Landovský o válce: Moskva otevřeně lže, jsou to zvěrstva! V Česku jsme v bezpečí
Na ukrajinská města dopadají další ruské bomby a počty obětí, a to včetně dětských, narůstají každým dnem. V noci z neděle na pondělí Rusové útočili na Kyjev i město Sumy. Jejich bomby zasáhly obchodní centrum a chemičku, kde zapříčinily obří únik čpavku. Ukrajinská tajná služba dostala informaci o tom, že do Charkova míří ruské jednotky s cílem obsadit ho a zmasakrovat obyvatelstvo. Ukrajinský prezident Zelenskyj volá mimo jiné po bezletové zóně nad Ukrajinou. Proč ji NATO nezavede? Je opatrná reakce Aliance na místě a jak nás spojenci v případě zhoršení bezpečnostní situace ochrání? Nejen o tom hovořil v pondělním Epicentrum český velvyslancem při NATO Jakub Landovský.
„Moskva otevřeně lže. Všichni víme, jak válka vypadá. Je to absolutní zvěrstvo a porušení všech pravidel a porušení mezinárodních smluv. Všechny meze jsou překročeny,“ řekl na úvod velvyslanec Landovský.
Podle něj bychom nyní měli myslet na dvě věci. A tedy jak pomoci Ukrajincům a jak našim občanům zajistit bezpečí. Zatím se ale Češi nemusí obávat. „Jednoznačně jsme v bezpečí. A to proto, že funguje NATO zajišťující vojenské bezpečí a ekonomické bezpečí nám zajišťuje EU,“ zdůraznil velvyslanec.
Bezletová zóna otevřeným vstupem do války
Západ podle části veřejnosti ale stále nedělá dost, respektive NATO. Jak ale připomíná velvyslanec, aliance je obranného charakteru. A i zavedení bezletové zóny, po které volá Ukrajina, by mohlo vyvolat nechtěnou reakci. „Kdo si vezme na bedra vynucování zóny, tak nebude jen ničit ruské stíhačky, ale i ruskou protivzdušnou obranu (…) Ti co po ní volají, by si měli uvědomit, že tak volají i po přímém zapojení do konfliktu, což bude nahrávat Putinovi,“ podotknul.
Drazí čtenáři, pro tuto chvíli online přenos končí. Pokračovat s aktuálními zprávami o Ukrajině budeme zase brzy ráno, dobrou noc.
Volkswagen chce prodat svůj montážní závod v ruské Kaluze. V březnu koncern oznámil, že do odvolání pozastavuje výrobu v závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu. Důvodem byly sankce uvalené západními zeměmi po invazi na Ukrajinu. S okamžitou platností byl také zastaven vývoz vozidel do Ruska. V Kaluze se montovaly rovněž vozy české automobilky Škoda Auto.
Podle zdroje listu Vedomosti by továrnu mohla koupit kazašská firma Asia Auto. Ta má licenci na výrobu vozů Volkswagen a Škoda.
Továrna v Kaluze má kolem 4200 zaměstnanců a Volkswagen je přímým vlastníkem závodu. Volkswagen má také dohodu o montáži několika modelů v závodě v Nižném Novgorodu, který vlastní skupina GAZ.
„Ve strojírenské továrně v okupované Horlivce je hlášen požár,“ tweetuje s videem kanál Trucha. A dodává, že tam dopadlo nejméně šest dělostřeleckých granátů ráže 155 mm. Ty používá NATO; některé západní země takovou výzbroj nyní poskytlo Ukrajině.
Na dotaz, kde jsou tedy naše hranice – pomyslná červená linie – Landovský uvedl, že se nyní hovoří o hranici v podobě využití chemických zbraní. „To je posunutí konfliktu na jinou úroveň a Rusko by za to enormně zaplatilo,“ dodal.
Konflikt je podle velvyslance jak vystřižený z 18. nebo 19. století. Zdůraznil také, že Rusko je jasným agresorem. A proč by se Češi neměli bát utrhnout i ze svého pohodlí? A byla Fialova cesta do Kyjeva chybou? To se dozvíte již nyní v záznamu rozhovoru.
B-moll je název stupnice. V souvislosti s Čajkovským jde o jeho nádherný klavírní koncert, což nemá souvislost s těmi Střevíčky.