Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Firmy trápí nedostatek profesionálních šoférů, noví se za volant nehrnou

Autor: base, ČTK - 
10. července 2018
15:05

Na českém trhu práce schází více než 15 tisíc profesionálních řidičů. Každý rok navíc číslo narůstá o 5000 šoférů. Důvod? Noví uchazeči se za volant nehrnou, velká část řidičů má krátce před důchodem, roli hraje i rostoucí ekonomika a objemy poptávaných přeprav. I proto dopravci zvyšují mzdy a nové řidiče lákají v náborových kampaních. V Česku je nyní zhruba 130.000 profesionálních řidičů.

Nedostatek profesionálních šoférů negativně ovlivňuje chod českých dopravních firem. Ty kvůli personálnímu podstavu nejsou často schopny zajistit požadovaný objem přeprav. Toho podle sdružení využívá konkurence zejména z východních zemí Evropské unie. „Jsou ze svých pozic postupně vytlačováni zejména autodopravci z Polska, kteří se těší podpoře své vlády a kteří díky odbourání byrokratických překážek a různých omezení byli schopni v posledních dvou letech přilákat a zaměstnat několik desítek tisíc zaměstnanců zejména z Ukrajiny,“ řekl ředitel Institutu silniční dopravy sdružení Česmad Bohemia Tomáš Bicera.

Náborem zaměstnanců ze zahraničí se snaží situaci řešit i dopravci v tuzemsku, avšak podle Bicery je tento proces v Česku zdlouhavý a složitý. „Do budoucna tak bude docházet k dalšímu snižování konkurenceschopnosti českých dopravců,“ dodal.

Dopravci se podle Bicery snaží nové řidiče nalákat také postupným zvyšováním mezd. Podle údajů sdružení se mzdy na pozicích řidičů zvýšily v loňském roce o 10 až 15 procent, rok 2018 pak pokračuje v podobném trendu. Průměrná mzda řidiče kamionu ve vnitrostátní dopravě se pohybuje mezi 25-30 tisíci korun. U šoférů mezistátní přepravy jsou mzdy zhruba o pět tisíc nižší, protože tito řidiči dostávají ještě diety.

Dopravní firmy se navíc snaží náborovými a PR kampaněmi zlepšit vnímání řidičů ve společnosti. Sdružení také spolupracuje se středními školami s automobilovým zaměřením. Na celoevropské úrovni pak podle Bicery vzniká pod vedením Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) dlouhodobá strategie a opatření, která by měla pomoci řešit nedostatek profesionálních řidičů ve všech zemích EU.

Zobrazit celou diskusi