Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Kde vám život zkomplikuje stávka? Víme, v kterých krajích z ní řidiči couvli

  • Autor: mah,ČTK - 
    4. 4. 2017
    13:08

    Řidiči autobusů žádají vyšší mzdu. Tu sice vláda zvýšila na 98,10 Kč za hodinu jízdy a 88 korun za čekání, ale neposkytla krajům finanční prostředky, ze kterých vyšší mzdy mohou pokrýt. Právě nevyřešená právní úprava a neuzavřené smlouvy stojí za stávkou, kterou si řidiči naplánovali na čtvrtek. Zatím ale není jasné, kde všude stávka proběhne a v jakém rozsahu. 

  • 1.Na jihu Čech hrozí kolaps

    Nejvážnější situace se zdá být v Jihočeském kraji. Hrozí, že do stávky vstoupí několik stovek řidičů. Kraj ale zatím nemá oficiální informace. Podle náměstka jihočeského hjetmana Jana Kubíka (ANO) kraj nedokáže zajistit náhradní dopravu, pokud stávka skutečně proběhne v očekávaném rozsahu.

     

     

    Do stávky na jihu Čech plánují vstoupit řidiči ze společností GW Trans (dříve ČSAD Jihotrans) i ČSAD Autobusy České Budějovice. K tomu se o stávce stále jedná ve společnosti Comett Plus Tábor. „Zatím máme informaci, že závodní výbor schválil stávku, dotkne se to asi 150 řidičů. Náhradní dopravu nejsme schopni zajistit. Dnes máme jednání s odborovou organizací,“ řekl generální ředitel GW Trans Robert Krigar.

     

     

    Předseda odborů ČSAD Autobusy České Budějovice František Bína řekl, že stávka se dotkne 150 řidičů společnosti. „Připojíme se k celorepublikové stávce, budeme stát,“ řekl. Ve firmě Comett Plus Tábor se bude o stávce jednat v úterý. Podle jednatele Zdeňka Tučka zatím nechávají odboráři na řidičích, jak se k situaci postaví. „V tuhle chvíli je to silně nepřehledné,“ řekl Tuček.

     

  • 2.Ústecký kraj je na tom jen o málo lépe

     

    Rozsah stávky v Ústeckém kraji zatím není jasný. Odboráři tří firem, u kterých kraj objednává dopravu, zatím stále sbírají podpisy na podporu stávky. Jisté je, že stávku nepodpoří řidiči čtvrté společnosti Arriva Teplice, autobusy na Teplicku tak vyjedou. 

     

     

    „Nemáme proč stávkovat. Dopravce nám navýšení mezd zajistil,“ řekl šéf odborářů Arrivy Josef Linhart. „Naše hodinová mzda bude vyšší oproti nařízení vlády, bude činit 115 korun,“ dodal. Arriva Teplice má zhruba 200 řidičů, pro Ústecký kraj zajišťuje linkovou autobusovou dopravu zejména v okrese Teplice.

     

     

    Ústecký kraj se rozhodl, že v případě stávky nebude zajišťovat náhradní dopravu. Kraj by ale dopravce, kteří stávkovat budou, mohl pokutovat. „Pokud spoje opravdu nevyjedou, může kraj trvat na plnění stávajících smluv, ze kterých plynou například i sankce ve výši 1000 korun za nevyjetý kilometr,“ uvedla k tomu v úterý mluvčí kraje Lucie Dosedělová.

    Řidič autobusu (Ilustrační foto) Řidič autobusu (Ilustrační foto) | profimedia.cz

     

  • 3.V Olomouckém kraji většina autobusů pojede

     

    V Olomouckém kraji nebude mít stávka plošný charakter, na své linky by tak ve čtvrtek měla vyjet většina autobusů. Řekla to mluvčí kraje Kamila Navrátilová. Stanoviska největších dopravců ale zatím nejsou známa.

     

     

    „V Olomouckém kraji nemáme nahlášenu od žádného dopravce celoplošnou stávku, která by měla ohrozit autobusovou dopravu v regionu,“ uvedla Navrátilová. Nevyloučila, že se čtvrteční stávky zúčastní někteří řidiči například symbolickou formou. Pokud by se některý z řidičů rozhodl ve čtvrtek za volant autobusu neusednout, tak dopravci musí zajistit náhradu.

    Řidič autobusu (Ilustrační foto) Řidič autobusu (Ilustrační foto) | ČTK

     

  • 4.Od stávky ustoupili řidiči autobusů ve Zlínském kraji

     

    Odboráři ČSAD Vsetín, největšího dopravce ve Zlínském kraji, stávku odvolali. Řidiči tak vyjedou, stávku maximálně podpoří letáky. Podle předsedy odborářů společnosti Miroslava Hrušky řidiči v kraji přidáno dostali a stávkou chtěli podpořit kolegy v krajích, kde se tak nestalo.


     

    Hruška v pondělí tvrdil, že stávku podporuje 80 až 90 procent řidičů firmy. Pokud by stávkovali, většina spojů by nevyjela. ČSAD Vsetín přitom obstarává skoro polovinu dopravní obslužnosti ve Zlínském kraji, především příměstskou dopravu na Zlínsku a Vsetínsku.

     

     

    Řidiči ostatních dopravců se totiž rozhodli stávku podpořit nejvýše vylepením letáků v autobusech. Podle ředitele ČSAD Vsetín Oldřicha Holubáře odbory oznámily zrušení stávky dopisem. „Spadl nám kámen ze srdce. Jsem rád, že se tak rozhodly. Byl by to zbytečný problém. Dopady na cestující i na zaměstnavatele by byly významné,“ řekl Holubář.

    Kdo se účastní stávky a kdo s ní nechce nic mít? (Ilustrační foto) Kdo se účastní stávky a kdo s ní nechce nic mít? (Ilustrační foto) | Matěj Smlsal

     

  • 5.Omezení kvůli stávce se povedlo i v Královehradeckém kraji

     

    Pokud by se ke stávce připojili nějací řidiči v Královéhradeckém kraji, tak sami dopravci výpadek zajistí náhradní dopravou. Hejtmanství to podle své mluvčí Martiny Götzové zjistilo u všech 12 dopravců, u kterých kraj objednává linkovou dopravu. 

     

    „Podle všech dosavadních vyjádření by se stávkovat tak, aby byla omezena doprava a přestaly jezdit autobusy, nemělo,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS).

     

     

    Dnes odpoledne bude vedení kraje ještě jednat s odboráři ze společnosti BusLine. Odborový předák ve firmě BusLine Jiří Kuchynka již v pondělí stávku řidičům nedoporučil. Zdůvodnil to tím, že by ve stávce byli v hradeckém kraji sami a dělali tak „užitečné blbce“.

    Kdo se účastní stávky a kdo s ní nechce nic mít? (Ilustrační foto) Kdo se účastní stávky a kdo s ní nechce nic mít? (Ilustrační foto) | Matěj Smlsal

     

  • 6.Karlovarští řidiči stávku podpoří jen symbolicky

     

    Karlovarský kraj zatím nedostal žádnou informaci od dopravců, že by se řidiči měli do stávky zapojit aktivně a nevyjely kvůli tomu autobusy. Řekla to v úterý hejtmanka Jana Vildumetzová.

     

     

    „Neobdrželi jsme žádnou informaci, že by v našem kraji měla být vyhlášena stávka. Máme pouze informace, že by stávka mohla být podpořena například formou rozdávání letáků nebo například označením řidičů,“ uvedla Vildumetzová.

     

     

    Karlovarský kraj se dohodl s dopravci na navýšení příspěvku na základní dopravní obslužnost o 15,6 milionu korun na celkových zhruba 185 milionů korun. Nyní se dokončují dohody, které mají zajistit, aby peníze skutečně doputovaly až k řidičům, jimž mzdy zvýšila nařízením vláda od ledna letošního roku.

    Kdo se účastní stávky a kdo s ní nechce nic mít? (Ilustrační foto) Kdo se účastní stávky a kdo s ní nechce nic mít? (Ilustrační foto) | Daniel Vitouš

     

  • 7.Stávka se vyhne i Libereckému kraji

     

    Plošné stávky, kterou na čtvrtek vyhlásil Odborový svaz dopravy, se nezúčastní řidiči ani v Libereckém kraji. Zástupci odborů dnes informovali, že stávkovat budou jen jednotlivci. Autobusy tak i ve čtvrtek vyjedou podle jízdních řádů.

     

     

    Podle hejtmana Martina Půty (STAN) nemají řidiči v Libereckém kraji důvod stávkovat. „Kraj udělal co mohl,“ řekl. Zástupce odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka potvrdil, že s výsledkem jednání je spokojen. „Máme nové jednací řízení, máme nové smlouvy, které počítají už s dalším navýšením mezd řidičů, takže pokud vláda v příštím roce zvedne minimální mzdu, nebudeme už muset absolvovat to martyrium, které jsme absolvovali, ale jen se to přepočítá a do firem poputuje víc peněz,“ řekl novinářům Kuchynka. Podle odboráře není v Libereckém kraji důvod stávkovat, několik jednotlivců ale nevyjede.

    Řidič autobusu (Ilustrační foto) Řidič autobusu (Ilustrační foto) | profimedia.cz

     

  • 8.Stávkovat odmítli i v Pardubicích

     

    I v Pardubickém kraji se podařilo vyjednat dodatky smluv s dopravci. Krajská rada bude dodatky schvalovat 10. dubna. Řidiči tak nemají důvod se ke stávce připojit.

     

     

     

    „Dělali jsme si průzkum a nemáme žádnou zprávu, že by se někdo připojil je stávce,“ řekl krajský radní Michal Kortyš (ODS).

     

    „Za co mohu dát ruku do ohně, tak stávkovat nebudou řidiči Arriva Východní Čechy. Určitě tady není stávková nálada. Proti komu? Firma řidičům platí,“ řekl jejich odborář Miroslav Vokál.

    Kdo se účastní stávky a kdo s ní nechce nic mít? (Ilustrační foto) Kdo se účastní stávky a kdo s ní nechce nic mít? (Ilustrační foto) | Matěj Smlsal

     

  • 9.Pouze symbolicky se ke stávce připojí řidiči ze středních Čech

     

    Pouze jízdou ve vestě nebo letáčkem se do stávky za vyšší mzdy zapojí šoféři ve Středočeském kraji a Praze. Původně přitom hrozily problémy na Příbramsku a Berounsku, i tam by ale doprava měla fungovat bez omezení. 

     

     

    „Všechny autobusy Arrivy ve Středočeském kraji a v Praze pojedou během čtvrteční stávky bez omezení. Týká se to všech našich provozních společností, které dopravu ve Středočeském kraji a v Praze zajišťují, tedy Arrivy Praha, Arrivy Střední Čechy, Arrivy Východní Čechy, ČSAD MHD Kladno i společnosti Probo Bus z Berouna. Jezdit budou i řidiči na Příbramsku, kteří stávku zvažovali,“ sdělil dnes generální ředitel Arrivy Daniel Adamka. To, že stávka nebude, uvedl už v pondělí také krajský radní pro dopravu František Petrtýl (ANO).

     

    Kdo se účastní stávky a kdo s ní nechce nic mít? (Ilustrační foto) Kdo se účastní stávky a kdo s ní nechce nic mít? (Ilustrační foto) | Matěj Smlsal

     

agfor ( 4. dubna 2017 17:06 )

To v nejsmradlavější zádeli, v Litvínově, lidi stávku nepoznají. Krajský blb, Bubeníček, stačil meziměstskou dopravu zlikvidovat.

divenka ( 4. dubna 2017 15:35 )

Telefonních operátorů tady je až až, to že lidi znají jen O2, T-Mobil, nebo Vodafone je jejich vlastní chyba.

divenka ( 4. dubna 2017 15:32 )

hm.... a co??? Když se jim nelíbí plat, tak ať si najdou jinou práci, když firma nebude mít řidiče, asi svoji platovou politiku změní a celkem dost rychle.... Nechápu, proč já, jako cestující mám odnést to, že autobusák má malý plat. Křičet já chci víc peněz umím taky.... ale u soukromníka je na to jednoduchá odpověď.... nelíbí se ti tady? Můžeš klidně odejít, na tvé místo čeká na pracáku x jiných.

babamotorkarka ( 4. dubna 2017 15:24 )

Lidi nemají peníze. Chceme nového silného operátora jako v Polsku ! Jedině ten razantně srazí ty tzv. nenažrané miliardářské majitele O2, T-Mobile a Vodafone ! Gaunery a parazity našich daní. ....................................................................... ČNB za intervence utratila už 2 bilióny (!), odhadují analytici Česká národní banka (ČN od zahájení intervencí v listopadu 2013 od Singera do konce března po Rusnoka nakoupila eura za 2 bil. korun ! ........................ Rudolf Židek, Frýdek-Místek : Koruna není ničím podložená, stejně jako USD. Nákup miliard € a bezcenných dluhopisů plní ČNB přání ECB (Evropské centrální banky). Hodnota € činí 1/3 původní hodnoty a dále klesá. Tanečky kolem zajištění 2 % inflace jsou pouze pro matení veřejnosti. Ve skutečnosti se jedná o podporu firem se zahraniční účastí, a to na úkor obyvatel ČR. Intervence ČNB byly doporučeny ECB s cílem zvýšení ekonomické závislosti ČR na bohatší části EU a vytvoření dvourychlostní EU, která je pro nás, chudší východní státy, nevýhodná, ponižující. ČR byla zahrnuta mezi rozvojové země, plně závislá na dotacích z EU. Tím si EK pojistila, že nedojde k czexitu. .................................. Antonín Katzer a my, J. : Utratily 2 bilióny a národ zchudnul o 1 bilión, to je "nádhera", jak to ta vláda vede ! A pak se dovídáme, že nejsme zasaženi chudobou, ale kdo je zasažen chudobou ? Jen ti, co dělají za 15 000 Kč čistého, a přitom by měli mít plat min. 35-45 000 Kč. A to by nebylo ani tak moc, že soudruzi zloději z ČNB a vlády ?! Hlavně, že tam si přidávají 3x/rok statisíce vč. odměn a prémií a za zbídačování nás, daňových poplatníků, kteří jim platíme ty milóny (viz níže) ! ............................. Guvernér ČNB Singer si v r. 2015 vydělal 3,7 mil. Kč, ale čistého ! Guvernér Rusnok si v r. 2016 v ČNB vydělal 3,2 mil. Kč, ale čistého ! Viceguvernéři Hampl a Tomšík si vydělali přes 3 mil. Kč, ale čistých !

bobou ( 4. dubna 2017 13:50 )

Tady je vidět, jaký jsme národ. Když nám hoří koudel u zadku, tak to ano, to voláme do světa o pomoc. Ale když se jedná o kolegy z jiných krajů, kde stále nemají to co mám já, je rázem po kolegalitě. Buď ať stávkují všici, nebo nikdo. Nakonec řidiči co do stávky půjdou, budou za blázny a terčem posměchu. Heslo "V JEDNOTĚ JE SÍLA" u nás rozhodně neplatí a toho zaměstnavatelé plně využívají!!!

Zobrazit celou diskusi