Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Za obezitu a poničené zdraví může i příliš dlouhá cesta do práce, zjistili vědci

Autor: ČTK, ula - 
4. září 2016
12:20

Jak zareagujete, když vám někdo řekne o své hodinu dlouhé cestě do zaměstnání? Přijde vám ještě krátká, budete pro to mít pochopení, anebo se vyděsíte nad promarněným časem? Většina dojíždějících v Anglii a Walesu by nejspíš chápavě kývla, protože obyvatelé těchto dvou zemí patří k těm, kteří celosvětově musí dojíždět do práce nejdelší dobu, napsal zpravodajský server CNN.

Průměrná doba dojíždění do práce v obou zemích dosáhla v roce 2013 délky 56 minut, přičemž většina lidí tráví čas ve vlacích, autobusech nebo uvnitř automobilů.

Nejdůležitější ovšem není čas zabitý dojížděním, ale to, že může škodit zdraví. Podle zprávy, kterou vypracovala britská Královská společnost veřejného zdraví (RSPH), kvůli dojíždění stoupá počet zkonzumovaných kalorií, zhoršuje se zdravotní stav i celkový pocit pohody.

Dopad na zdraví se neřeší

Dojíždění do práce je vysoce stresující záležitost, kdy se na zdraví negativně podepisují takové faktory, jako je snížená fyzická aktivita či méně času na zdravou stranu, cvičení, společenské styky nebo spánek.

Nejdéle tráví dojížděním Londýňané, kterým průměrně trvá 79 minut, než dorazí na pracoviště. Tím předstihli všechna americká města včetně Los Angeles, Chicaga a New Yorku. Podle RSPH při „kultuře dojíždění“ dostaly přednost takové aspekty, jako jsou například náklady a dostupnost, a dopad na zdraví veřejnosti byl odsunut stranou.

Dojíždění stresuje

Údaje o délce dojíždění do práce pocházejí ze statistik a také z průzkumu mezi 1500 dojíždějícími. V něm se činitelé RSPH pídili po příčinách, proč jsou dojíždějící lidé méně zdraví než ti, kdo dojíždět nemusejí.

Více než polovina dotázaných cítí v důsledku dojíždění do práce stres, 44 procent z nich uvedlo, že kvůli času promarněnému dojížděním mohou trávit méně času s rodinou a přáteli, a 41 procent připustilo méně tělesné aktivity. Zhruba třetina potvrdila, že méně spí a nedostatek odpočinku vynahrazuje jídlem s vyšším podílem nezdravé stravy.

Zmizí bufety u dopravních tras?

Mezi kroky, které by tuto situaci mohly změnit nebo alespoň trochu vylepšit, patří například větší přizpůsobivost zaměstnavatelů. Ti by neměli trvat na pevné pracovní době, a pokud je to jen trochu možné, uzpůsobit pracovní dobu tak, aby se dojíždějící vyhnuli přeplněným dopravním prostředkům a komunikacím během špičky. Téměř 60 procent dotázaných uvedlo, že flexibilní pracovní doba by jim vylepšila zdraví i pohodu.

Další doporučení zahrnují poskytnutí většího počtu sedadel v dopravních prostředcích či zrušení oddílů první třídy ve vlacích, aby bylo víc prostoru pro usazení cestujících.

U dopravních tras by se také měla snížit dostupnost nezdravého bufetového jídla a rychlého občerstvení. „Lidé v tomto prostředí tráví spoustu času a to, co se jim tu nabízí, není vždy v jejich nejlepším zájmu,“ uvádějí autoři průzkumu ve shrnutí výsledků.

skane ( 4. září 2016 14:05 )

A chudej netloustne

skane ( 4. září 2016 13:07 )

Obezity varite moc podle Sapika nebo Hrusky

prycsnima ( 4. září 2016 13:05 )

 Práce je nezdravá tak jak tak.hlopý lid maká ua málo peněz a ještě má strach aby o ni nepřišel.Etnika se jen válí a je jim dobře.

Zobrazit celou diskusi