Navrhli je studenti Západočeské univerzity (ZČU) v Plzni. „Studenti znali jen počty a skladbu přepravovaných osob a kolejovou síť, vedoucí historickými centry měst. Vše ostatní si mohli definovat sami,“ řekla mluvčí ZČU Šárka Stará.

Tramvaj jako přátelský robot

První tým navrhl tramvaj na vodíkový pohon, která by pomocí čističky ovzduší zároveň zlepšovala kvalitu vzduchu ve městě. Konstrukce tramvaje počítá pro případ krizové situace se skrytým místem pro řidiče. Designér Kryštof Rozumek vytvořil zvýšené bočnice. Snažil se tak navodit pro sedící pasažéry pocit bezpečí.

Druhý designér v týmu David Muk navrhl jednoduché zaoblené tvary se zvýrazněním prostoru dveří. „Cílem bylo vytvořit tramvaj jako přátelského robota, který nabídne lidem pohodlné cestování v klimatizovaném prostoru a s řadou užitečných služeb, které navíc díky defibrilátorům či SOS komunikátorům může fungovat i jako pojízdní záchranář,“ uvedla Stará.

Tramvaj jako umělecké dílo

Druhý tým vytvořil tramvaj bez řidiče na bateriový pohon. Designéři Tomáš Cibulka a Tereza Machů navrhli vůz dlouhý 12 m a opatřený měchy. „Ty slouží jako deformační zóny a jsou schopny pohltit energii případného čelního nárazu,“ uvedla Stará.

„Hodně jsem se inspiroval moderní architekturou. Tramvaj by měla být jako socha, umělecký objekt, který povýší estetickou úroveň města,“ prozradil Cibulka. Vůz je opatřen vysouvacími sedačkami. „Ty budou třeba po větším koncertě či fotbalovém zápase zatažené, aby tramvaje byly schopné pojmout co nejvíce pasažéru,“ prozradila Machů.

VIDEO: Student vyvinul aplikaci, která pozná vážnou oční vadu. Objev Pavla Hřebíčka z Brna zachraňuje oči i životy.

Video
Video se připravuje ...

Student vyvinul aplikaci, která pozná vážnou oční vadu. Objev Pavla Hřebíčka z Brna zachraňuje oči i životy. Jiří Nováček