Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Na přejezdech letos zemřely už desítky lidí. Zvyšuje se vůbec jejich bezpečnost?

Autor: Daniela Soukalová - 
15. září 2016
06:10

120 střetů a 32 obětí – letošní statistiky tragických událostí na železničních přejezdech zaráží. Za prvních osm měsíců je to stejný počet mrtvých jako za celý loňský rok. Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda pro zvýšení zabezpečení na přejezdech probíhá celá řada aktivit, přestože za drtivou většinou nehod stojí nezodpovědní řidiči. Jak se ale v praxi zabezpečila tato místa více než rok od srážky pendolina s polským kamionem ve Studénce?

Letošní statistiky tragických událostí na železničních přejezdech jsou výrazně horší než ty loňské. Počet střetů se zvýšil ze 110 na 120, ovšem daleko markantnější je nárůst usmrcených. Ten se zvýšil na dvojnásobek, konkrétně z 16 na 32.

Nejvíce lidí, přesně pět, na železničních přejezdech zemřelo podle policejních statistik ve Středočeském kraji. O jednu oběť méně je pak na Vysočině a Ústecku. Po třech obětech zaznamenali v Jihočeském, Královéhradeckém a Pardubickém kraji. V devíti krajích pak došlo k meziročnímu nárůstu obětí.  

Pokud budou řidiči ignorovat pravidla, nepomůže prý sebelepší systém

Nejvíce lidí přišlo o život v březnu. Přitom o měsíc dříve došlo ke zpřísnění postihů za vjíždění na železniční přejezd v případech, kdy je to zakázáno. „Daný přestupek nově nelze projednat v blokovém řízení, ve správním řízení se vždy uloží pokuta, a to od 2 500 do 5 000 korun. Řidičům motorových vozidel je vysloven zákaz činnosti od jednoho do šesti měsíců a navíc jim je uděleno 7 bodů do bodového hodnocení řidiče,“ připomněl dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.

Zvýšení pokut je ale jeden z mála kroků, který ministerstvo dopravy za více než rok od střetu pendolina s polským kamionem dokázalo dotáhnout do konce. „Pokud budou řidiči pravidla ignorovat, nezajistí bezpečnost ani sebelepší systém a z narůstajícího počtu nehod nelze vinit správce kolejí, nýbrž nezodpovědné řidiče. Přesto se ale snažíme dělat maximum pro to, abychom moderními bezpečnostními systémy riziko nehod zmenšili, tyto kroky jsou ale technicky náročné a nejde je udělat za několik týdnů,“ uvedl pro Blesk.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.  

Ve Studénce mají laserový detektor

Řidič kamionu ve Studénce nerespektoval světla železničního přejezdu a v době jejich signalizace na něj vjel. Nehoda si vyžádala tři oběti a strojvůdci museli lékaři nakonec amputovat obě nohy. Už tehdy se začalo mluvit o hledání technických prostředků pro zvýšení bezpečnosti na přejezdech. Podle Neřolda je na osudném přejezdu od konce letošního února v testovacím provozu nasazený laserový detektor překážek.  

„Nyní probíhá postupné vyhodnocování dat a další testy ještě budou pokračovat i v zimě. Pro zajištění kompletnosti testů je nutné prověřit činnost detektorů i během zimního období,“ vysvětluje Neřold s tím, že v červnu byl detektor aktivován i v Pardubicích a připravuje se jeho nasazení i v Olomouci. Testována bude i technologie na bázi 3D infrakamery. Její nasazení se předpokládá ještě v průběhu roku 2016 na železničním přejezdu v Ostravici.

Testují se i sekvenční sklápění závor

„V Pardubicích bylo také aktivováno sekvenční sklápění závorových břeven – a díky kamerám namátkově kontrolujeme, jak se řidiči na tomto přejezdu chovají. V současné době SŽDC připravuje investiční akci na doplnění sekvenčního sklápění závorových břeven v lokalitách, ve kterých je to vhodné díky konfiguraci stávajícího přejezdového zabezpečovacího zařízení,“ uvádí dále Neřold.  

Na železničních přejezdech v Úvalech, Uhersko a Polanka nad Odrou došlo k testování inteligentních kamerových systémů, které jsou schopné automaticky detekovat nedovolený vjezd silničního vozidla na železniční přejezd v době, kdy je na přejezdu výstražný stav.

„Správa železniční dopravní cesty také zpracovala seznam všech železničních přejezdů křížících silnice I. třídy vybavených přejezdovým zabezpečovacím zařízením bez závor. Seznam obsahuje cca 60 přejezdů. Cílem SŽDC je v nejbližší době všechny tyto přejezdy doplnit závorami,“ upřesnil Neřold s tím, že v současné době je dokončena projektová příprava a v příštím roce by mělo dojít k jejich realizaci.

Ministerstvo odsouhlasilo možnost přestavby 24 přejezdů

Na konci letošního července pak Centrální komise ministerstva dopravy „souhlasila se zahájením přípravných kroků u vytipované skupiny 24 přejezdů, které předtím vytipovala studie, která posoudila možnost zrušení, případně omezení silničního provozu a možnost přestavby na mimoúrovňové křížení u celkem 109 železničních přejezdů na železničních koridorech“. Mezi nimi je mimo jiné i přejezd ve Studénce.  

V rámci evropských fondů zase začne fungovat pilotní projekt C-ROADS Czech Republic kooperativních systémů ITS, které jsou založeny na předávání informací mezi účastníky silničního provozu vybavené příslušným zařízením. „V rámci tohoto projektu bude také testováno využití systémů C-ITS na železničních přejezdech – SŽDC vyčlenila pro tyto účely dva železniční přejezdy v Pardubickém kraji,“ popisuje Neřold. 

Kooperativní inteligentní dopravní systémy (C-ITS) jsou systémy založené na komunikaci (výměně dat) mezi samotnými vozidly a také mezi vozidly a zařízením na silniční infrastruktuře. Kooperativní inteligentní dopravní systémy (C-ITS) jsou systémy založené na komunikaci (výměně dat) mezi samotnými vozidly a také mezi vozidly a zařízením na silniční infrastruktuře. | http://www.czechspaceportal.cz/

Ze statistik Policie ČR jednoznačně vyplývá, že při nehodě na přejezdu je výrazně vyšší pravděpodobnost usmrcení, než činí průměr všech dopravních nehod. Zatímco v loni to bylo 19 %, za letošních prvních sedm měsíců už stoupl na 20 %.

„Za smrtelnými nehodami na přejezdech nestojí neznalost příslušných předpisů. Zahraniční i domácí průzkumy naopak neustále potvrzují, že pod koly vlaků umírají především ti, kdo se chovají lehkomyslně, spěchají či jsou nepozorní,“ uzavřel Budský.

jarypadlo ( 15. září 2016 07:48 )

Debilního sebevraha nezastaví závory,semafor a snad ani propast.

Zobrazit celou diskusi