„Jsme jediný projekt na území Česka, ne-li na celé planetě, který chce dostat nevidomé za volant,“ popisuje nadšenec a nevidomý hudebník Petr Haluška. Největší snahou projektu je postavit pohyblivý automobilový a letecký simulátor, který bude obsahovat pohybovou platformu kopírující reálný zážitek. Nevidomý bude mít pocit, jako by opravdu řídil auto, bude cítit každou nerovnost a v zatáčkách se s ním bude kabina naklánět.

Poslepu 190 km/h  

Iniciátor projektu si jako jeden z mála nevidomých vyzkoušel poslepu reálné závodní auto. „Já jsem řídil ryze závodní speciál KTM X-Bow RR, který vystřelí z nuly na sto za asi 3,5 vteřiny,“ popisuje Petr Haluška. I bez zraku dosáhl na okruhu rychlosti 187 km/h. Maximální rychlost závodního auta je přitom okolo 250 km/h. Než usednul za volant, strávil okolo tří měsíců přípravami.

„Nejdříve jsem si musel závodní okruh našprtat podle 3D mapičky. Na té jsme si jel prstem, abych věděl, jak ostrá je jaká zatáčka,“ popisuje přípravu Petr Haluška. Po absolvování teoretické přípravy se cvičil ve virtuální realitě. „Tam jsem si to odřídil na simulátoru a šli jsme do reálu,“ dodává. V kabině s ním na sedadle spolujezdce seděl a navigoval ho Robert Kotlaba. Nevidomý závodník plánuje příští rok pokořit slovenský Slovakiaring.

Spojení dvou neslučitelných světů

Projekt Nevidomí za volantem se zaměřuje na osoby nevidomé či s těžkým zrakovým postižením. „Naším cílem je, aby si nevidomí mohli sáhnout na stroje. Chceme jim umožnit celkový náhled na motorový prostředek. A chceme, aby byla prohlídka statická i dynamická,“ vysvětluje Blesku iniciátor projektu. Příkladem může být poslední akce projektu, kdy se nejprve konala prohlídka na parníku Vyšehrad, po které následovala plavba po Vltavě.

„Naším jádrem je automotosport. Seznamujeme zájemce se supersporty. Jedná se jak o vozy na závodní okruhy, tak na offroad. Když někdo nemá rád ani jedno, děláme akce okolo jiného tématu spojeného s motory,“ říká Petr Haluška. Velkým snem je závodní a letecký simulátor za zruba 950 tisíc korun. Spojená organizace nevidomých a slabozrakých ČR našla pro simulátor prostor v Komunitním centru Vrchlická v Praze 5.

Jako v kabině

Stroj bude opatřen periferním zařízením, jako je volant se zpětnou vazbou sil v řízení, pádly pod volantem pro sekvenční řazení, a kovovými pedály. To vše bude umístěno na pohyblivé platformě, která bude simulovat terénní nerovnosti (silnice, krajnice, štěrk, tráva apod.), jízdu do zatáček a G zatížení při startu a brzdění. Autorem a tvůrcem simulátoru je Robert Kotlaba.

Peníze vybírá projekt formou dobrovolných darů nebo příspěvků na účet spolku. Také se rozjíždí kampaň na hithit.com. Každý, kdo přispěje, se bude moci účastnit slavnostního zprovoznění leteckého/závodního simulátoru.

Jak projekt funguje v praxi?

Aby se nějaká akce uskutečnila, nejprve projde ve spolku schvalováním. Když se členové shodnou, vypustí informaci do „éteru“ – na svůj web a sociální sítě. Lidé, kteří mají o událost zájem, se přihlásí spolku. Následně se jim pošle pozvánka s informacemi, kterou vyplní a podepíší. Některé akce jsou pro zájemce zcela zdarma. Projekt je dostane ve formě sponzorských darů. Za jiné akce si zájemci připlácejí.

Video
Video se připravuje ...

Jaké je to chodit po Praze jako nevidomý? Blesk.cz

Fotogalerie
13 fotografií