Nechce vám obchod uznat reklamaci? Zkuste inspekci, vyřešila už stovku sporů

Autor: Tomáš Polák - 
29. 6. 2016
06:06

Koupili jste si vadné boty, ale s prodejcem se nedá dohodnout na reklamaci? Už čtyři měsíce můžete požádat Českou obchodní inspekci o pomoc při mimosoudním řešení vašeho sporu. Tento nový způsob reklamací a dalších problémů už využilo přes tisíc spotřebitelů. Poměrně vysoký zájem už má také první výsledky: asi stovku spokojených spotřebitelů.

Martina (22) si koupila značkové hodinky. Po pár měsících se jí ale uvolnila osička. „Přišla jsem do prodejny a řekla jsem, co mám za problém. Paní vytáhla reklamační list, všechno jsme sepsali a ona mě upozornila na to, že na vyřízení mají třicet dnů a že mě do té doby kontaktují,“ řekla mladá studentka.

Jenže obchod už se neozval. „Tak jsem si zjistila od tety, že ze zákona mají na vyřízení reklamace 30 dnů, jinak mám nárok na nové zboží, případně vyplacení celé částky. Tak jsem tam zavolala a oni na mě zkoušeli, že se to prodloužilo ve výrobě,“ vzpomíná Martina, která se ale nedala a trvala na svém.

Martina měla při reklamaci hodinek štěstí, ostatní se ale nyní mohou obrátit na Českou obchodní inspekci.Martina měla při reklamaci hodinek štěstí, ostatní se ale nyní mohou obrátit na Českou obchodní inspekci. | 

„Řekla jsem, že už mi to je jedno a že chci buď nové hodinky, pokud je mají, anebo tu celou částku. Oni je neměli, a tak mi vyplatili těch 6500 korun,“ řekla Martina s tím, že vlastně moc neví, co by dělala, kdyby se s prodejnou nedomluvila. „Asi bych si nechala zavolat majitele nebo podala stížnost,“ řekla. O mimosoudním řešení sporů při České obchodní inspekci neměla dosud ani tušení. „Jsem ráda, že už to vím a mohu to případně využít,“ uvedla.

Silný přítel po boku

Zrovna Martina měla štěstí, ale šanci na úspěšné (a hlavně bezplatné) řešení teď mají i ostatní. Právě ti se už čtyři měsíce mohou obracet na Českou obchodní inspekci. „Od spuštění systému mimosoudního řešení sporů (ADR) eviduje Českou obchodní inspekci přibližně 1 100 návrhů ze strany spotřebitelů,“ řekl Blesk.cz její mluvčí Jiří Fröhlich. Měsíčně to tak dělá skoro 300 návrhů. „Lze tedy říci, že zájem spotřebitelů o tuto možnost řešení sporů je poměrně vysoký,“ dodal.

Pro zahájení řešení sporu musíte vyplnit krátký online formulář.Pro zahájení řešení sporu musíte vyplnit krátký online formulář. | 

Dosud se tak podařilo dohodou vyřešit na 100 případů, drtivá většina je ve stádiu právě probíhajícího řízení. Jen zhruba devadesátka jich byla odmítnuta. „Spotřebitel nedoložil potřebné skutečnosti,“ vysvětlil mluvčí. Přitom těch nebývá tolik. Spotřebitel jen musí vyplnit krátký a jednoduchý formulář a dodat pár potřebných souborů.

Co budete potřebovat?

V každém formuláři musíte doložit důkaz o tom, že jste se sami pokoušeli spor vyřešit přímo s prodejcem. Postačí například e-mailová komunikace, případně oskenovaná korespondence. Pakliže Vám byla zamítnuta reklamace, například protože prodejce tvrdí, že jste zakoupenou věc užívali špatně, určitě se hodí znalecký posudek. Seznam znalců je veřejný.

Poplatek za posudek by vám pak v případě prokázání pochybení měla proplatit protistrana. Hodí se také fotografie produktu a v podstatě vše, co dokazuje to, co říkáte. „Aby mohl být institut mimosoudního řešení sporů efektivní, měl by být spotřebitel schopen doložit, že je jeho nárok oprávněný. V praxi tomu tak bohužel poměrně často není,“ přiblížil Fröhlich.

Co bude potom?

Lhůta na mimosoudní vyřešení sporu je 90 dní. Naštěstí se moc nestává, že by prodejce na urgování České obchodní inspekce nereagoval – hrozila by mu totiž pokuta až 1 milion korun bez ohledu na to, jak spor nakonec dopadne. Česká obchodní inspekce ale není soudce. Její pracovník pouze provází strany k ukončení sporu a figuruje jako nezávislý prostředník, který je nápomocen radou a názorem. 

V případě, že se strany nedohodnou na smíru, spotřebitel alespoň zdarma získá pohled právníků na svůj spor a zjistí, jak to vidí nezaujatí experti – právníci inspekce. Pakliže je návrh v jeho prospěch a prodejce se s ním přesto nechce dohodnout, pak se může obrátit sice už jen na soud, ale jeho pozice bude zvýhodněna minimálně z toho důvodu, že se pokusil celý spor řešit nejprve cestou smíru.



Doporučujeme

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud