Legalizujete stáčení tachometrů, viní STK experti. Technici: Není na výběr
Dovezená auta z ciziny jsou nebezpečná pro své nové majitele, i když projdou technickou kontrolou, tvrdí experti. STK (stanice technické kontroly) totiž nemá žádnou povinnost požadovat doložení původu nebo historie vozu. Zejména u mladších dovezených aut tak podle odborníků výrazně narůstá nebezpečí stočeného tachometru. Kupující si tudíž nejenom připlácí, ale navíc také riskují svoje zdraví a bezpečí.
Podle odborníků existuje významný problém zejména u individuálně dovážených ojetých vozidel. U nich dochází ke stáčení tachometrů ve více než 60% míře při dovozu do ČR ještě před samotnou technickou kontrolou.
„Tam zápis a fotodokumentace stavu tachometru v podstatě jen navždy zlegalizují stav tachometru stočeného při dovozu a bez znalosti předchozí historie vozidla ze zahraničí jsou pro spotřebitele zavádějící,“ řekl Jan Dryák, marketingový ředitel společnosti Cebia, která se specializuje na prověřování původu a historie vozidel.
STK mají licenci k vykonávání dohledu nad tím, že vozidla v provozu budou technicky v pořádku. Tu jim dává stát.
Dryák upozorňuje, že stáčení vozidel se realizuje hlavně pro vytvoření zisku prodávajícího. „Proto se hlavně stáčí vozidla 3 až 5letá. Stáčet se mohou i starší automobily, ale zisk už je nepatrný,“ uvedl pro Blesk.cz. Například u pětiletých vozidel, kdy je pro STK k dispozici pouze jeden historický stav tachometru, tak hrozí stočení nejvíc. „Aby bylo možné s určitou pravděpodobností vyloučit možnost stočení, je třeba mít k vozidlu záznam minimálně 1 za každý rok jeho provozování,“ upozornil Dryák.
„Technik není kriminalista“
Předseda STK Michal Cuc praxi potvrdil. „Technik pouze ověřuje stav tachometru a fotí jej, takže je do příště zaevidován. Technik ale není kriminalista, aby ověřoval počet ujetých kilometrů dle jiných kritérií než je opotřebovanost vozidla, to by bylo zároveň nákladné. Téma stáčení není jednoduché, ale je to spíše otázka pro zákonodárce, jak nastavit pravidla,“ řekl pro Blesk.cz.
Současné situace si je vědomo také ministerstvo dopravy. „Ano, situace je taková, že řada ojetých vozů je do ČR dovážena z jiných zemí EU a před vstupem do našich databází u nich nemáme přesnou kontrolu nad tím, kolik mají skutečně najeto kilometrů,“ konstatoval mluvčí resortu Tomáš Neřold. Jediná šance na určitou kontrolu je podle odborníků možnost evidovat záznamy s četností jednoho roku a méně ze servisních míst.
Problému už si všiml také Evropský parlament. Europoslanec Tomáš Zdechovský by právě chtěl, aby se Evropská komise inspirovala například Belgií nebo Nizozemskem, kde už deset let fungují tzv. Car pasy, kde se při každé návštěvě servisu zapisuje stav tachometru. „V této věci bych mohl dodat, že zavedení jednotné evropské databáze, kam by měli přístup všichni občané EU a mj. by si mohli ověřit historii vozidla i stav tachometru, jednoznačně podporujeme,“ komentoval mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Momentálně ministerstvo dopravy počítá s naplněním evropské směrnice, která bude alespoň zaručovat jednotné parametry technických kontrol napříč Evropskou unií. Členské země by tak od května 2018 měly vydávat jednotný protokol o STK.
Souhlasim s Rafael56, pres inzeraty se prodavaj vselijaky auta. I ty fco prosli STkckem jen ze znamosti nebo vetsiho poplatku, to si pak koupite a jezdite den a konec neo dlasi desitky tisic na opravy... V autobazarech si je sami proverej predtim nez je odkoupej...