Skandál nafťáků Volkswagenu už prorostl i do Česka. Problémy má také Škoda
Český ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce v souvislosti s emisním skandálem Volkswagenu převzít německé noty i do Česka. Německá vláda přitom už nařídila kontrolu aut. Automobilka navíc přiznala, že vozů s problematickým softwarem, který falšoval údaje o emisích, jezdí po světě odhadem 11 milionů. V USA stahuje výrobce z trhu 500 tisíc aut, zbylých 10,5 milionu tak zřejmě jezdí především v Evropě.
Německo, ale také Jižní Korea, Švýcarsko nebo Itálie - to jsou země, kde už se rozhodli vzít auta Volkswagenu pod drobnohled a zkontrolovat jejich emise. Připojit se chce i Česká republika.
„Nyní sledujeme, jak budou probíhat důkladné kontroly naftových automobilů společnosti Volkswagen, které nařídil německý spolkový ministr. Problém se vyskytl zatím jen ve Spojených státech amerických. Důležité tedy bude zjistit, zdali jsou taková vozidla i v Evropě a jaký další postup zvolí Německo,“ řekl ke skandálu německé automobilky český ministr dopravy Dan Ťok.
Ministerstvo má případ řešit podrobně ve středu dopoledne. Podle resortu se ale majitelé problematických aut bát zatím nemusejí. „Budeme o tom v následujících dnech jednat. Pro uživatele takových vozidel to nic neznamená,“ dodal Ťok. Zatím.
Ještě dál chtějí zajít Francouzi – volají po vyšetření skandálu na úrovni Evropské unie. „Jsme evropský trh a máme evropská pravidla. Právě toto je třeba respektovat. Právě toto bylo porušeno ve Spojených státech,“ řekl v rozhovoru pro rádio Europe 1 francouzský ministr financí Michel Sapin.
Volkswagen: Věc se týká 11 milionů aut
Německý automobilový gigant už veřejně kapituloval, když přiznal, že si do „skandálové kasičky“ odložil 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč), tedy zhruba třetinu pokuty, která Volkswagenu hrozí ve Spojených státech.
Koncern zároveň přiznal, že softwarem určeným k falšování testů emisí bylo na celém světě vybaveno asi 11 milionů aut. Vzhledem k tomu, že v USA automobilka stahuje „jen“ 500 tisíc aut, dá se předpokládat, že velká část ze zbylého počtu jezdí v Evropě a Asii. Právě proto se na kontroly chystají i Korejci. Tamním výrobcům aut to navíc pravděpodobně přijde vhod, Volkswagen totiž začal být na Dálném východě velmi populární.
Problémy mají zřejmě i škodovky
I když už motory své mateřské společnosti s problematickým softwarem česká automobilka nepoužívá, v minulosti to tak bylo. Motory se tak montovaly do starších verzí modelů Škody Rapid, Fabia, Roomster, Octavia nebo Superb.
„Také Škoda Auto používala motory řady EA 189 skupiny Volkswagen a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány. Důležité je, že všechny aktuální modely značky, nabízené v EU, jsou bez výjimky vybaveny motory odpovídajícími požadavkům normy Euro 6 a splňujícími požadavky předpisů a zákonů v oblasti životního prostředí. Odchylky v laboratorním měření emisí byly zaznamenány u motorů starší generace EA 189,“ řekl mluvčí Škoda Auto Jozef Baláž.
„V současné době prověřujeme, kolika vozů se tento případ týká,“ dodal Baláž na dotaz Blesku.
Jenže tady se jen montují. Procesory se "speciálním" programem, který falšuje testy chodí hotový a tady už nikdo nemůže poznat, tak je naprogramován.