Fotograf David Malík jich vlastní sedm. Společně s kamarádem Petrem se z jejich velkého koníčka stala práce. Jenže… Jen část ze sedmi dronů létá. Důvod? Na některé modely se prostě nedají dokupovat baterky. Jako fotograf Blesku pracuje David téměř 30 let.

Finta výrobců tahá peníze z kapsy.
Autor: David Malík

„Vždycky mě bavilo focení z ptačí perspektivy. Dřív jsem létal jako pasažér nad Prahou, ale doba šla dál a začaly se objevovat drony. A tak jsem poprosil kamaráda Petra, zda bude schopen postavit dron, který unese fotoaparát,“ líčí svoje »pilotní« začátky s tím, že první dron má od roku 2012. „Od té doby bylo potřeba se naučit s tím létat, pořídit si potřebná povolení – tedy řidičák, techničák, živnostenský list na letecké práce…“ vypočítává Malík.

„Na profesionální létání potřebuji k jednomu dronu minimálně čtyři akumulátory, přičemž jeden je tak na osmdesát letů. Po tomto počtu vzletů je potřeba akumulátor vyhodit a koupit nový, aby bylo vše opravdu bezpečné,“ vysvětluje.

A právě při snaze nakoupit nové akumulátory narazil David Malík na problém, se kterým se rozhodl obrátit na Ombudsmana Blesku. Zjistil, že po několika letech není schopen sehnat originální baterky od výrobce. „Prostě nejsou. A výrobce mě tak vlastně tlačí pořídit si nový dron za desítky tisíc, protože k těm starším akumulátory už nevyrábí. Takže se mi z dronu stává opravdu hodně drahé těžítko, které leží doma a práší se na něj,“ tvrdí Malík.

Peněz jako za auto...

Na otázku, kolik mu doma »leží« peněz v nevyužívaných dronech, odpoví: „To radši nebudu říkat, ještě by se to dozvěděla moje paní a vynadala by mi. Ale řekl bych, že tak v hodnotě auta určitě,“ prozrazuje. A podle jeho slov se nejedná jen o samotné drony, ale i příslušenství, které je k práci potřeba. „Například na stabilizátor obrazu DJI OSMO PRO se dá koupit pouze neoriginální akumulátor a sám výrobce varuje, že můžou pak stroje padat,“ zdůrazňuje.

A rovnou pokládá otázku pro Ombudsmana Blesku: „Je zákonem nebo nějakou vyhláškou řešena životnost výrobku a povinnost výrobce zajistit prodej náhradních dílů? Nejedná se přeci jen o výrobek za sto korun ani za tisíc, ale za desítky tisíc korun,“ ptá se.

Odpovědi prodejců a distributorů: Nevyrábíme, nevíme, nezajímá

Blesk oslovil prodejce a oficiální distributory baterek na drony a potvrdil si jen to, s čím se setkávají majitelé dronů – jinými slovy, najdi si náhradní díly sám, nebo si kup nový dron!

■ Eshop djitelink.cz (DJI Authorized Retail Store) „Nejsme dovozce,“ sdělil jednatel společnosti Jaroslav Řešátko.

■ Eshop stablecam.com (oficiální distributor DJI) „Naše firma již ukončila distribuci produktů značky DJI. Všechny s distribucí spojené závazky převzala firma Beryko v Plzni. Obraťte se tedy, prosím, přímo na ně,“ napsal jednatel firmy STABLECAM s.r.o. Ondřej Bažant.

■ Eshop Beryko.cz „Jako oficiální distributor značky DJI pro český trh si nejsme vědomi žádného právního předpisu, který by nás či výrobce zavazoval k zajištění dostupnosti náhradních dílů pro produkty, které jsou na tuzemském trhu předmětem prodeje,“ napsal Zbyněk Máca.

„Zejména u starších produktů, které již nejsou v nabídce, případně jim skončila záruční lhůta, trvalou dostupnost náhradních dílů garantovat nedovedeme, neboť již zpravidla nejsou u výrobce k dispozici.“

Evropská unie zavádí nová pravidla

Tento příběh je sice o dronech, ale vlastně se může týkat jakéhokoliv výrobku. Okomentoval to Ombudsman Blesku Lukáš Zelený. Ten nejdříve potvrdil slova prodejců a distributorů: „Žádný právní předpis v současné době nestanovuje, jakou musí mít výrobek životnost.“ Podle Lukáše Zeleného se tento problém ale již řeší.

„Evropská unie přijala hned několik nařízení, která se stanou závaznými v následujících letech. Tato nařízení zavádí pravidlo, že veškeré náhradní díly pro vybranou elektroniku a domácí spotřebiče musí být jednoduše dostupné alespoň deset let, a podnikatelům také nařizují vyrábět produkty, které se tak snadno nepokazí,“ říká s tím, že nové nařízení se týká ledniček, praček, myček nádobí, elektrických motorů, displejů a další elektroniky.

„Výrobci domácích spotřebičů budou muset kromě dostupnosti náhradních dílů svých produktů zajistit, aby těmito díly mohli opravit spotřebiče zákazníků různí nezávislí opraváři, nejen ti z autorizovaných servisů,“ dodal.

Lukáš Zelený: Pozor, pokud nakupujete výrobky jako podnikatel!

„Není mnoho spotřebitelů, kteří by si nebyli vědomi svého práva reklamovat vadné spotřební zboží ve lhůtě 24 měsíců ode dne jeho převzetí,“ říká Lukáš Zelený.

„Už méně se ví, že »zákonná záruka« v českém právu není zcela jasně definována. U věcí, jako jsou například baterie, žárovky či ponožky, je třeba brát ohled na fakt, že na opotřebení způsobené obvyklým užíváním se záruka nevztahuje a že životnost těchto věcí mnohdy 24 měsíců při obvyklém užívání ani dosahovat nemusí.

Mgr. Lukáš Zelený
Autor: archiv

Stejně tak i vyznačení doby použitelnosti třeba na potravinách určuje délku záruky. Na vady, které se na spotřebním zboží vyskytnou po uplynutí zákonné nebo prodloužené záruční doby, se již odpovědnost prodejce nevztahuje. Respektive po uplynutí záruční doby práva z odpovědnosti za vady věci sice nezanikají, ale bude pro spotřebitele téměř nemožné prokázat, že později reklamovaná vada se na věci objevila ještě v době 24 měsíců od převzetí. Pokud si kupující pořídí zboží takzvaně na IČ, je situace složitější.

Mezi podnikateli nelze uplatňovat ochranu spotřebitele při prodeji zboží v obchodě, je-li při uzavírání smlouvy zřejmá souvislost s jejich podnikáním. Na výrobek zakoupený podnikatelem od podnikatele neplatí klasická 24měsíční záruka. Prodejce odpovídá ze zákona pouze za vady, které má věc v okamžiku převzetí, i když se tyto projeví až po převzetí. Kupující podnikatel je navíc (na rozdíl od spotřebitele) povinen si zboží bez odkladu překontrolovat a případné zjištěné závady (které lze kontrolou zjistit) bez zbytečného odkladu vytknout. Záruku za jakost lze ale samozřejmě smluvit, popřípadě může vyplývat ze záručního listu.“

Fotogalerie
4 fotografie