Lidl šidil lidi akčními polskými konzervami bez masa. Bude vracet peníze
Další z maloobchodních řetězců, tentokrát Lidl, prodával masové konzervy s výrazně nižším podílem masa, než jaký byl uvedený na obalu. A navíc je nabízel v letákové akci. Před necelým měsícem zjistila Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) stejný problém v Penny Marketu. I tentokrát jde o masové konzervy původem z Polska. Lidl je prodával pod svou privátní značkou Pikok, uvedl mluvčí inspekce Pavel Kopřiva. Podle Lidlu jde o pochybení dodavatele, produkt stáhl z prodeje a lidem nabídl vrácení peněz.
Výrobcem je Pamapol z města Rusiec. Konkrétně šlo o Chalupářské vepřové maso v konzervě o hmotnosti 300 gramů. Masa v ní mělo být 89 procent, laboratorním rozborem se však potvrdil obsah masa pouze v podílu 67,5 procenta. U jiné šarže byl podíl 75 procent.
Konzerva o stejné hmotnosti s názvem Sedlácké vepřové maso měla obsahovat 76,7 procenta vepřového masa a deset procent vepřové kýty, celkově však bylo masa pouze 69 procent. U další šarže téhož výrobku byl obsah masa 72,3 procenta a u další 70 procent.
Dodavatel Pamapol vyjádřil nad situací politování. „Jsme překvapeni zjištěními Státní zemědělské a potravinářské inspekce, které byly zveřejněny dnes v souvislosti s výrobky Pikok Chalupářské maso a Pikok Sedlácké maso, prodávanými v České republice v obchodech Lidl, jakož i těmi, které byly uveřejněny 5. dubna v souvislosti s výrobky SÝPKA šlechtická, prodávanými v obchodech Penny Market,“ uvedla společnost s tím, že věc interně šetří. „Máme určitou hypotézu a jsme připraveni transparentně sdílet s veřejností konečné výsledky tohoto šetření,“ doplnil Pamapol. „Naším hlavním cílem je dodávat na trh kvalitní výrobky,“ uzavřel.
Lidl produkty stáhl z prodeje
Podle Lidlu se jednalo o kvalitativní pochybení, řeší ho s dodavatelem. „Z prodeje byly neprodleně staženy všechny šarže výrobků Pikok Sedlácké vepřové maso a Chalupářské vepřové maso (obojí 300 g). Nyní se by tedy tyto výrobky již neměly v prodeji nacházet,“ uvedla mluvčí Zuzana Holá. Výrobky mohou zákazníci vrátit v kterékoliv prodejně Lidlu a dostanou peníze zpět.
Prodejce se dopustil klamání zákazníka, inspekce tedy nařídila obchodníkovi neprodleně stáhnout veškeré konzervy z prodeje. Zároveň mu uložila, aby všechny další šarže těchto výrobků a výrobky podobného charakteru od stejného výrobce nechal před uvedením na trh na vlastní náklady analyzovat v akreditované laboratoři.
Zároveň musí prodejce nechat testovat všechny další šarže, které jsou již v prodeji. S Lidlem také inspekce zahájí správní řízení o uložení pokuty a vloží informaci do evropského systému pro boj s falšovanými potravinami AACS.
Podobný případ klamání zákazníka řešila inspekce před necelým měsícem i v dalším obchodním řetězci, tentokrát Penny Marketu. Stejně jako Lidl prodával obchod masové konzervy původem z Polska obsahující mnohem menší podíl masa, než uváděl obal výrobku. Šlo o potraviny značky SÝPKA, u kterých bylo laboratorními testy zjištěn podíl obsahu masa necelých 70 %, deklarovaný podíl na obale přitom uváděl 89 %.
Šéf potravinářů: Zoufalá kvalita akčního zboží z Polska
Podle ústředního ředitele SZPI Martina Klanici je nepřijatelné, aby prodejce dosahoval atraktivních cen pomocí falšování a pak ještě potraviny nabízel ve slevových akcích. Podle prezidenta Potravinářské komory ČR Miroslava Tomana je dlouhodobě zřejmé, že si řetězce objednávají do slevových akcí výrobky z Polska se zoufalou kvalitou.
.. ani Hamé už není česká firma, ale je součástí norské společnosti.