„Matematiku musíme udělat více sexy.“ Povinná maturita podle experta nic neřeší
Větší zájem o technické obory jako jeden z argumentů pro zavedení povinné maturity z matematiky? Odborník na testování znalostí studentů David Souček to považuje za nesmysl. Uvedl to v pořadu Epicentrum Blesk Zpráv. Expert se naopak obává, že to povede ke stylu vyučování jakožto pouhé přípravy na zkoušené typy příkladů. O to nejzajímavější z předmětu pak studenti podle něj totiž přicházejí.
„Logické myšlení, které matematika rozvíjí, je opravdu důležité. Nicméně nejde o jediný nástroj, kterým se dá logika trénovat. Lpět na tom, aby kvůli tomu všichni prošli maturitou z matematiky, rozhodně není nutné,“ vysvětluje Souček. Podle něj je zásadní problém v tom, jak je státní maturita z tohoto předmětu nastavená a také jak se dlouhodobě vyučuje.
„Bohužel se studenti opravdu mohou setkat s tím, že úlohu nesplní jen proto, že nezvládnou nějaký formalismus a taky je tam problém s časovou dotací,“ komentuje nynější podobu závěrečné zkoušky z obávaného předmětu Souček.
Odborník zároveň připomíná, že patříme mezi země s nejnižším zájmem o matematiku. „Souvisí to s rakousko-uherským modelem školství. Ten byl poměrně direktivní a matematika se u nás hodně zredukvala na ty mechanické věci, jako je počítání vzorečků. Pro stát byla potřeba vybudovat kastu schopných úředníků,“ zmínil.
Do povinné maturity z matematiky tak podle Součka nemá smysl studenty nutit už proto, že u nás většinou není vykládána zajímavým způsobem. „Musí se na to jít z opačného konce, učinit matematiku zajímavou a sexy. V takovém připadě by ale stále nebyla povinná maturita z matematiky potřeba, protože by ji jakžtakž ovládal každý, aniž by ho k tomu někdo nutil,“ radí odborník.
Souček zároveň upozorňuje na to, že právě závěrečná zkouška mnohdy dost podstatným způsobem ovlivňuje, jak učitelé žáky připravují. „Učí se primárně na zkoušky, tedy především ty typy úloh, ze kterých budou zkoušeni. Bohužel to znamená, že se zapomíná na ty věci, které se u maturity neobjeví, což jsou mnohdy z mého hlediska jako matematika ty nejkrásnější,“ dodává.
A co tak ůplně zrušit školy