Středa 1. května 2024
Dnes je Svátek práce, zítra Zikmund
Polojasno 22°C

Dupání po součástkách, aby pasovaly. Inženýr z Boeingu popsal šlendrián v továrnách. Za trest ho přeřadili

Autor: mav - 
18. dubna 2024
12:50

Skandály amerického výrobce letadel Boeing nekončí. Teď americké úřady a senát řeší další oficiální stížnost, kterou podal kontrolor kvality z jeho továren. Podle něj se zaměstnanci násilím snažili spojovat komponenty, které správně nepasovaly.

Před měsícem se našel mrtvý, za podezřelých okolností, kontrolor kvality z továrny Boeingu v Jižní Karolíně, John Barnett (†62). Interně a pak i veřejně upozorňoval, kterak se při výrobě ignorují problémy a rizika, hlavně aby se stíhalo a vydělávalo.

Teď se přidává další whistleblower (zaměstnanec upozorňující na problémy). Sam Salehpour varuje před podobným šlendriánem, který může zkrátit životnost velkých letadel a potenciálně vést ke katastrofě. V lednu podal formální stížnost Federálnímu úřadu pro letectví (FAA), v úterý byla zveřejněna, informoval deník New York Times. FAA se stížností oficiálně zabývá. „Důrazně vyzýváme všechny v leteckém průmyslu, aby takto sdíleli informace.“

Hrubá síla ve výrobě

„Mám vážné obavy o bezpečnost letadel 787 a 777 a jsem ochoten podstoupit profesní riziko, abych o nich mohl mluvit,“ zahájil ve středu své veřejné vystoupení před senátory. „Byl jsem ignorován. Bylo mi řečeno, abych nezpůsoboval zpoždění. Upřímně řečeno, bylo mi řečeno, abych držel hubu.“

Nejprve Salehpour dohlížel na výrobu moderních strojů 787 Dreamliner. Tam upozornil na špatně pasující součásti trupu. „Doslova jsem viděl, jak lidé skáčou po částech letadla, aby je srovnali,“ řekl Salehpour. „Tím deformujete díly tak, aby se otvory dočasně srovnaly... Ovšem takto se letadlo stavět nemá.“ Letadlo se pak na takových spojích více opotřebovává, zkracuje se jeho životnost a hrozí „katastrofické“ selhání, uvádí stížnost.

Tloušťka vlasu vás může zabít

Při slyšení pak specifikoval, že oficiálně má Boeing přísný limit na škvíry mezi komponentami o velikosti pět tisícin palce (0,13 mm, tloušťka lidského vlasu či dvou listů papíru). Firma to začátkem týdne popsala za „hyperkonzervativní“ standard - inspekce prý ukazují, že ani větší škvíry po letech provozu stroje nevedou k namáhání či jiným problémům.

To však Salehpour zpochybňuje: „Když operujete v 35 tisících stop (10,7 km), rozměr lidského vlasu může být záležitostí života a smrti,“ varoval v Senátu podle CNN.

Kontrolu kvality dreamlinerů už FAA dvakrát prověřoval a pozastavil jejich výrobu (existující kusy ale létat nechal). „Pod dohledem FAA jsme pečlivě prohlédli a přepracovali letadla a zlepšili kvalitu výroby, abychom naplnili náročné standardy měřené v setinách palců,“ hájí se firma. Jenže teď byl prý úřad překvapen, když prostřednictvím Salehpourovy stížnosti zjistil, že nedostatky jsou stále problémem, jak uvedli jeho právníci podle CNN.

Zaměstnavatel prý inženýrovy připomínky ignoroval. „Nakonec byl převeden z programu 787 do programu 777,“ dodává jeho stížnost k FAA a označuje to za mstu. „Navzdory opakovaným pokusům donutit našeho klienta k mlčení pokračoval v upozorňování, jak interně, tak k FAA,“ uvedli právníci v prohlášení na sociální síti X.

Jenže i v novém zařazení našel Salehpour špatnou praxi - mimo jiné tlak na inženýry, aby dali zelenou práci, kterou ještě nezkontrolovali. „Když s něčím přijdu za svým šéfem, nenechá mě to ani zdokumentovat či poslat informace. Když manažer kvality říká, ať problém neposíláte expertovi, je to znepokojující,“ popsal senátorům.

„Nedělám to proto, že bych chtěl, aby Boeing selhal, chci, aby se mu dařilo a zabránilo se haváriím,“ řekl inženýr novinářům. „Boeing nemůže pokračovat v dosavadní praxi.“

„Tato tvrzení o strukturální integritě letounu 787 jsou nepřesná a nepředstavují komplexní práci, kterou Boeing vykonal, aby zajistil kvalitu a dlouhodobou bezpečnost letounu,“ reagovala společnost v prohlášení. „A jsme plně přesvědčeni o bezpečnosti a odolnosti rodiny 777. Tato tvrzení jsou nepřesná.“

Obavami se bude příští týden zabývat také podvýbor amerického Senátu. „Pravděpodobně propere veřejně ještě více špinavého prádla Boeingu,“ předvídá CNN. Ke slyšení si pozval jak Salehpoura, tak generálního ředitele Boeingu Davea Calhouna. Ten už dříve, spíše kvůli vážnějším problémům a incidentům modelů 737 MAX, ohlásil rezignaci ke konci roku.

Video  Konstrukce Boeingu 787-9 Dreamliner  - YouTube/British Airways
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi