Developerská skupina Central Group má v úmyslu v nejbližších letech zužitkovat nezastavěnou a chátrající plochu v areálu Nákladového nádraží Žižkov. Výstavba nové rezidenční čtvrti za 9 mld korun, která počítá s půl druhého tisíce bytů, by v ideálním případě mohla začít už v roce 2020.
„Jsem velmi ráda, že Central Group přepracoval dřívější projekt do výsledné podoby, která slibuje velký potenciál,“ uvedla starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09) na středečním setkání s veřejností, které se odehrálo v areálu nádraží. Zároveň i ocenila to, že developer na výsledné podobě čtvrti spolupracoval jak s radnicí městské části, tak i s veřejností.Bydlení pro tisíce, park i školka
Nová čtvrť má sestávat z pěti šestipodlažních obytných bloků. Každý z nich projektoval jiný architektonický tým. „Nestane se tak, že by stály dva stejné domy vedle sebe,“ uvedl architekt celého projektu Jakub Cigler. „Hlavní důraz klademe nejen na nadstandardní bydlení, ale především na veřejný prostor.“ Z toho důvodu bude developerský projekt „parkový“.
Takto vypadá nevyužitý a nezastavěný areál nákladového nádraží nyní. Do několika let by se na něm mělo začít stavět. David Zima
Mezi domy bude pestrá škála zeleně i vodních ploch, po kterých povedou lávky. Na severovýchodní straně areálu vznikne park, který bude v podstatě navazovat na Židovské pece. A podle preferencí obyvatel, které developer získal z ankety na svém webu, vznikne v areálu také restaurace, mateřská školka nebo koutek se sportovními prvky.
Jak to bude s dopravou?
Na debatě se zástupci Central Group měli obyvatelé možnost zeptat se na otázky, které je zajímají. Jednou z těch nejpalčivějších se podle několika názorů ukázala být doprava. Ta je v této části Žižkova předimenzována. V ranních i večerních špičkách stávají v okolí Jana Želivského kolony a tramvaje bývají přecpané. Lidé se tak bojí, že s novou výstavbou a přílivem bydlících se dopravní problém zhorší.
Podle odborníků z Central Group by se zhoršení dopravních problémů mělo předejít. Areál poskytne 1770 parkovacích míst. Silniční doprava nebude napojena na Želivského, nýbrž na Malešickou a nově zřízenou komunikaci.Navíc by podél nové „čtvrti“ by měla vést také nová tramvajová trať, se kterou se už počítá. Řeší se jen, zda bude objíždět budovu nákladového nádraží, nebo bude projíždět skrz ni. Z dlouhodobého hlediska by obyvatelům Žižkova měla napomoci i tolik vzývaná linka metra D, která by měla mít zvažovanou stanici Vackov přímo v areálu nákladového nádraží.