Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

„Kulový blesk“ ve Volkswagenu. Škodovku povede manažer Porsche Maier

Autor: ČTK, zst - 
25. září 2015
19:50

V koncernu Volkswagenu se po skandálu s falšováním emisí rozjel kolotoč personálních změn. Dosavadní ředitel Porsche, tedy jedné z dceřiných značek, je novým šéfem skandalizovaného Volkswagenu. Matthias Müller (68) nahradil Martina Winterkorna, který před dvěma dny na svůj post rezignoval. Stal se tak „superšéfem“ i pro českou Škodu Auto. Také její vedení čeká změna, šéfovat jí bude Bernhard Maier (55) z Porsche.

Skandál s emisními podvody, který odstartovali kontroloři ve Spojených státech minulý týden, stál místo generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna. Jeho nástupcem zvolila dozorčí rada dosavadního šéfa Porsche Matthiase Müllera (68).

„Mým nejnaléhavějším úkolem je obnovit důvěru ve skupinu Volkswagen,“ prohlásil Müller. Automobilka Porsche, kterou Müller dosud vedl, je jednou z dvanácti značek spadajících pod Volkswagen. Jednou z nich je také česká Škoda Auto.

A i česká automobilka se loučí se svým ředitelem. Winfried Vahland se stěhuje za moře a má dohlédnout na divizi Volkswagenu v USA, tedy tam, kde celý skandál začal. Novým předsedou představenstva mladoboleslavské automobilky Škoda Auto se stane Bernhard Maier. Ten doposud působil ve funkci šéfa odbytu značky Porsche.

Nový předseda představenstva škodovky se ujme funkce 1. listopadu. Maier hodlá důsledně prosazovat další rozvoj značky.

Skandál vypukl minulý pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Volkswagenu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard korun). Skandál tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob. Volkswagen přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut.

Akcie Volkswagenu se kvůli skandálu od minulého pátku propadly o více než 33 procent. Zažily tak nejhorší týden od vrcholu světové finanční krize v říjnu 2008, kdy zkrachovala americká investiční banka Lehman Brothers. Tržní hodnota Volkswagenu se v důsledku skandálu snížila asi o 27 miliard eur (více než 730 miliard korun).

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi