Podobná prohlášení najdete prakticky v každé diskuzi ohledně „ideální“ ceny zásnubního prstenu. Zejména pokud původní článek nebo třeba příspěvek na Facebooku více či méně skrytě naznačuje, že by se cena prstýnku měla pohybovat v řádech desetitisíců.

Je to ale skutečně tak? Opravdu by té vyvolené stačila kytička stočená do kroužku místo zářivého diamantu? Není to jen další věc, kterou ženy říkají, protože nechtějí vypadat materialisticky, marnivě nebo sobecky, ale přitom hluboko uvnitř přesně po tom blýskavém prstenu touží?

Ach, ty marketingové triky

Mnoho lidí už dnes ví, že to byla firma De Beers, která přišla s tvrzením, že zásnubní prsten by měl stát 2 až 3 mužovy měsíční platy. Ti, kteří na prodeji šperků vydělávají, mají samozřejmě velký zájem na tom přesvědčit potenciální zákazníky o podobných „pravidlech“.

Dalo by se nad tím tedy jen mávnout rukou, je to přece jen další chytrý marketingový tah. Jenže tak jednoduché to není. Na začátku skutečně bývá jen další slogan, další reklama, další snaha přesvědčit zákazníky, že ke štěstí nutně potřebují něco, co do té doby třeba ani neznali (jiný slavný příklad, který se vám možná vybaví, jsou silonky).

Ale postupem času se z takového sloganu může stát standard. I očekávání spojená se zásnubním prstenem se vlivem reklam i hollywoodských filmů výrazně proměnila. Radši je nepodceňujte.

Autor: KLENOTA s.r.o.

Autor: KLENOTA s.r.o.

Zlatá střední cesta

Na druhou stranu, rozhodně neplatí, že každá žena touží po „obřím“ minimálně karátovém diamantu. Drahý prsten má totiž i svá proti, a to nejen zátěž pro mužovu peněženku. Snoubenka se může bát prsten za mnoho desítek tisíc nosit, a ve výsledku jí tedy dělá spíš starosti než radost. Výrazný diamant může být také trochu nepraktický například při převlékání nebo práci v domácnosti.

Před opačným extrémem – velmi levným prstýnkem – varuje majitelka firmy KLENOTA, Jarmila Slívová: „Určitě nám nejde jen o zisk, nesnažíme se každému zákazníkovi mermomocí vnutit co nejdražší prsten,“ říká s úsměvem. „Ale za roky v tomto oboru už jsem potkala mnoho žen zklamaných z prstenu, který pro ně jejich partner vybral. Většinou mu to samozřejmě neřekly, aby nebyl smutný… Pokud je hlavním výběrovým kritériem cena, může to být na prstenu vidět, a může tomu odpovídat i kvalita a trvanlivost. Moje rada tedy zní: než extra levný prsten, který přímo křičí tím, že chtěl muž ušetřit, tak radši žádný. A pokud se pro koupi zásnubního prstenu rozhodnete, doporučuji nadčasovou klasiku – jednoduchý zlatý kroužek s jedním diamantem v briliantovém brusu.“

„Říci konkrétní cenu je opravdu velmi těžké, ale osobně se domnívám, že s prstenem v hodnotě přibližně od 10 tisíc korun neuděláte ostudu. Pokud jde o cenu v kontextu měsíční mzdy, tak bych řekla, že ideální je 50–100 % měsíčního výdělku. V každém případě by to měla být částka, kterou muž vnímá jako vysokou.“

Autor: KLENOTA s.r.o.

Autor: KLENOTA s.r.o.

Existuje tedy pravidlo?

Asi víte, co se chystáme říct závěrem. Výjimky potvrzují pravidla a každá tradice je prostě jen tradice. Vždy záleží na vás. Jsou to vaše zásnuby, vaše (její) ruka, váš vztah, váš život. A právě vy dva víte nejlépe, co se vám líbí, jaká máte přání a co je pro vás důležité.

Problém může být jen to, že ženy mají nešťastný zvyk neříkat to, co si přejí, a očekávat, že jim jejich partner vidí do hlavy. A mužům to často moc nejde. Proto pokud tápete, vsaďte na jistotu. Žen, které by byly zklamané z elegantního prstýnku s diamantem, je opravdu minimum.

Autor: KLENOTA s.r.o.

Autor: KLENOTA s.r.o.

Autor: KLENOTA s.r.o.

Autor: KLENOTA s.r.o.