Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Škoda Auto zřejmě přijde o šéfa. Vahland má řídit Volkswagen v USA

Autor: zst - 
24. září 2015
21:50

Den po rezignaci „superšéfa“ Škody Auto a generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna se vedení české automobilky chystá na další zemětřesení. Dosavadní předseda představenstva Škody Winfried Vahland se totiž zřejmě odstěhuje do USA šéfovat tamní divizi německé automobilky, kterou aktuálně otřásá obří skandál s falšováním emisí.

Martin Winterkorn do penze, Winfried Vahland do Ameriky - pokud k přesunu dojde, bude Škodovka rázem bez šéfů. Právě kvůli skandálu s instalací softwaru, který po připojení ke kontrole „obelhal“ emisní kontroly, vznikla ve Volkswagenu zcela nová pozice - dohled nad americkou divizí - a jejím šéfem má být právě Vahland.

Padat hlavy by navíc měly také v odděleních vývoje a výzkumu Porsche a Audi, tedy dalších koncernových značek.

Česko: 150 tisíc problematických aut

150 tisíc aut může mít v Česku nainstalován problematický software. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů a automobilek. Samotná Škodovka ještě čísla prodeje nezveřejnila. Na nápravu chce dohlížet ministerstvo dopravy. Auta by měla být svolána do servisů, kde bude software odstraněn. Kontroly ale nebudou pro motoristy povinné. Náklady bude hradit výrobce.

Volkswagen mezitím potvrdil všeobecné obavy o tom, že k manipulaci s emisemi docházelo i v Evropě. Přiznal to německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. „Byli jsme informováni, že také v Evropě jsou vozy s naftovými motory ... zasaženy manipulacemi, o nichž se mluví,“ řekl novinářům. Zatím ale není jasné, kolik takových aut po Evropě jezdí. Na celém světě je to podle Volkswagenu až 11 milionů vozů.

„Vyzýváme všechny členské státy, aby přikročily k vyšetřování,“ vzkázala z Bruselu také mluvčí Evropské komise Lucia Caudetová.

Problémy má i Bavorák

Emisní limity podle nejnovějších informací překračují také některé modely BMW. Konkrétně BMW X3 xDrive 20d překračuje evropskou emisní normu při běžném provozu až jedenáctkrát. Produkují tak víc oxidu dusíku, než naftový Volkswagen Passat, u kterého americké úřady poprvé odhalily software pro manipulaci s emisemi při testech.

„Všechny údaje z měření poukazují na to, že to není problém specifický pro Volkswagen,“ řekl k rozrůstajícímu se skandálu ředitel evropské části mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu Peter Mock.

Zobrazit celou diskusi