„Současný územní plán počítá s nikdy nerealizovaným a nyní i nemožným napojením ulice Ve Žlíbku přímo na D11,“ uvedla zastupitelka a v období 2010-2018 starostka Prahy 20 Hana Moravcová (ŠPP). „Občanská vybavenost Počernic, školy, lékaři ani MHD nepojmou nárůst počtu obyvatel o 17 %. A to nemluvím o nárůstu dopravy, která už teď v Počernicích překročila únosnou mez, a 1800 aut nových rezidentů by se našimi silnicemi muselo snad jen vznášet.” To, že v dané lokalitě nedojde k plánované realizaci propojení D11 a ulice Ve Žlíbku, je podle Moravcové nepředstavitelná takto enormní zástavba v dohledné době. „Dopravní obslužnost je nyní o to tristnější, protože nedávno byl zjištěn špatný stav tří mostů v naší městské části (Bystrá přes D10, Ve Žlíbku přes D10 a Božanovská přes D11),“ uvedla pro Blesk.cz mluvčí Prahy 20 Petra Prokůpková. „Minimálně u dvou z nich se počítá s demolicí.“
Územní plán se netvoří nahodile
Podle generálního ředitele a předsedy představenstva Ekospol Evžena Korce však projekt nových bytů neponechal navzdory stížnostem nic náhodě. „Pozemek jsme kupovali s konkrétním podnikatelským záměrem, který byl a stále je zcela v souladu s platným územním plánem. Zátěž na infrastrukturu byla velmi pečlivě kalkulována už při přípravě současného územního plánu, který s takovým rozsahem bytové výstavby počítá,“ uvedl pro Blesk.cz. Projekt mimo jiné počítá se zbudováním nového parkoviště i prodejnou potravin a komerčními prostory. Samotnou snahu městské části považuje za politické diletantství. „Jde o typický příklad toho, jak se v Praze blokuje bytová výstavba,“ vyjádřil se Korec s tím, že je dnes v módě boj proti „zlým developerům“. „Navrhovanou změnu územního plánu spočívající ve snížení počtu bytů na 400 považujeme za nezákonný krok a v takovém případě bychom požadovali náhradu škody přímo vyplývající ze stavebního zákona. Územní plánování se nedělá nějak nahodile, ale posuzují se všechny souvislosti.“
Neshoda mezi státní, městskou a soukromou sférou
Celý problém vzešel prakticky ze změny územního plánu v roce 2007, kterou schválil stavební úřad. Jenomže změna územního plánu v roce 2007 spočívá v 50% navýšení výstavby, s čímž také Ekospol počítal, když pozemky kupoval. Hodlá vybudovat čtyř, až pětipatrové budovy. Ačkoliv se radnice s developerem snažila domluvit na smírné cestě, shody se nedobrali. „Ještě je otázka, jak se k tomu postaví vedení vzešlé z nedávných voleb, protože apel k petici vzešel od předešlého vedení radnice,“ vysvětlila Prokůpková. Stále je tedy možnost, že se radnice se společností Ekospol pokusí najít řešení, které by vyhovovalo všem. K posunu v celé záležitosti však od září nedošlo.
„Platný územní plán výstavbu umožňuje,“ poukázal mluvčí Institutu plánování rozvoje Prahy Marek Vácha. Zároveň však dodal, že „Praha dnes spíš potřebuje konečně začít stavět na již nevyužívaných nádražích a průmyslových areálech uvnitř města. Nekonečným rozrůstáním Prahy do okolních polí se zvýší dopravní zátěž a také se městu velmi prodraží budování infrastruktury,“ uvádí s tím, že ve městě je minimálně 1000 nevyužitých hektarů k dispozici.
S peticí až na magistrát
„Hledali jsme s právníky řešení, které by bylo pro pražské zastupitelstvo závazné a jako jediná možnost se ukázala občanská petice,“ sdělil tajemník úřadu Prahy 20 Vítězslav Kaliba. Při nastřádání počtu 1 000 podpisů by se celá problematika přenesla na úroveň hlavního města. Jeho zastupitelstvo by výsledně mohlo o změně územního plánu rozhodnout buď tak, nebo onak. „Ke konci minulého týdne jsme měli 510 podpisů. Hlasy se poslední dobou začínají kupit,“ uzavírá mluvčí Prahy 20.