Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Do servisu jednou za dva roky a dost. Expert: Češi svá auta zanedbávají

Autor: Michaela Bezvodová - 
13. srpna 2016
05:20

Jak často doplňovat do auta olej a jestli vůbec? Češi si nevědí rady se svými auty, zanedbávají servis a spoléhají se často jen na technickou kontrolu. Selhání auta v provozu může přitom mít podle mechaniků fatální důsledky. Podle Asociace autoškol ale zařazení zkoušek z techniky do řidičských zkoušek nepomůže, kampaně na „péči“ o automobily nechystá ani BESIP.

„Lidi dostanou technickou a myslí si, že mají na dva roky vystaráno, že na to auto nemusí sáhnout,“ míní automechanik Roman Šanda a dodává: „Tvrdí mi třeba, že mají měsíc po technické, tak proč jim bliká kontrolka oleje. Na to se ptá hodně žen. Myslí si, že jim auto na technické pomalu vyluxují. Jsou neznalí, mělo by se jim to vtloukat do hlavy jako ve škole tvrdé a měkké i.“

Podle Šandy si lidé pletou stanice technické kontroly s autoservisem a nemají dostatečnou znalost, co kde poptávat. Kromě toho, že podle mechanika jezdí ve starých autech, zanedbávají jejich kontrolu, i když taková auta potřebují dohled nejvíce.

Testy praktickou neznalost nezachrání

Předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný upozornil, že lidi skládání testů z techniky u řidičské zkoušky „nezachrání“. „Otázka péče o vozidlo není otázkou toho, jestli člověk složil formální zkoušku z pětadvaceti otázek zaměřených třeba na hloubku drážek v pneumatikách nebo na rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou brzdou,“ uvedl pro Blesk.cz. Připomněl, že výuka techniky v autoškole probíhá i nadále bez ohledu na podobu testové zkoušky.

Předpisy, které se týkají zkoušení žadatelů o řidičské oprávnění, se v ČR řídí evropskou směrnicí, která od zkoušek z údržby vozidla upustila. Horázný s tím souhlasí a nevidí důvod, proč by se měly obnovovat. „Současná podoba zkoušky je v souladu s tím, jak mají vypadat,“ podotkl. 

Podle mechanika Šandy ale při tom není průběžná kontrola zvlášť náročná a člověk ví, že může auto okamžitě použít na delší trasy, když potřebuje. „Zvedneme ho na heveru, proběhneme, vyměníme třeba žárovku a můžete jet. Když to ale lidi přivezou jednou za dva roky, je pozdě. Vlastní auto kontroluju jednou měsíčně a vím, že v případě potřeby sednu do auta a jedu třeba do Německa,“ zmínil Šanda.

Chybí technická osvěta

V ulicích chybí reklamní spoty a kampaně, které by podle mechanika lidi upozornily, ať si kontrolují auto. „Ministerstvo nedělá osvětové kampaně. Snažili jsme se s BESIP navázat spolupráci a myslím, že by na tom měli všichni zapracovat včetně nás. Uživatelé na bezpečnost vozidel nedbají a berou to jako nutné zlo, přitom my to vidíme jako cestu k bezpečnosti,“ uvedl předseda STK Michal Cuc.

BESIP ale kampaně na technickou „péči“ o auta neplánuje. Chtějí se zaměřit hlavně na informování o prvcích pasivní a aktivní bezpečnosti, protože jejich správné používání má přímý vliv na míru zranění při dopravních nehodách, upřesnila pro Blesk.cz Zuzana Ambrožová ze speciálního oddělení ministerstva dopravy.

Závada je příčinou dopravní nehody jen v asi půl procentech případů. Z policejních statistik za rok 2015 vyplývá, že z 93 067 nehod jich bylo způsobeno technickou závadou 464. „To ovšem policii nebrání, aby si vymáhala další pravomoci, jako je od letošního dubna možnost zabavovat přímo na silnici osvědčení o registraci, tedy malý technický průkaz,“ uvedl pro Blesk.cz mluvčí Asociace dopravců Martin Felix.

Ministerstvo: Je to na autoškolách

Ministerstvo dopravy se s oddělením BESIP shodly, že zodpovědnost zůstává na autoškolách, ale jen do té míry, aby své studenty informovaly o nutnosti servisních kontrol a zodpovědnosti. Moderní vozidla jsou podle nich natolik sofistikovaná, aby dokázala reagovat na technické nedostatky a řidiče upozornit. 

„Naším cílem jednoznačně je, aby řidičský průkaz nebyl jen módním doplňkem, ale aby jeho vlastníci znali předpisy a svá vozidla opravdu uměli ovládat. Nejen v jejich zájmu pak také je, aby se o svá vozidla uměli adekvátně starat. Je to důležité i s ohledem na zvýšení bezpečnosti provozu,“ vysvětlil Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.

Jannys ( 6. září 2016 18:08 )

presne, vystizne nepsáno , taky bych nešla do auta pres inzerat pred roky jsme se fakt spalili a nedopadlo to moc dobre a byly z toho akorat tak vyhozeny penize...do noveho se nevyplatí vrazet prachy a tak vidim bazar jako jedinou dobrou cestu...

trulijan ( 31. srpna 2016 22:40 )

Presne tak, z tohohle duvodu bych sel kupovat auto jedine do overeneho autobazaru, kde si vykupovana auta sami proverujou pri vykupu!

rafael56 ( 27. srpna 2016 23:17 )

Prave z tohohle duvodu bych nikdy nekoupil auto pres inzerat. Lidi na prubezne osetovani kaslou a pak se ho snazi nekomuchytre soupnout. Jeste maji znameho na STcku takze v klidu projde a Vam se pak rozsypepod nohama... Kdyz kupovat ojetinu tak s peclivym vyberem a halvne v lety overenem autobazaru

djaba ( 13. srpna 2016 21:34 )

Auta stará čest sedm let nejsou zastaralé šunky z dob komančů .Pár aut zahraničních značek jsem od revoluce vystřídal , každých šest sedm let nové a každé bez oprav vždy prošlo technickými kontrolami .Nikdy jsem neměl nějakého známého , nikomu jsem nic nestrčil .Proč , protože moderní auto je držák a chce jen provozní kapaliny , gumy ap. . Takže proč servis , podle hesla - co není rozbité , neopravuj .Mimochodem ,u jednoho Renaulta nemohli nikdy naměřit oxid uhelnatý ,protože ho bylo tak málo ,že to jejich analyzátor nevzal .

308win ( 13. srpna 2016 15:38 )

Jenom asi tak v době vzniku , účinnosti,odolnosti vůči vnějším vlivům náchylnosti k poruchám atd... Jinak dle vašeho názoru jste spíše neřidič

Zobrazit celou diskusi