Blesk.cz: Paní starostko, co vás přivedlo do politiky?

Alena Štrobová: „Politikou jsem se zabývala dlouho. V předchozím volebním období jsem působila v opozici. Mimo politiku jsem však byla novinářkou a už tehdy jsem nabyla pocitu, že v politice můžete řadu věcí změnit a něčemu prospět. Záhy jsem se přesvědčila, že i coby řadový komunální politik mohu věci ovlivnit více než jako novinářka.“

V čem konkrétně myslíte, že vás působení v opozici připravilo k tomu vykonávat post starostky?

„Ještě před tím, než jsem byla v opozici, vykonávala jsem v předminulém volebním období post radní pro školství a sociální oblast, takže určité zkušenosti v tomto ohledu mám. Nicméně setrvání v opozici mne naučilo mnohému. V určité míře jsem si osvojila více pokory i smyslu pro detail. Myslím si, že je pro mnohé důležitější opozicí nejdříve projít, než jít rovnou vykonávat nějaký důležitý post na radnici.“

To říkáte i přes možnou frustraci z toho, že jste nemohla prosadit názory, o kterých jste přesvědčena, že jsou správné?

„Někdy to frustrující bylo. Například, když jsme jako městská část vystupovali proti Pražskému okruhu v předkládané podobě, tak její vedení městské části spíše licitovalo: jednou pro okruh, jednou proti. Bylo zapotřebí jasného stanoviska, což se nestalo. Ale i coby opoziční zastupitelka jsem si v předešlé Radě našla radní Karlu Polydorovou (nyní Společně pro Počernice), se kterou se dalo výborně spolupracovat, protože opravdu dodržovala volební program své tehdejší strany. Není náhodou, že je i mou nynější radní pro výstavbu a územní rozvoj.“

V Horních Počernicích žijete přes 30 let. Jakým vývojem Horní Počernice za tu dobu podle vás prošly?

„Když jsem se do Horních Počernic přivdala, tak mě šokovalo, že tady nebyly například telefonní linky. Chvalský zámek byl polorozpadlým, totálně zdevastovaným areálem, kde jste se bál kamkoliv šlápnout, abyste nikam nepropadl. Od té doby Horní Počernice prošly obrovským vývojem, kdy se staly plnohodnotnou městskou částí.“

A z hlediska politické kultury?

„Nejsem si jistá, zda tomu tak bylo nebo nebylo i v jiných městských částech, ale po Sametové revoluci zde dlouho fungovala jednobarevná Rada městské části. Až teprve v nedávných letech začala vznikat opozice, což je pro politiky důležité. Nutí je to komunikovat, vnímat, že je zde více názorů, a vede je to ke konstruktivní diskusi, která tady dlouhou dobu předtím nebyla.“

Do voleb Vaše uskupení HOP vstupovalo s programem, který se vymezoval proti dostavbě Pražského okruhu. Jelikož jste byla zvolena za hnutí s podporou Pirátů, kteří na celopražské úrovni naopak dostavbu Pražského okruhu prosazují, nebude to do budoucna tvořit „zlou krev“?

„V prvé řadě musím říci, že nejsme proti dostavbě. Pražský okruh je z hlediska hlavního města klíčový, ale chtěli bychom především, aby komunikace v naší oblasti, tedy 510 a 511 (již postavený úsek mezi Satalicemi a Běchovice – pozn. redakce) byly vedeny jako městské komunikace, protože si neumím představit, že bychom touto městskou částí vedly kamiony. Dokonce by tudy měl být veden evropský kamionový tranzit, což je nemyslitelné. Horní Počernice svírají dálnice ze všech stran, jejich středem vede železnice. Na našem území je navíc velký logistický průmyslový park. Už tím vším jsou místní občané sužováni hlukem a znečištěním, proč je zatěžovat více?“

Takže s dostavbou Pražského okruhu vlastně souhlasíte, jen v jiné variantě?

Silniční okruh kolem Prahy se staví podle plánů ze 60. let. Tehdy byly Horní Počernice vesnicí. Nyní se jedná o aglomeraci více než 15 tisíc obyvatel. Akorát tu územní změnu, která za ta léta nastala, nikdo nereflektuje a stále je snaha prosadit původní plán. Pro mě by bylo ideální, kdyby politici byli prozíraví a nechali objektivně posoudit více variant okruhu. Například regionální, která odvádí kamiony z území města Prahy.“

Alena Štrobová je novopečenou starostkou Horních Počernic. Nejvíce ji trápí především situace v dopravě.
Autor: David Zima

Spousta částí Prahy má problémy s parkováním. Jak jste na tom vy?

„Je to téma, které je třeba do budoucna řešit. Kapacita parkovacích ploch přestává postačovat. Zatím ovšem neuvažujeme o modrých zónách, jak je tomu v jiných městských částech.“

Když už jsme u té dopravy, jak vnímáte možnost prodloužení linky metra B z Černého mostu do Horních Počernic?

„To je prozatím v rovině sci-fi. Pochopitelně by to pro nás, tak jako pro každou městskou část, bylo ideální. Snížilo by to emise, snížilo by to automobilovou zátěž. Ale v tuto chvíli, ani v příštích čtyřech letech si nedovedu představit, že by toto téma bylo na pořadu dne. Takové téma je jiné.“

A sice?

„Místní si dlouhodobě stěžují na autobusové zastávky na znamení. Jsme jedinou městskou částí, kde tyto zastávky fungují celoplošně. Hned po svém zvolení jsem proto kontaktovala ROPID a snažila jsem se, a snažím se nadále, tento problém plošného zavedení autobusových zastávek na znamení řešit. Pro místní obyvatele, špatně pohyblivé seniory nebo maminky s těžkými nákupy současná situace určitě není ideální.“

Na podzim se v Horních Počernicích vzedmula vlna nevole proti plánované výstavbě developera Ekospol na východě vaší městské části. Radnice proti tomu dokonce protestovala peticí. Jak na problematiku nahlížíte vy?

„Můj názor je shodný s předešlým vedením. Jednoznačně nechceme masivní výstavbu v oblasti Nad Palečkem. Chceme, aby Počernice, kterým hrozí velká zastavěnost, zůstaly nadále příznivé pro své obyvatele, kteří sami takto velkokapacitní zástavbu odmítají. Nejen proto, aby se zachovala tvář Horních Počernic. Máme oprávněné obavy, aby naše současná infrastruktura plánovanou výstavbu unesla.“

Fotogalerie
9 fotografií