„Hazard se životy,“ čílí se exministr na Smartwings. Expert: Let bez motoru je vždy riziko
Let stroje české společnosti Smartwings s jediným funkčním motorem z řeckého Samosu do Prahy řeší tuzemské letecké úřady. Pracovníci Smartwings tvrdí, že pilot postupoval podle předpisů, nicméně bývalý pilot Ladislav Keller (60) varuje, že let s jedním motorem je vždy rizikem!
Ke zmíněnému letu došlo minulý čtvrtek na trase Samos – Praha, kdy nad Egejským mořem Boeingu 737-800 přestal fungovat levý motor. „To se stává poměrně často. U dvoumotorového letounu to ale znamená, že letadlo už nemá žádnou zálohu, když dojde k vysazení druhého motoru nebo dalším komplikacím, je již problém s takovým letadlem přistát. Z tohoto důvodu se obecně doporučuje přistát na nejbližším vhodném letišti,“ řekl v Epicentru Blesku.cz zkušený pilot Ladislav Keller, který létal i se zmíněným strojem.
Bylo to bezpečné?
Vedení společnosti Smartwings si však za bezpečným vypravením letu stojí. „Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) dala za pravdu naší společnosti a potvrdila naše stanovisko, že rozhodnutí o letišti vhodném pro přistání náleží veliteli letadla,“ řekla Blesku Vlaďka Dufková, mluvčí Smartwings. Na přímý dotaz Blesku, zda kapitán nahlásil výpadek motoru letovým kontrolám během cesty, však neodpověděla.
Úřady prošetřují
Okolnosti výpadku motoru i bezpečnost samotného letu prověřují české úřady. Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod se zabývá samotnou poruchou, zatímco Úřad pro civilní letectví (UCL) zjišťuje, zda nebyla ohrožena bezpečnost pasažérů a posádky. „Nedošlo k přistání na nejbližším vhodném letišti tak, jak je to v zájmu bezpečnosti posádky a cestujících na palubě,“ řekl ředitel UCL David Jágr.
Budu žádat podvýbor pro dopravu, abychom projednali případ Boeingu, který letěl více než dvě hodiny z Řecka na jeden motor v rozporu s předpisy Boeingu. Chci vědět jak k tomu Úřad civilního letectví bude přistupovat a jaká budou opatření, aby se to neopakovalo.
— Marian Jurečka (@MJureka) 27. srpna 2019
Výsledky vyšetřování by měly být známé během několika týdnů, v úterý úřady požádaly společnost Smartwings o vysvětlení celé situace a na její odpověď čekají.
Ke kauze se vyjádřil i bývalý ministr zemědělství Marián Jurečka (38, KDU-ČSL), který chce téma otevřít na podvýboru pro dopravu. „Chci vědět, jak k tomu UCL bude přistupovat a jaká budou opatření, aby se to neopakovalo,“ uvedl na twitteru. Podle něj šlo o „hazard se životy pasažérů“.
No naštěstí Jarda si nepořídil v podzemí střelnici. Tak jako jeho nástupce fitko a golfový trenažer. V době kdy neměli téměř na výplaty a rozprodávaly vše co nebylo přivařené.