Také další menší česká letiště se pomalu vrací do provozu. Islandská sopka, která zavinila celý chaos, začala chrlit místo popela lávu.

Na Ruzyni se zatím povolila necelá stovka letů, většinou českým přepravcům. Úplně prvním byl zkušební stroj Travel Servisu, který letěl prázdný do Vídně. „Posádka nezaznamenala žádné komplikace,“ uvedla mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.

Jinou zkušenost ale měl bojový letoun NATO, který proletěl nad blíže nespecifikovaným územím mrakem popela. V motoru F16 se po přistání našlo sklo, které vzniká z vulkanického popela při vysokých teplotách.


Tohle může motorům letadel provést popel!

Tohle může motorům letadel provést popel!
Autor: Infografika Blesk

1. Pevné částečky sopečného popela nasaje motor

2. Malé, ale pevné části hornin letí tak vysokou rychlostí, že dokážou obrousit lopatky turbíny

3. Popel je spolu se vzduchem stlačen a vpuštěn do spalovacích komor, kde se roztaví a stává se z něj kašovitá hmota

4. Roztavené horniny ucpávají a zadírají motor, až se úplně zastaví


Provoz obnovila i další tuzemská letiště a ve vzduchu jsou opět i záchranářské vrtulníky. Není ale ještě zdaleka vyhráno, i Ruzyně je zatím otevřena na zkušebních 48 hodin. Většina letišť, kam Češi nejvíce míří, stále zůstává zavřena.

Počasí nám ale bude nakloněno. Do středy má pršet a déšť by měl pročistit ovzduší od popílku. Sopečný popel připravil letiště i přepravce o miliardy. Jen z Prahy musely aerolinky během tří dnů zrušit na 1200 odletů a příletů. Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou přepravu budou ztráty větší než po teroristických útocích v září 2001! Světové aerolinky prý denně přišly až o 4,7 miliardy korun!

Hlavní český charterový přepravce Travel Service odhaduje denní ztráty až na 12 milionů, ČSA zatím ztráty sčítá, ale budou v řádech desítek milionů. Než se přeprava vrátí do normálu, bude to trvat tři až šest dní.