Po krachu cestovní kanceláře Tomi Tour mají Češi strach. Klienti sice dostanou většinu peněz zpátky, ale i tak si prožili velké zklamání na letišti, jiní perné chvilky v zahraničí.

Odborník na cestovní ruch a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Tomio Okamura radil, kde mohou klienti, kteří si koupili zájezd, uplatnit nárok na náhradu škody. Jak poznat dobrou cestovku? Přečtěte si jeho rady!


Příjemný den pane Okamura Prosím, poraďte my jak pak mají postupovat v případě krachu Cestovek. ti Turisti, kteří mají jíž zakoupený zájezd, mají počítat s tím, že se zájezd uskuteční, či neuskuteční. Popřípaďě, že se zájezd neuskuteční, jak pak, co nejrychleji získat své vložené finance nazpět. Děkuji za odpověď a přeji hezký den (bob)

Dobrý den, doporučuji co nejdřívě přihlásit svůj nárok na vrácení peněz u pojišťovny. Zájezdy zkrachovalé CK se již neuskuteční. Zákonná lhůta pro pojišťovnu na vyplacení peněz je 6 měsíců. již jsme pojišťovnu vyzvali, aby vracela peníze co nejrychleji.


Patříme mezi postižené klienty.2.8. jsme měli odletět na Ibizu. Ve smlouvě máme i naše připojištění u pojišťovny Union, nedalo by se plnění poskytnout z této pojistky?

Dobrý den, je rozdíl mezi pojištěním proti úpadku ( to si platí CK) a cestovním pojištěním (platí si klient). Bohužel si tedy budete muset počkat na plnění z pojištění proti úpadku.


Zaplatili jsme přes 30.000,- Kč za zájezd na Malorku od 16.8.09. Kdy dostaneme peníze zpět? Dnes posíláme doporučeně Smlouvu zájezdu na pojišťovnu. Peníze bych potřeboval v podstatě ihned zpět, abych si mohl koupit jiný zájezd. Dostal jsem je díky vracení daně na manželku.Díky za odpověd. (Petr V.)

Dobrý den, zákonná lhůta je 6 měsíců. Ale již jsme vyzvali pojišťovnu, aby lidem vyplatila peníze co nejdříve. Hezký den, Tomio


Dobrý den, letíme v srpnu s eximtours do Egypta. Mám se obávat podobného konce jako s Tomi Tour. Kterým českým cestovkám věřit? Děkuji za odpoveď. (Monika)

Dobrý den, myslím, že se nemusíte v případě Exim tours obávat. Hezký den, Tomio


Dobrý den, pokud dle informací v tisku měla Vaše asociace ověřené zprávy o situaci v uvedené CK a přesto nic neoznámila a nechala tuto CK prodávat zájezdy do posledního dne, nejedná se např. o neoznámení trest. činu? A jak by se v obdobných případech k těmto "podnikatelům" zachovaly trestní orgány v civilizované cizině? (právník)

Dobrý den, žijeme v právním státě a v případě takového obvinění je zde hrozba žaloby. Dokud Ck nevyhlásí sama své problémy, já to říct nemůžu a je mi to v tomto případě líto. Ck tomi tour by pak před krachem podala na mně žalobu, že jsem krach způsobil já a chtěli by minimálně stamiliony. To je realita právního státu.


Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda byla CK Tomi Tour členem ACCK. Pokud ano, vedelo se v ACCK o tom, ze situace v Tomi Tour je podezřelá? Vždycky jsem měla pocit, že právě tohle dokáže ACCK garantovat - jakousi vnitřní, zasvěcenou kontrolu jednotlivých CK. Pokud vím, o potížích Travely se kdysi taky mezi konkurencí špitalo. (Leona)

Dobrý den, Tomi tour se odmítla přidak k dodržování etického kodexu naší Asociace a nechtěla vstoupit. Nebyla tedy členem. To bychom na ní jinak dohlédli mnohem lépe. Myslím, že je velmi důležité, aby si klienti překontrolovali, zda-li je Ck členem naší Asociace AČCKA , jelikož to pak znamená, že se taková CK dobrovolně zavázala dodržovat etický kodex a můžeme s takovou CK řešit i mnoho nastalých problémů a celou situaci podrobněji sledovat, aby nedošlo pokud možno k poškození klientů.


Podle čeho se provádí výplata zájezdu,na který jsme z důvodu krachu cestovky neodletěli?Proč je rozpětí od 80-95% a dle čeho se to posuzuje.Je přece rozdíl pokud dostaneme jen 80% nebo 95% z ceny zájezdu.Proč to není stejné pro všechny?Děkuji Lukášová (Šárka Lukášová)

Dobrý den, může být v některých případech vyplaceno i 100%. Já to uvádím pouze jako obvyklé rozpětí. Výše pojitného se vypočítává z obratu za předešlý rok a z předpokládanáho obratu na další rok. V případě výrazného nárustu či poklesu prodeje se tam může vyplacená částka lišit. Přeji hezký den, Tomio


Prostřednictvím cestovní kanceláře Tomi Tour jsem měla zakoupenu pouze a jen letenku do Hurghady / tam a zpět, budou mi vložené finanční prostředky vráceny? Mohu nárokovat náhradu mně vzniklé škody z titulu pojištění proti úpadku CK? (Ivana)

Dobrý den, na jednu službu se bohužel pojištění proti úpadku nevstahuje. Nezbývá Vám nic jiného než svůj nárok uplatnit v rámci konkurzu. Hezký den, Tomio


Dobrý den, myslíte, že je normální prodávat zájezdy ještě 2 hodiny před krachem cestovky?! Asi ne, vnímáte to taky jako podvod na klientech? Děkuji a přeju vám hodně štěstí, jste sympaťák! (Jana )

Dobrý den, pakliže CK úmyslně prodávala zájezdy přestože věděla, že bude krachovat, tak je to normální podvod a je zapotřebí, aby celou záležitost vyšetřila policie. Hezký den, Tomio Okamura


Z jineho soudku - prosim Vas ,kdy se budou v Česku uveřejnovat komplet ceny za zajezdy jako v Nemecku? (jiří Pecha)

Dobrý den, v celé EU platí tzv. Směrnice o zájezdech a ta neurčuje povinnost uvádění souhrnné ceny zájezdů. Záleží tedy zcela na jednotlivých státech Eu, zda-li půjdou nad rámec této směrnice či nokoliv. V rámci této možnosti je zavedeno uvádění souhrnné ceny zájezdů pouze ve čtyřech zemích Eu, je to Německo, Rakousko, Dánsko a Velká británie. Ve vše ostatních 23 zemích EU není povinnost uvádění souhrnné ceny. Problémem je totiž to, že Ck musí prodávat ze zákona zájezdy z katalogů. Pakliže však požádáme letecké společnosti, aby nám dali ceny letenek včetně palivových příplatků na rok dopředu, aby to mohli CK vytisknou v katalogu, tak nám letecké společnosti dají ceny navýšené o riziko zvýšení ceny paliva, jelikož to nedokáží odhadnout na rok dopředu. Znamenalo by to tedy mnohdy zbytečné zvýšení ceny zájezdu. A to nechceme ani my a doufám, že ani klienti. V Německu je situace jiná, mají průměrné platy v přepočtu 80 tis. Kč měsíčně a proto jim toto navýšení k pokrytí rizika letecké společnosti nevadí. U nás by to ale předpokládám lidem vadilo. Hezký den, Tomio