v tom, že se posádka rozhodla o stavu letadla neinformovat letovou kontrolu v zemích, kterými vedla trasa letu, ale učinila tak až v případě české letové kontroly. Zahraniční dispečeři tak mohli počítat s tím, že mohou po Boeingu chtít manévry, které letoun s jedním motorem prostě nebyl schopen v předpokládaném čase provést. Například mohlo jít o rychlou změnu letové hladiny.

Společnost krotí hysterii

Společnost Smartwings se k letu ústy své mluvčí vyjádřila jen velmi stručně. „Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo v 11:06 hod. bezpečně přistálo v Praze,“ řekla iDNES tisková mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.

O případu už ale podle webu zdopravy.cz promluvil i předseda představenstva společnosti Jiří Šimáně. „Nejde o systémový problém. Netváříme se, že se nic nestalo, vyhodnocují se postupy posádky. Novináři by se měli mírnit, cítím hodně antipatií, nenávisti, bonzáctví lidí. Nechte to v klidu vyšetřit,“ řekl podle zmíněného webu.

Erman ( 5. září 2019 18:34 )

Nahodou rozumprd tomu rozumí plachtil přes 50 let jeho pravé jméno je Jurka Gagarin

vihor ( 5. září 2019 17:45 )

Dopravní letadlo z letové hladiny FL330 (cca 10 km) asi 100 km doplachtí, takže teoreticky by to mohli dělat tak, že by měli zapnutý jeden motor a občas zvýšili tah tak, aby něco nastoupali, a pak ho stáhli na volnoběh a plachtili. Sice by tím narušili veškerý provoz, ale třeba by to nějak řízení letového provozu vysvětlili.

cikrt ( 5. září 2019 15:12 )

Ty tomu tak rozumíš rozumprde.

offline ( 5. září 2019 14:39 )

Příště by to mohli zkusit doplachtit i bez motorů. Na termice to vyšroubují nahoru a tak můžou přeskákat půl Evropy. To budou úspory!

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud