Luxusní hotely končí s „mejdlíčky“ i malými šampony. Český expert přikývl
Malé šampony nebo mýdla, které lidé dostávají v hotelích a které často slouží jako suvenýry z cesty, se postupně stávají minulostí. Čím dál více podniků je ruší a místo nich volí alternativy. Naposledy se takto rozhodla globální síť IHG, které patří například značka InterContinental. Důvod? Nechce plýtvat plasty. Podle Václava Stárka, prezidenta Asociace hotelů a restaurací ČR, trend zasáhl i Česko. Hosté se ale bát nemusí, kvalita služeb podle něj zůstane zachována.
Málokdy zpráva z hotelnictví zaplní tolik titulků světových médií. Ale InterContinental Hotels Group (IHG), pod kterou spadají sítě InterContinental nebo Holiday Inn, se to povedlo. V žádném z jejích 843 tisíc hotelových pokojů do roku 2021 nenajdeme žádnou plastovou miniaturku kosmetiky, slíbila skupina. Nově tedy žádná mejdlíčka nebo sprchové gely, které si po konci pobytu můžeme sbalit a odvézt na památku domů.
Ve třetině hotelů IHG miniatury nenajdeme už dnes. Místo nich se v pokojích nachází kosmetika standardní velikosti. „Musíme jako obor dávat příklad tam, kde to vlády nezvládají,“ uvedla skupina v prohlášení. Zmínila tím, že malou kosmetiku ruší proto, aby vznikalo méně plastového odpadu. A ekologické kroky chce podnikat i jinde, například do konce roku přestane používat plastová brčka.
Hotely ze skupiny IHG najdeme i v Česku. V Praze se nachází jak InterContinental, tak Holiday Inn. Své pobočky tu mají i další sítě luxusních pohostinských podniků, například Hitlon nebo Marriott. I ty se zavázaly produkovat méně plastového odpadu. Je to trend, který se šíří celým oborem.
Šéf českých hoteliérů: Důležitější je kvalita kosmetiky
To potvrzuje Stárek, podle kterého problematika hýbe všemi hotely. Cestovní ruch se totiž má na znečištění podílet zhruba 5 procenty CO2, z čehož hotely a ubytovací zařízení tvoří 2 procenta. „Jednorázové plasty jsou jednou oblastí, kterou cestovní ruch, respektive hotelnictví a gastronomie řeší,“ říká šéf českých hoteliérů. A připomíná evropskou směrnici, která vyzývá členské státy spotřebu tohoto materiálu omezovat.
Zrušení plastových miniaturek kosmetiky je tak podle Stárka logické a nezbytné. Nemyslí si, že budou lidem scházet. Mýdla z hotelů nemizí, jen je najdeme například ve velkých dispenzorech, které se dají doplňovat. „Zákazníkovi jde hlavně o kvalitní službu a mnohem významnější pro hosty je spíše kvalita samotné kosmetiky, než to, zda je balena v jednotlivých plastových flakonech,“ uvádí prezident asociace.
„Zelenější“ hotely lidé vyhledávají
Lidé podle něj stejně „zelenější“ hotely sami často vyhledávají a absenci malé plastové kosmetiky vnímají pozitivně. Miniatury totiž skutečně životní prostředí zatěžují. „Pokud je host nespotřebuje během pobytu, zbytek obsahu balení se musí zlikvidovat…. Z tohoto pohledu jsou zásobníky, které splňují všechny hygienické normy vhodnější,“ prozradil Stárek.
Ve výsledku tak jde o to, jak to hotely svým zákazníkům sdělí. „Rozhodně se nejedná o omezení služby,“ zdůrazňuje.
Celý obor hotelnictví, stejně jako veškeré podnikání, aktuálně zažívá proměnu. Plastové odpady jsou jen jedna věc – řeší se udržitelnost jako taková. „Minulý měsíc jsme publikovali metodiku pro restaurace pro snižování potravinových odpadů v kuchyních, zaváděli jsme programy pro úspory vody,“ potvrdil Stárek za asociaci.
Jsem pro. Hotel ci airbnb co je ekologicky ma u me prednost. Ja uz plast vymenuju u vseho i zubniho kartacku. Jde mi hlavne o to ze se mimiaturni castecky dostavaj do tela.z toho vznikaj alergie na vsechno mozne.