Letiště Letňany vzniklo v roce 1923. Právě díky letadlům se z malé vísky stala městská čtvrť, jakou známe dnes. Na přelomu tisíciletí to vypadalo, že ji čeká velkolepá budoucnost. Někdejší primátor Pavel Bém (ODS) zde plánoval olympijskou vesničku, která měla vzniknout v případě, že Praha uspěje a bude pořadatele olympijských her. Andrej Babiš (ANO) zde chtěl vystavět pro změnu úřednickou čtvrť. Z vizionářských plánů ale sešlo a nakonec zbylo jen metro v polích.

Moderní čtvrť bez všeho všudy?

To by se teď pomalu mělo změnit. Letňany i Kbely patří k vůbec nejdynamičtěji se rozvíjejícím oblastem v Praze. Zastupitelstvo i proto na svém jednání schválilo odstranění „Letiště Praha - Letňany“ z dokumentu Zásady územního rozvoje hl. m. Prahy. Neznamená to však, že by letiště okamžitě přestalo fungovat. Letiště funguje normálně dál,“ řekl ředitel letiště Robert Skribuckij.

Letiště patří skupině PPF, ta ostatně už před 4 lety představila své plány postavit na ploše stávajícího letiště novou městskou čtvrť. Vyšla z toho, že letiště dnes obklopuje zástavba, ač původně vzniklo daleko za Prahou. Masivní výstavbě v minulosti bránila především ochrana sysla, který tu měl jednu z největších kolonií v Evropě. Letňanské letiště se dokonce v roce 2005 stalo jednou z národních přírodních památek. Ministerstvo životního však loni Letňany ze seznamu národních památek vyškrtlo, sysel nebyl v místě delší čas pozorován, a to s účinností od letošního 1. ledna.

Jenže masivní výstavby se bojí především kbelská radnice. Kbely totiž s areálem letiště sousedí. „My si myslíme, že takto velké území není možné využít pro bydlení a další funkce, aniž by byla dobudována příslušná infrastruktura (dopravní, školství, zdravotnictví apod.). Čili bychom byli rádi, kdyby tato změna byla doprovázena i dalšími dohodami o tom, že zároveň budou probíhat i příslušné výstavby komunikací, škol, zdravotních zařízení a podobně,” říká kbelský místostarosta Vít Olmr (Kbely náš domov).

Pilotní projekt

S tím ostatně počítá i urbanistická studie, kterou připravuje Institut plánování a rozvoje (IPR). Studie určí základní podobu nové městské čtvrti, jejíž součástí bude i řada městských bytů. Na její podobě se budou podílet odborníci, zástupci magistrátu a dotčených radnic a rovněž místní obyvatelé.

„Jedná se o pilotní projekt, který dosud nemá v České republice obdoby. Po vzoru úspěšných zahraničních příkladů chceme přijít s návrhem na progresivní městskou čtvrť, kde inovativnost rovná se odpovědnost, chápání potřeb obyvatel města a empatický přístup v ochraně zranitelných skupin lidí, zvířat, a rostlin,“ uvedl náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN).

Hlaváček zároveň upozornil, že je nyní třeba ještě schválit nové znění zásad územního rozvoje. Ty jsou totiž  nadřazeny územnímu plánu Prahy, který v místě letiště zatím na více než 45 hektarech obsahuje značku pro leteckou dopravu LKLT, která dovoluje stavby a zařízení pouze pro provoz a údržbu letiště.

Video
Video se připravuje ...

Náměstek o bytové krizi v Praze: Za 30 let tu budou žít dva miliony lidí Markéta Volfová, Lukáš Červený

Fotogalerie
10 fotografií