Velká dopravní letadla jsou nucena na mnohých světových letištích přistávat na skutečně velmi netradičních přistávacích drahách.

Kdyby mnozí turisté věděli, kde na jakou dráhu bude jejich letadlo přistávat, možná by si svůj let raději rozmysleli:

1. Letiště PARO, Bhútán
Toto letiště je hlavním mezinárodním letištěm v Bhútánu v Himalájích. Je skryté v údolí a vrcholky okolních hor dosahují nadmořské výšky kolem 4900 m nad mořem. Na tomto letišti mohou proto přistávat pouze speciálně vyškolení piloti, kteří jsou schopni v úzkém korytu mezi stromy pokrytými horami s letadlem bezpečně manévrovat.

Letiště PARO, Bhútán
Autor: en.wikipedia.org


2. Letiště PRINCEZNY JULIANY, ostrov Svatý Martin, Karibské moře
Největším problémem tohoto letiště je délka jeho přistávací dráhy, která činí pouhých 2,180 metrů. Tato délka je standardně dostačující pouze pro malé a střední letouny. Přesto je toto letiště druhé nejrušnější v této oblasti Karibiku a přistávají zde tak i obří letadla jako Boeing 747 nebo Airbus A340, které při vzletu nebo přistání létají těsně nad plotem, který odděluje přistávací dráhu od nedaleké pláže.

Letiště PRINCEZNY JULIANY, ostrov Svatý Martin, Karibské moře
Autor: en.wikipedia.org


3. REAGANOVO národní letiště, Washington DC, USA
Washingtonské letiště se nachází přímo v centru dvou vzájemně se překrývajících vzdušných proudů. Poloha tohoto letiště vyžaduje, aby se piloti při klesání drželi řeky Potomac a zároveň se dokázali vyhnout budovám Pentagonu a CIA. Naopak při vzletu, musí piloti rychle stoupat podél levého břehu řeky tak, aby se vyhnuli Bílému domu.

REAGANOVO národní letiště, Washington DC, USA
Autor: en.wikipedia.org


4. Letiště GIBRALTAR, Gibraltar
Letiště Gibraltar je ze dvou stran obklopeno mořem. Na východní straně Středozemním a na západní straně zálivem Algeciras. Přistávací dráha letiště je pouhých 1828 m dlouhá, takže při přistávacím a vzletovém manévrování musejí být piloti velice přesní.

Letiště GIBRALTAR, Gibraltar
Autor: en.wikipedia.org


5. Přistávací dráha MATEKANE, Lesotho, Afrika
Tato přistávací dráha je umístěna na okraji hory ve výšce 2030 m. Už jen tato poloha pro piloty znamená problém, navíc je však dráha pouhých 399 m dlouhá. Ještě před vzletem se celou dobu díváte na 600 metrů vysokou stěnu, která se před vámi vzpíná.

 

Přistávací dráha MATEKANE, Lesotho, Afrika
Autor: en.wikipedia.org

 


6. Letiště BARRA, Skotsko, Velká Británie
Toto letiště se nachází na vnější části ostrova Barra a nachází se zcela raritně v široké mělké zátoce. Hladkost přistání závisí na tom, kdy ustává příliv.

Letiště BARRA, Skotsko, Velká Británie
Autor: en.wikipedia.org


7. Letiště TONCONTIN, Tegucigalpa, Honduras
Letiště hlavního města Hondurasu je položeno v nadmořské výšce 1000 m. Není zde možné přistát s letadlem větším než Boeing 757, jelikož je jeho dráha dlouhá pouze 1862 m. Pilot musí proletět horským terénem, aby se dostal na letiště, a těsně před přistáním musí překonat otočení o 45 stupňů, tak aby bezpečně přistál v údolí.

Letiště TONCONTIN, Tegucigalpa, Honduras
Autor: en.wikipedia.org


8. Letiště J. F. KENNEDYHO, New York, USA
Piloti se zde při přistávacím manévru musejí vyhýbat jiným letounům, kteréí směřují na další newyorská letiště - Newark a LaGuardia, která jsou v blízkosti letiště J. F. Kennedyho. Protihluková opatření zde byla zavedena už v roce 1964. Před přistáním na přistávací dráhu musí mít piloti dohlednost 8 km.

Letiště J. F. KENNEDYHO, New York, USA
Autor: en.wikipedia.org


9. Letiště MADEIRA, Funchal, Portugalsko
Letiště na Madeiře je vklíněno mezi hory a Atlantik. Při přistání musí být proto piloti velmi přesní a jsou k tomuto přistávacímu manévru speciálně vyškoleni. Unikátní projekt prodloužení ji natáhl až na 2743 m. I přesto je stále přiblížení k zemi v tomto místě stále velmi děsivé. Pilot musí směřovat letadlo přímo do hor a na poslední chvíli letoun stočí na přistávací dráhu.

Letiště MADEIRA, Funchal, Portugalsko
Autor: en.wikipedia.org


10. Letiště JUANCHO E. YRAUSQUIN, Saba, Nizozemské Antily
Toto je jediné letiště na karibském ostrově Saba v Nizozemských Antilách v Karibském moři. Je známo jako nejkratší dlážděné letiště světa s délkou pouhých 396 m. Plocha letiště zaobírá poměrně velkou část maličkého ostrůvku Saba a mnohými experty je považováno za vůbec nejnebezpečnější letiště světa i přesto, že se zde ještě neudála žádná větší havárie.

Fotogalerie
12 fotografií