V těchto dnech si Pražané připomínají ničivé povodně, které hlavní město krutě postihly před dvaceti lety. V souvislosti s tím představili zástupci města v čele s Petrem Hlaváčkem a ředitelem IPR Ondřejem Boháčem deset projektů, které na Vltavu přímo navazují nebo se nachází v její těsné blízkosti a kromě jiných mají právě protipovodňové funkce. Desítka projektů tvoří pomyslné pásmo, které se podél řeky táhne od ostrova Štvanice až na Podbabu.

Štvanická lávka

Výčet začíná Štvanickou lávkou zvanou HolKa, jejíž stavba již probíhá. Lávka spojující Karlín s Holešovicemi především lépe zpřístupní pěším ostrov Štvanice, který je oblíbeným místem nejen pro mladé sportovce. V současnosti se na ostrov dá dostat pouze přes vysoce frekventovaný Hlávkův most. Lávka bude postavena z vysoce kvalitního betonu a její konstrukce bude pohyblivá tak, aby dokázala čelit povodním. První úsek lávky z Karlína na Štvanici by mohl být hotový již koncem září.

Ostrov Štvanice

Navazujícím projektem je samotný ostrov Štvanice, jehož potenciál zdaleka není využitý a s nově vznikající lávkou naopak ještě více roste. Je připravená studie, jejímž cílem je vymyslet způsob, jak tento potenciál co nejlépe naplnit a využít jej k rekreaci v co nejširším pojetí.

Rohanský ostrov

Další místo, pro které IPR přináší novou vizi, je Rohanský ostrov, o jehož modernizaci se hovoří již dlouhá léta. Vytvořením nového kanálu řeky podél současné cyklostezky vznikne nový park Maniny, který sejme dvě mouchy jednou ranou. Kromě rekreační funkce parku bude také sloužit jako součást systému protipovodňové ochrany. Hlavním úmyslem je zde stejně jako na Štvanici umožnit obyvatelům Prahy propojení s řekou a obohatit tím jejich možnosti, jak ve městě trávit příjemně čas.

Libeňský most

Libeňský most na Rohanský ostrov přímo navazuje, jeho rekonstrukce je v poslední době také často diskutované téma. Jejím cílem bude zachovat z mostu to, co je na něm nejcennější, což je jeho architektura a velké obloukové konstrukce. I zde vidí představitelé města příležitost, jak Pražany více propojit s řekou, ale také vzájemně mezi sebou. Koncepce počítá se vznikem skateparku, kavárny a dalších drobnějších služeb.

Palmovka

Území Palmovky bylo doposud poněkud opomíjené, avšak i to se má do budoucna změnit. V důsledku stěhování Evropské vesmírné agentury EUSPA, ale také stavby tisíců nových městských bytů a zázemí pro jejich obyvatele je Palmovka místem s vysokým potenciálem pro rozvoj, podobně jako tomu bylo například v případě Karlína při jeho znovuvybudování po povodních v roce 2002.

Povltavská promenáda

Významným projektem má být Povltavská promenáda, pro kterou IPR připravuje strategickou studii pro rozvoj přírodního okolí dnešní Povltavské ulice. Podél Vltavy a pražských svahů vznikne dlouhá zelená promenáda pro pěší a kola. Projekt je propojen se stavbou městského okruhu, který má odvést automobilovou dopravu z Povltavské ulice do tunelu. Využít tedy prostor, který odkloněním aut vznikne, se přímo nabízí.

Městský okruh

Současné vedení města také přichází s odlišným přístupem ke stavbě městského okruhu. Plochy, které dříve měly obsadit křižovatky a silnice, získají potenciál pro plnohodnotnou zástavbu. Jeho původní koncepce by podle týmu, který má okruh nyní na starosti, rozdělovala okolní čtvrti.

Trojská kotlina

Na vizi pro území Trojské kotliny pracuje IPR již od roku 2015. Vzniknout zde mají tři zásadní projekty. Protipovodňová ochrana zoo a trojského nábřeží, nové lávky a divoká Vltava. Cílem všech těchto kroků je hlavně zlepšit protipovodňovou ochranu a učinit toto místo atraktivnějším. Na Císařském ostrově se tyto dva účely spojí a dají vzniknout dvěma potokům společně s menšími brody a tůněmi. Vedle toho zde také přibudou pláže a sportoviště.

Energocentrum Bubeneč

Energocentrum Bubeneč je ambiciózní projekt, který je elegantním řešením současné energetické krize. Město by se díky němu doslova dokázalo ohřát vlastními výkaly. Voda v přilehlé čističce odpadních vod má i v nejchladnějších měsících teplotu kolem 15 °C, může díky tomu ohřívat obrovské tepelné čerpadlo, které by mohlo poskytnout levnou a zelenou energii až pro třetinu Prahy.

Lanovka Podbaba-Bohnice

Posledním z desítky chystaných projektů v povodí Vltavy je již veřejnosti dobře známá lanovka Podbaba-Bohnice. Propojí Prahu 6 s Prahou 8 skrze Tróju, tato cesta v současnosti trvá kolem 40 minut, díky lanovce by se čas měl zkrátit na 15. Počítá se třemi stanicemi, přičemž prostřední mezistanice vyroste v Tróji v blízkosti Vltavy a budoucího nového vstupu do zoo. Objevují se hlasy, které projekt označují za zbytečný a někteří o něm tvrdí, že se jedná o vyhozené peníze. Představitelé města ale upozorňují, že tramvajové spojení těchto míst by bylo výrazně nákladnější a ani čas přepravy by lanovku nepřekonal.

Fotogalerie
21 fotografií