Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C

Nebezpečných aut v Česku přibývá: Stočený tachometr může i zabíjet

Autor: Tomáš Polák - 
16. srpna 2016
17:59

Počet dovážených aut se radikálně zvýšil. Podle oficiálních statistik loni dokonce o 26 %. Podle odborníků se tím ale zvyšuje i riziko stočených aut. Oslabený kurz koruny zdražuje dovážené ojetiny, což by naopak mělo zákazníky od vozů odrazovat, to se však v praxi neděje. Proč? A jaké nebezpečí stočený tachometr přináší?

Podle údajů Svazu dovozců automobilů bylo vloni individuálně dovezeno a zaregistrováno 151 334 ojetých vozidel, což znamená 26% nárůst oproti roku 2014. Celkový počet prodaných ojetých vozů se pak loni vyšplhal na 660 tisíc vozů.

Podle společnosti Cebia, která se specializuje na zjišťování původu vozidel, za zvýšeným počtem dovážených ojetin stojí zejména obava českých zákazníků před nízkou kvalitou a rizikem ojetých vozů českého původu. Tato obava je prý ale často neopodstatněná. „Podle všech našich analýz jsou dovážené ojetiny v mnoha ohledech rizikovější než vozy českého původu,“ uvedl pro Blesk.cz marketingový ředitel společnosti Jan Dryák.

Přestože uměle oslabený kurz koruny zdražuje dovážené ojetiny, což by mělo zákazníky spíše odrazovat, praxe je zcela odlišná. Podle Dryáka za tím stojí často neopodstatněný názor mnohých motoristů, že vozy vyrobené v zahraničí jsou lépe vybavené a udržované, protože jezdí na kvalitnějších silnicích. Přitom nákupem ojetého vozu ze zahraničí řidiči často velmi riskují.

Auta jsou opotřebenější, než se zdá

„Například pravděpodobnost, že by mohl být dovezený vůz stočený, je o 50 % vyšší než u tuzemských ojetin. U dovážených ojetin se ve zvýšené míře vyskytují i další rizika, jako je neznámý původ vozidla a předělání jeho identifikátorů. Takto jsou v tuzemsku často legalizována vozidla odcizená v zahraničí,“ upozornil Dryák. Praxi potvrdilo také ministerstvo dopravy.

Právě vozidla se stočeným tachometrem mohou být nejenom nevýhodnou koupí, ale také doslova nebezpečnou. Auta, která jsou mnohdy stočena o desítky tisíc kilometrů, jsou nepoměrně více opotřebena, a mají tak vyšší náchylnost k poruše. Nejvíce ohrožené jsou podle odborníků airbagy, podvozek, tlumiče nebo ABS. Se stočeným tachometrem logicky souvisí také špatné načasování servisních intervalů na výměnu oleje, rozvodů nebo řemenů. Taková auta tak pochopitelně ohrožují nejenom svého majitele, ale i ostatní účastníky silničního provozu.

Řešení by měla přinést implementace evropské směrnice, která vyjde v platnost v květnu 2018. Ta by měla sjednotit technické kontroly ojetých aut v celé Evropské unii. Ministerstvo dopravy si od změny slibuje omezení aut se stočeným tachometrem.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Zobrazit celou diskusi