Letecký provoz na pražském letišti byl sice v pondělí obnoven, kvůli zesílení činnosti sopky může být ale znovu kdykoli zastaven. Aktuálně platí opatření Řízení letového provozu, které otevřelo vzdušný prostor až do středy 21. dubna 12:00. "Upozorňujeme, že opatření se může v průběhu platnosti opatření změnit," informují stránky pražského letiště.

Jak zjistím, jestli je můj let zrušený?

Informace o letech najdete na stránkách Letiště Praha www.prg.aero.cz. Aktuální informace získáte také na infolince Letiště Praha +420 220 111 888. Letiště zároveň informovalo, že letový prostor je sice otevřen, ale záleží jen na letecké společnosti, zda let vypraví. Kontakty na nejčastější letecké společnosti, které létají z Prahy, najdete také na stránkách Letiště Praha.
Důležité také je, zda jsou otevřená letiště v cílové destinaci. Pohyb sopečného mraku nad Evropou se rychle mění, proto je dobré sledovat aktuální zpravodajství.

Zůstal jsem v zahraničí déle, pomůže mi pojišťovna?

Zrušení letu nedává podle pojišťoven nárok na pojistné plnění. Odložení letu ale ano, a to v rámci dodatečných asistenčních služeb. Pojišťovny doporučují klientům, kteří zůstali kvůli uzavření leteckého provozu v zahraničí déle, aby si prodloužili cestovní pojištění. To lze často udělat přes internet. Dobré je informovat se konkrétně na infolince vaší pojišťovny.

Pojišťovny mají ve svých základních všeobecných podmínkách výluku z pojištění, kdy nevzniká právo na pojistné plnění. Touto výlukou je právě zásah státní moci nebo veřejné správy a to se týká právě i omezení letového provozu.

Můj let je zrušený, kdy můžu odletět?

Pokud byl váš let zrušen, je potřeba si přebookovat letenku na jiný let. To, že letenku máte, ještě totiž automaticky neznamená, že nastoupíte do prvního letadla vaším směrem. Bude pak záležet, jestli bude sopečný prach i nadále blokovat leteckou dopravu v Evropě.

Můj let byl zrušen, dostanu peníze zpátky?

Velké společnosti vrácení peněz za neuskutečněný let v rámci služeb klientům slibují. Problém může nastat u nízkonákladových společností, které většinou za neuskutečněné lety nenesou odpovědnost a mají to řádně ošetřené ve smlouvě. To ale neznamená, že by vám nízkonákladové společnosti automaticky nevrátily. Pro konkrétní informace kontaktujte právě vaši leteckou společnost. Seznam kontaktů na nejčastější letecké společnosti najdete na stránkách Letiště Praha.

Fotogalerie
3 fotografie

Zůstal jsem v cizině, co mám dělat?

Pokud nenajdete jiný způsob dopravy (vlaky, autobusy, případně drahé taxi), budete muset čekat, než letecká společnost letadlo do vaší destinace vypraví. Pokud jste cestovali kompletně s cestovní kanceláří, měla by se o vás po dobu čekání postarat.

"Cestovní kanceláře by měly podle stávající platné právní normy vynaložit veškeré možné úsilí k tomu, aby nebyli turisté v zahraničí uvedeni do stavu nebezpečí či nouze, což v praxi znamená zajistit na své náklady do doby odletu zpět určité ubytování a stravu," řekl Tomio Okamura. Klienti však nemají v této situaci zákonný nárok na stejné ubytování, jaké měli dosud podle cestovní smlouvy. Záleží na tom, co se cestovní kanceláři podaří zajistit.

Jestli jste si koupili jen letenku, nezbývá než čekat na letišti nebo si zaplatit další ubytování. Později se můžete pokusit získat peníze zpět z cestovního pojištění. V případě, že si nevíte rady, můžete se obrátit na místní česká velvyslanectví, jejichž pracovníci jsou k dispozici 24 hodin denně. Během problémů, které způsobila sopečná erupce na Islandu, se na česká velvyslanectví s žádostí o pomoc obrátilo zatím několik desítek lidí.