Na letošní dovolenou na Krétě, konkrétně ve městečku Kato Gouves, jen tak nezapomene Veronika Tučková (59) se svojí kamarádkou Evou (59). „Protože jsme obě babičky, vyrazily jsme i s vnoučaty (chlapci 2,5 a 3,5 – pozn. red.). Kvůli nim jsme si přály letět do země EU, se službami all inclusive. Obrátila jsem se na prodejce zájezdů, který mi nabídl Hotel Aphrodite Beach na Krétě,“ popisuje, proč zvolily právě tuto destinaci, paní Veronika. Na zmíněném řeckém ostrově byla skupinka od 9. do 16. června.

Začátek dovolené

První dva dny hodnotí jako úžasné. Jenže pak se nastěhoval starší pár kuřáků. A obě babičky chtěly obtěžující kouř řešit. Nakonec musely o pomoc požádat delegátku jejich zájezdu, se kterou si smluvily schůzku u recepce…

»Nehoda« při čekání

Právě během čekání se měla stát ta nehoda! Ale na úplně jiném gauči, než na kterém »účastníci zájezdu« seděli. „Byl tam frmol, někteří lidé zrovna odjížděli na letiště, někdo měnil ručníky... Seděli jsme i s kluky na červených křeslech, recepční vadilo, že jsme zabrali dvě, a poprosila nás, ať odejdeme mimo recepci,“ připomíná si celou situaci Veronika. Rozhodli se proto počkat na delegátku na pokoji a jen co se zvedli, nějaká paní začala ukazovat na gauč. „V tu chvíli se na kanape šla podívat recepční a rozčilovala se, že je politý nebo namočený, že by vlastně mohl být i počuraný od dětí,“ popisuje obvinění.

Chtěli po nás 500 eur

Když pak za nimi dorazila delegátka, víc než kouř řešila poškození sedačky. „Že prý gauč bude potřebovat speciální čistící postup a že to celé bude stát 500 eur a že pokud nebudeme chtít zaplatit, zadrží nás a nenechají odjet,“ pokračuje Veronika s tím, že okamžitě začala věc řešit přes ERV Evropskou pojišťovnu, u které měla zřízené cestovní pojištění.

„Veškeré pokusy spojit naši pojišťovnu s recepcí selhaly. Nikdo z recepce s nimi nechtěl mluvit. Chtěli jsme také vidět kamerové záznamy, abychom zjistili, co se doopravdy stalo. No, a na to nám řekla delegátka, že můžeme nahlédnout, ale až poté, kdy technik rozmaže obličeje osob, které se situací nesouvisí. A rozmaže je, až jej o tuto práci požádáme a předem ji i uhradíme...“ vzpomíná Veronika s tím, že se rozhodla věc neřešit a »dělat mrtvého brouka«, když i recepce odmítá komunikovat s jejich pojišťovnou.

Faktura v řečtině

„Byly jsme celou dobu napnuté. V pátek v poledne se najednou objevil gauč zpátky. Odpoledne pak dorazila delegátka s fakturou za čištění v řečtině,“ říká dále Veronika Tučková. Do té doby s námi nikdo nechtěl jednat. Další upozornění na placení přišlo v noci ze soboty na neděli, že hotel chce platit v hotovosti a že garanci pojišťovny neakceptují.

„Hodně jsme se bály. Především o ty dva klučíky, které jsme měly svěřené. Tak vysokou sumu jsme u sebe neměly, tak jsme se rozhodly to neplatit, a že uvidíme. Poslední nátlak byl při vracení klíčů,“ popisuje poslední snahu hotelu dostat z nich peníze.

Strach o vnoučata

Dva Řekové jim demonstrativně odstřihli náramky, aby už nemohli čerpat žádné služby hotelu. „Měly jsme s sebou ty dva malé chlapečky a tímto krokem je odřízli od jídla a pití na několik hodin. To jsme ale zvládly, stejně jsme měli všichni stáhnutý žaludek nervozitou, abychom se vůbec dostali do autobusu, který nás odveze na letiště,“ uzavřela celý příběh seniorka.

Cestovka: Delegátka poskytla nadstandardní péči

Blesk oslovil cestovní kancelář EXIM Tours, pro kterou pracuje delegátka Renata. „Cestovní kancelář EXIM Tours v tomto případně nijak nepochybila, paní delegátka věnovala klientce maximální a nadstandardní péči a v případě vystupovala hlavně jako prostředník mezi klientkou a hotelem,“ zaslal tiskový mluvčí Petr Kostka.

Na dotaz, zda je běžné předávat fakturu v řečtině a zda případné čištění zmokřeného gauče stojí opravdu 500 eur (podle kurzu ČNB cca 12 730 Kč), neodpověděl.

Nejlepší obrana je útok?

Paní Veronika se svojí kamarádkou Evou jsou přesvědčeny, že byly obviněny z poničení gauče kvůli tomu, že se snažily vyřešit problém s jejich pokojem – konkrétně se sousedy, kteří podle nich opravdu hodně kouřili, a jim to vadilo. „Bylo to cítit, i když jsme nevětraly. Pokusily jsme se s nimi domluvit a náš návrh na případné přestěhování zamítli s tím, že jim pokoj vyhovuje a na lodžii se kouřit smí,“ vzpomíná na začátek problému.

I kvůli malým dětem proto zašly s prosbou na recepci, kde jim bylo sděleno, že je hotel plný. „Což nebyla pravda a také nám recepční řekla, že nechceme-li v zakouřeném prostředí být, můžeme čas trávit třeba na recepci! Proto jsme kontaktovaly delegátku našeho zájezdu paní Renatu, která si s námi sjednala tu schůzku u recepce,“ líčí dále příběh.

Ombudsman Blesku: Pokud byly křivě obviněny, mají nárok na slevu!

Paní Veronika a paní Eva postupovaly podle Ombudsmana Blesku, Petra Nováka správně. „V takové situaci lze pouze doporučit trvat na svém, tedy že škoda nebyla způsobena domnělými škůdci, a o všem informovat pojišťovnu, která by případnou škodu měla uhradit,“ říká Novák s tím, že ženy správně požadovaly kamerové záznamy, aby jim byla škoda prokázána.

„Pokud by se prokázalo, že se ze strany hotelu jednalo o křivé obvinění, bylo by poté možné uvažovat o nároku paní Veroniky na slevu z ceny zájezdu, případně náhradu za ztrátu radosti z dovolené, případně újmu za narušení dovolené, a to po cestovní kanceláři, se kterou byla uzavřena smlouva o zájezdu. Výši slevy je pak možné počítat za použití frankfurtské tabulky slev,“ přidává radu dále Novák.

A jak mají tedy postupovat v případě, že jsou si opravdu 100procentně jisté, že gauč nebyl jimi poničen, a chtějí situaci řešit? „Pokud by se skutečně prokázalo, že došlo ke křivému obvinění, a paní Eva s paní Veronikou by chtěly po cestovní kanceláři žádat odškodnění nejen za to, ale i za nedostatky zájezdu, měly by cestovní kanceláři zaslat žádost o odškodnění. V případě, že by se cestovní kancelář nechtěla vyrovnat mimosoudně, mohou se obrátit na příslušné soudy,“ vysvětlil Novák.

Platit za gauč, či ne? Jak se bránit?

Co se týče platby za poničený gauč, mají podle Petra Nováka paní Veronika se svojí kamarádkou v součastné chvíli dvě možnosti. „Buď údajnou škodu uhradit, tak jak poškozený požaduje, nebo ji nehradit a vyčkat, zda se jí poškozený bude domáhat soudně. Případné řízení o náhradě škody by se však řídilo řeckým právem. Dle českého práva je však na poškozeném, aby prokázal, že mu byla způsobena škoda, kým mu byla způsobena a v jaké výši. Jsou-li si tedy paní jisté, že žádnou škodu nezpůsobily a poškozený ji nemá jak prokázat, škodu hradit nemusí,“ dodal.

Novák se pak na závěr vyjádřil i k platbě v hotovosti, kterou hotel po ženách požadoval. „Takový požadavek ze strany hotelu může být vznesen, nicméně je možné jej nevyslyšet. Fakturu samozřejmě vystavil subjekt, který službu provedl, ve svém jazyce, hotel ji pak z důvodu transparentnosti mohl a měl nechat přeložit alespoň do angličtiny,“ uzavřel.

VIDEO: Dovolená hrůzy? „Reklamovat se dá skoro vše, ale s důkazy,“ říká právnička

Video
délka: 13:35

Dovolená hrůzy? „Reklamovat se dá skoro vše, ale s důkazy,“ říká právnička Blesk TV