Bez ní by pravděpodobně dnes nestálo ani Las Vegas. Monstrózní stavba vznikla uprostřed nehostinné Mohavské pouště, tehdy mimo veškerou civilizaci, v místech, kam nevedly žádné cesty. Stavitele Franka Crowea považovali za blázna, když se ke stavbě odhodlal.
Hledám dělníky. Zn.: Hodně práce, málo peněz
Přehrada nicméně opravdu vznikla a vznikla v rekordním čase pěti let. Z velké části i díky tomu, že ve Spojených státech zuřila na začátku 30. let hospodářská krize, a lidé tak brali jakoukoli práci. I špatně placenou a velmi nebezpečnou.
Dělníci tak v nelidských podmínkách pracovali za směsných pět dolarů na den. Ti odvážní si mohli vydělat ještě o šedesát centů navíc – takový byl příplatek za výškové práce, kdy se pomocí vrtáků vyhlazovaly stěny černého kaňonu. Vše bez ochranných pomůcek – jedinou ochranou byly čepice máčené v asfaltu a tedy ztvrdlé. Ve čtyřicetistupňových teplotách ale nešlo o ideální řešení.
Základní fakta o Hooverově přehradě Přehrada se začala stavět v roce 1931, otevřena byla v roce 1936, o dva roky dříve, než se plánovalo. Pracovalo na ní více než 20 tisíc dělníků, 24 hodin denně, ve třech směnách. Hráz je vysoká 220 metrů, dlouhá 379 metrů a u svého základu silná asi 201 metrů. Maximální hloubka je 180 metrů a vzdutí je na řece Colorado možné pozorovat ještě 185 kilometrů od hráze. Přesné počty obětí při stavbě se ale různí – nejčastěji se hovoří o 96 nebo 112 mrtvých. |
Dělníci ale moc remcat nemohli. Každá připomínka byla shozena se stolu. Aby ne – na každé místo měl Crowe dalších 12 zájemců. Nespokojenci tak byli velmi rychle nahrazeni. Úspěch neslavil ani pokus o stávku – byl velmi rychle potlačen. Během stavby tak nakonec zemřelo zhruba sto mužů (přesná čísla se u různých zdrojů liší). U hráze přehrady dnes stojí jejich pomník.
Peklo ve čtyřech tunelech
Zkrotit řeku Colorado ale nebylo vůbec jednoduché. Vždyť jde o jeden z nejmohutnějších a nejdivočejších toků ve Spojených státech. Během stavby dvousetmetrové hráze ale musely být mohutné vodní masy odkloněné do čtyř obrovských tunelů, které dělníci vykutali do stěn Černého kaňonu.
Každý z těchto tunelů měřil okolo 1200 metrů na délku a 17 metrů v průměru. Práce v nich se rovnala práci v pekle – obrovské teploty, prach, jedovaté plyny a minimum tekutin. Tohle byly tvrdě vydřené peníze. Vodu z řeky se ale nakonec podařilo skutečně odklonit. Ve vyprázdněném korytu pak vznikly dvě provizorní hráze a konečně začalo růst to hlavní – obrovská hráz přehrady, která dodnes vzbuzuje úctu a vyvolává úžas.
Výška? Dvě stě metrů betonu
Dvě stě dvacet metrů na výšku, dvě stě jedna metrů tloušťky u dna, plocha větší, než jakou pokrývají pyramidy v Gize a betonové kvádry, které ani osmdesát let po dokončení nejsou ještě stoprocentně ztvrdlé. Právě hráz je symbolem celé přehrady, právě na ni přijíždí nejvíce turistů. Po útocích z 11. září člověk sice musí skousnout bezpečnostní prohlídku automobilu, než ho na hráz pustí, pohled do dvousetmetrové hlubiny pak ale stojí za to.
A v dřívější pusté a nehostinné Mohavské poušti díky přehradě Hoover Dam vyrostlo jedno z nejslavnějších měst světa – hříšné Las Vegas leží asi 50 kilometrů severozápadním směrem.
Cestovní kancelář ESO travel, specialista na Asii, Severní, Jižní a střední Ameriku, Tichomoří a Afriku vybírá z nabídky zájezdů do Ameriky: | |
Deset dní na cestě po západě USA. Podíváte se do Los Angeles, zažijete atmosféru Las Vegas, projdete se mezi největšími stromy planety v NP Sequoia, mrknete se do Grand Canyonu… USA na vlastní kůži! |
Autor: ESO travel
|
Týden ve městě hříchu! Prožijte nezapomenutelnou dovolenou v Las Vegas, zkuste štěstí v kasinech, vydejte se k Hooverově přehradě, do Údolí smrti, do Grand Canyonu. Luxusní zázemí vám zajistíme my. |
Autor: ESO travel
|
Příležitost, jak pochopit tuto různorodou zemi – její města, přírodu a životní styl. A také zakusit rozdíly mezi jednotlivými státy a oblastmi. 22 dní na cestě a cesta napříč Amerikou. Podívejte se na plán cesty!
|
Autor: ESO travel
|