Zájezd si vybírejte pečlivě, zvažujte všechna pro a proti. Neváhejte podrobně se informovat v cestovní kanceláři o typu ubytování, o vzdálenosti od moře, o typu pláže, o tom, zda je hotel uprostřed rušného letoviska nebo naopak na osamělé výspě, odkud je všude daleko. Čím lepší informace budete mít, tím více se vyvarujete možného zklamání.

Nechejte si do smlouvy při nákupu zájezdu zapsat své zvláštní požadavky. Pokud jste si např. připlatili za pokoj s výhledem na moře a cestovní kancelář vám to odmítá dopsat do cestovní smlouvy, měli byste jít jinam.

6 kroků, jak reklamovat zájezd

V případě, že poskytnuté služby neodpovídají obsahu platné cestovní smlouvy, tak máte právo na reklamaci a následnou náhradu nebo odškodnění. Jak postupovat při reklamaci?

1. Reklamujte nedostatky ihned na místě pobytu u delegáta cestovní kanceláře.

2. V případě, že nedostatky nejsou k vaší spokojenosti odstraněny, máte právo podat po návratu domů reklamaci.

3. Nechte si nedostatky potvrdit přímo na místě pobytu od delegáta CK, vyfoťte je nebo si zajistěte svědky. Tyto důkazy se pak přiloží v kopii k reklamačnímu dopisu. V dopise přesně uveďte, jaké služby neodpovídaly cestovní smlouvě.

4. Podle českého zákona je potřeba podat reklamaci do 90 dní od ukončení zájezdu.

5. Reklamaci podávejte vždy písemně, např. doporučeným dopisem, aby vám zůstal v rukou důkaz.

6. Cestovní kancelář vám musí do 30 dnů na tento dopis odpovědět. Pokud nejste spokojeni s odpovědí či navrženým řešením, pak nezbývá než se obrátit na soud.

Počet dní není počet nocí!

Ze zákona se prvním dnem zájezdu rozumí kalendářní den, kdy nastoupíte na zájezd, tzn. např. odlet z ČR v 23:30 je prvním dnem zájezdu. Přílet zpět do ČR v 00:30 ráno je pak posledním kalendářním dnem zájezdu. Zájezd tak může mít třeba 8 dní, ale jen 6 celých nocí. V případech, kdy není počet nocí u zájezdu uveden, raději se zeptejte předem.

Když zasáhne vyšší moc

V případě mimořádné události, jako byl např. výbuch islandské sopky, pro klienty cestovních kanceláří platí:

- Pokud váš zájezd ještě nezačal: Cestovní kancelář je povinna nabídnout vám zájezd v jiném termínu ve srovnatelné kvalitě.

- Pokud o to nemáte zájem, máte nárok na vrácení zaplacené částky, ale nemáte už nárok na žádné další kompenzace.

- Pokud zájezd již začal a jste v zahraničí: Zájezd normálně pokračuje, cestovní kancelář vám zajistí na své náklady ubytování a stravu až do doby odletu. V této situaci však už nemáte nárok na stejné ubytování, jaké jste měli dosud. Záleží na tom, co se v mimořádné situaci cestovní kanceláři podaří zajistit. Nemáte už nárok na žádné další odškodnění, protože se jedná o zásah vyšší moci.

Náhrady za pokaženou dovolenou
Kompenzační tabulka ITQ kodexu uvádí, kolik procent z ceny zájezdu můžete jako řadový účastník požadovat od organizátora nazpět za konkrétní nedostatky.
Poskytovaná služba Nedostatek % z ceny zájezdu
Ubytování
Změna rezervovaného objektu 5-15
Změna typu pokoje 10-15
Bezbariérový přístup 15-25
Nepřiměřený hluk 10-20
Nedostatečné služby 10-20
Výpadek zařízení (toalety, klimatizace apod.) 10-15
Stravování
Obsahové nedostatky (např. kontinentální snídaně místo bufetu) 10-15
Nepoživatelná jídla 20-30
Služby
Chybějící bazén 10-20
Chybějící hlídání dětí 5-10
Služby delegáta
Špatná asistence na letišti 5-10
Zrušení výletu 5
Zrušení informační schůzky 5