Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Syřan vytkl Čechům: Uprchlíky držíte násilím, cítí se jako vězni

Assem Atassi na chatu Blesk.cz
Assem Atassi na chatu Blesk.cz  (Autor: Robert Klejch)
Autor: David Klempíř - 
21. srpna 2015
18:35

Uprchlíci v Česku nejsou vítanými hosty, ukazují četné sociologické průzkumy. Lidé mají strach hlavně z běženců z muslimských zemí a přiživují ho excesy jako vzpoura nelegálních migrantů v Bělé pod Bezdězem. Čtenáři Blesku mohli o svých pocitech a názorech diskutovat na chatu se Syřanem Assemem Atassim, který tu dlouhodobě žije, je mluvčí iniciativy Syrská revoluce a člen Ústředí muslimských obcí v ČR.

„Nejsem si vědom, že by uprchlíci zadržení na území ČR něco ničili nebo někomu ubližovali,“ bránil migranty Atassi. Podrážděnost a strach Čechů chápe, ale považuje současnou atmosféru za zbytečně rozvášněnou.

„Co se týká zadržovaných uprchlíků v Bělé, dobře víte, že jsou to uprchlíci, které tu držíme násilím a chováme se k nim jako k vězňům. Proto se tak i cítí a nelze se jim divit, že žádají svobodu a volají po ní. Do České republiky se nikdo netlačí, ČR je tranzitní země,“ dodal. Hysterie podle něj není ale namístě.

„Co se týká nelegálních migrantů, pak konflikty vznikají jedině vzájemně mezi uprchlíky samotnými. Je to dané spíše vypjatou situací než náboženskými spory,“ domnívá se Atassi. „Zákony země, do které uprchlíci přichází, jsou nadřazené tomu, v co uprchlíci věří,“ je přesvědčen.

Náboženský fanatismus ze strany muslimských běženců přitom odmítá. „Ti, kteří utíkají za lepším životem, mají své důvody a těžkou životní situaci. Nemyslím si proto, že by v takové chvíli hleděli na to, co jim říká nějaká organizace typu Ústředí muslimských obcí,“ tvrdí.

Podle něj je nutné rozlišovat mezi lidmi, kteří potřebují naši pomoc, a mezi těmi, kteří chtějí skutečně cíleně škodit. Muži se vydávají na cestu do Evropy častěji než ženy z jednoduchého důvodu. Za prvé je čeká náročná, dlouhá a velmi riskantní cesta. „Těžko s sebou v takovou chvíli brát celou rodinu i s dětmi. Většinou to tedy funguje tak, že jeden člen rodiny se snaží dostat azyl v evropské zemi. Pak má právo si rodinu oficiálně přivézt,“ uvedl.

Ženská práva a potírání bezvěrců v Koránu i Bibli

V internetových diskusích je hojně skloňovaný vztah muslimů k ženám. Muži spí údajně na posteli, kdežto ženy s dětmi na zemi, či dokonce venku. „Mám-li mluvit sám za sebe, je to nepřípustné a byla by to ostuda jakéhokoliv muže, kdyby se takto zachoval. Tam, kde jsem vyrůstal já, jsme se k ženám chovali uctivě,“ říká Atassi, ale zároveň připouští: „Je možné, že v některých zemích nemají ženy takové postavení jako v Sýrii. Většinou je to ale způsobeno místními tradicemi a zvyklostmi, nikoliv konkrétní vírou.“
 
Boj proti nevěřícím v Koránu najít lze, podle Atassiho ale nejen tam. „Velmi podobné verše a výzvy najdete i ve Starém zákoně. To ale přece neznamená, že každý, kdo věří Bibli, má podle toho doslova konat. Verše Koránu se musí číst v kontextu doby a nevytrhávat jednotlivé verše účelově,“ zmínil.

Raději stavba mešity než nekontrolované schůzky

„Je lepší zakazovat muslimům mít své oficiální mešity a nechat je se scházet neznámo kde? Nebo je lepší, když mají oficiální mešity, za kterými stojí jasně dohledatelné organizace a osoby, které za ně zodpovídají?“ ptá se. Extremismus má podle Atassiho tendence šířit se v utajených a uzavřených místech.

„Proto si myslím, že snaha stavět oficiální mešity je projevem pozitivní integrace a zodpovědnosti vůči danému státu,“ je přesvědčen.

Přestože neexistují oficiální statistiky, v ČR žijí legálně odhadem přibližně tři tisícovky Syřanů. Mnozí z nich dlouhá léta jako Atassi. Většina z nich se dokáže přizpůsobit a nejsou s nimi žádné potíže.