Důchodci za volantem jsou smrti dvakrát blíž než mladí, varuje expert

Autor: sou - 
12. srpna 2016
16:30

Potřebují více času na vyřešení náročnějších situací na silnici, volí pomalejší tempo jízdy a důkladně si vše promýšlejí. Řeč je o seniorech za volantem. V roce 2014 se přitom osoby starší pětašedesáti let podílely na čtvrtině dopravních nehod v celé Evropské unii. Podle průzkumu Asociace dopravních psychologů pak v České republice 53 procent řidičů uvedlo, že je ohrozil šofér senior.

Pokud se řidič senior dostane do stresové situace, kdy je nutno reagovat svižněji, může opomenout provést důležitý řidičský úkon, jako je například dát směrové znamení. „I to je jeden z důvodů, proč starší lidé při výběru auta nehledí na výkon ani nejnovější technické vymoženosti, které by je mohly rozptylovat, ale raději sáhnou po autě takzvaně bez výbavy,“ říká generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.

Dokládají to i statistiky prodejů autobazaru za uplynulý rok a půl, kde u seniorů vedou hatchbacky od Škodovky s manuální převodovkou a maloobjemovým benzinovým motorem. Ten volí více než 70 procent starších řidičů. 

Podle dopravního experta se za tím skrývá i finanční aspekt a také fakt, že senioři auto kupují jako pragmatické přibližovalo. „Pochopitelně tak volí vozidlo, které jim pokud možno vydrží do konce jejich aktivního řidičského života, které odveze je i náklad a přitom není nijak předražené,“ upřesnil dopravní expert Týmu silniční dopravy Roman Budský.

Senioři se podíleli na čtvrtině dopravních nehod v celé EU

Příliš sofistikované asistenční systémy nevyžadují, protože v nich nevidí takový smysl. „Absence kvalitní audiosoustavy, navigace a podobných prvků bezpečnost rozhodně neohrozí, ale chybějící prvky pasivní i aktivní bezpečnosti zvyšují riziko vážných následků při případné dopravní nehodě,“ vysvětluje Budský. 

Seniory podle něj ohrožuje i jejich zvýšená fyzická zranitelnost a postupný úbytek psychických a fyzických schopností. V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné.

„Při působení stejné síly jsou osoby ve věku nad 65 let vystaveny dvakrát většímu riziku vzniku smrtelného zranění než osmnáctiletí a s narůstajícím věkem toto riziko významně narůstá,“ doplňuje Roman Budský. Pro srovnání, v roce 2014 se osoby starší 65 let podílely na celkovém počtu obětí nehod v EU 25 procenty, zatímco mladí do 25 let z jedné pětiny.

Průzkum: Polovina lidí zná seniora, který už auto nezvládá

Na jaře letošního roku navíc Asociace dopravních psychologů spustila průzkum zabývající se veřejným míněním o seniorských řidičích. Do projektu se aktivně zapojil i Autoklub České republiky, který se seniorské problematice věnuje dlouhodobě. Podle prvních výsledků se například 53 procent respondentů se setkalo s tím, že je při jízdě v autě ohrozil řidič senior. 

Průzkumu, který se skládá ze sedmi otázek, se prozatím zúčastnilo na 400 aktivních řidičů (46 % mužů a 54 % žen) v průměrném věku 36 let. Vyplývá z něj, že 52 procent českých respondentů zná ve svém okolí seniora, který z nějakého důvodu své auto již nezvládá řídit bez problémů. S věkem se člověku snižují schopnosti rychlé reakce, pozornosti a horší se i zrak. Pokud by se řidič senior vyhýbal povinnosti lékařské prohlídky, může to pro něj znamenat značné komplikace.

Jízda bez lékařského potvrzení jako jízda bez řidičáku

„Potvrzení o lékařské prohlídce je důležitým dokumentem, když řidič senior způsobí dopravní nehodu. Na absenci této prohlídky a dokladu o ní je nahlíženo jako na absenci řidičského průkazu jako takového,” upřesňuje Robert Vacek z Autoklubu ČR.

Za takových okolností by mohla pojišťovna po řidiči, který nehodu způsobil, následně vymáhat škodu, kterou již proplatila poškozenému. Může přitom jít i o miliony korun.

Většina dotázaných českých řidičů (62 procent) si nemyslí, že by měla být stanovena zákonná hranice pro možnost držení řidičského průkazu. Převážná část jmenovaných rizik ve stáří, spojených s řízením automobilu, se týkala pomalých reakcí.

„S vyšším věkem rostou určitá zdravotní rizika, která mohou mít vliv na schopnost řízení motorového vozidla. Určit však optimální věkovou hranici, odkdy může být vyšší věk překážkou v řízení, je velmi složité, protože zdravotní a psychický stav jsou vysoce individuální záležitostí,” dodala dopravní psycholožka Lenka Šrámková. 

V roce 2014 se osoby starší pětašedesáti let podílely na čtvrtině dopravních nehod v celé Evropské unii:

supiderman ( 21. srpna 2016 23:24 )

To je jeden z těch bazarů, na který každej nadává a stejně se drží. Neviditelná ruka trhu nějak zaspala

kunton20 ( 21. srpna 2016 20:03 )

Souhlasim, chodit do jejich bazaru je fakt velky riziko, střet s duchodcem za volantem je proti tomu nic

trulijan ( 14. srpna 2016 22:48 )

No tak ESA je kaptola sama o sobe... jejich podnikani je jeste nebezpecnejsi nez nepozorni duchodci na silnici

nimrodd ( 14. srpna 2016 21:37 )

Jo . Je to sice bazar, ale všechno v top stavu a bez závad

olcetrhent ( 13. srpna 2016 22:30 )

To jsou experti asi jako v tech clankach jak si paradne koupit auto v esa kde maj jen ssuper novy nestoceny auta ne?

Zobrazit celou diskusi