Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Skandál Volkswagenu má přímý dopad i na Česko, přiznal ministr Mládek

Autor: simao, ČTK - 
27. září 2015
13:03

Automobilovým světem dál cloumá skandál koncernu Volkswagen. Netýká se jen vývozu aut do USA, Švýcarsko již například zakázalo prodej některých typů. Jaký dopad to může mít na českou ekonomiku a české výrobce, o tom u Václava Moravce debatoval i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD). Ač nerad, nakonec uznal, že i na Česko tenhle skandál přímý dopad má. Konkrétně na některé české dodavatele.

Ve studiu v Žižkovské věži se u jednoho stolu sešli moderátor Václav Moravec, ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) a europoslanec a bývalý viceguvernér ČNB Luděk Niedermayer (za TOP 09). Hned jako první se pustili do ožehavého tématu obřích problémů automobilky VW. Ta u vozů s naftovými motory používala v posledních zhruba sedmi letech software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

V ČR se to mělo týkat přibližně 150 vozů, upozornil na ČT1 Moravec. Stejně jako na to, že Švýcarsko v sobotu dočasně zakázalo prodej některých typů aut. „Po té sobotní zprávě ze Švýcarska je to už přímý vliv,“ pozastavil se Moravec nad dopadem na Česko. 

Ministr Mládek zpočátku oponoval. Jak ale nakonec přiznal, mluvil nejprve o vlivu na největšího českého výrobce automobilů Škoda Auto, která je součástí německého koncernu. „Je to pořád ještě nepřímý vliv. Proč si myslím, že to není ten přímý vliv? Protože Škoda nevyváží žádná auta na trh do Spojených států, kde má Volkswagen ten největší problém. Druhá věc je: je velkou výhodou, že Škoda není obchodovaná na burze, čili nemůže se projevit hysterie trhu, která zpravidla přichází s takovým poklesem ceny akcií a doprovodnými problémy,“ uvedl Mládek v pořadu.

Otázky Václava Moravce: Hosty byly ministr Jan Mládek a europoslanec Luděk Niedermayer Otázky Václava Moravce: Hosty byly ministr Jan Mládek a europoslanec Luděk Niedermayer | Reprofoto ČT1

Mládek: Dopady hlavně na dodavatele

Moderátor Moravec se však nedal, pozastavil se i nad tím, zda dieselové motory nebudou mít problém na evropských trzích. „Nepopírám, že je to vážný problém, že musí VW obnovit důvěru a chtěl bych doufat, že se to nebude týkat dalších značek, ale to zřejmě zjistíme v následujících týdnech,“ reagoval Mládek.

K přímému vlivu na Česko se pak také dostal. „Já se spíše bojím ani ne tak o Škodu Auto, jako o některé dodavatele pro přední německé značky. V těch nejdražších německých autech je spousta dílů z ČR a ta minulá zkušenost z krize z roku 2008 a 2009, když se dostal automobilový průmysl do krize z jiných důvodů, tak největší problémy měli dodavatelé pro luxusní značky, nikoli naši výrobci finálních vozů,“ upozornil na své obavy Mládek.

Ohledně přímého vlivu na tuzemskou ekonomiku pak ministr dodal: „Minimálně krátkodobě, než se překoná krize, bude se vyvážet asi o nějaké to auto méně z Německa. To není dobrá zpráva pro českou ekonomiku, to je pravda,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu.

Niedermayer: Taková manipulace je veřejným tajemstvím

Europoslanec Niedermayer komentoval skandál kolem VW slovy: „Pro mě to úplně velkým překvapením není. Já jsem do těchto věcí velký fanda. V Evropě je veřejným tajemství, že automobilky manipulují s tím normovaným měřením spotřeby.“ Překvapilo ho však to, že VW udělal takovou věc, kterou se dostal do křížku se zákonem v USA.

Podle Niedermayera bude mít skandál více dopadů. „My to v Čechách možná ještě tak úplně nevnímáme, ale je dost zákazníků, kteří chtějí mít úsporná auta, která vypouští málo jedu. Protože jim vadí, že když jedou po městě, vedle jdou lidi po chodníku a otravují jim vzduch. A tihle lidi jsou docela zklamáni a uvidíme, jakým způsobem na to budou reagovat,“ upozornil Niedermayer a upozornil i na vzrůstající nejistotu: „Hodně lidí - a už je to vidět i na českých fórech - se ptá, co lidi s autem, které má tenhle špatný software.“

Moravec se ho ptal, zda patří do skupiny, kterou stihly obavy kvůli skandálu VW. „Já doufám, že tohle auto nemám. Mám auto z jiného koncernu, ale bohužel je to velmi široký evropský problém,“ odpověděl Niedermayer.

Video Motoristický novinář Martin Frei o skandálu kolem VW - Zuzana Štíchová, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

VW bude stát podvod pořádný balík

Švýcarské opatření - tedy onen dočasný zákaz prodeje některých typů vozů koncernu VW - se údajně týká i vozů vyráběných v ČR. Komentoval jej proto mluvčí mladoboleslavské Škody Auto Jozef Baláž. Uvedl, že všechny aktuálně vyráběné vozy Škoda, nabízené v EU a také ve Švýcarsku, jsou vybaveny motory, které odpovídají požadavkům normy Euro 6. „Splňují veškeré zákonné požadavky a předpisy v oblasti životního prostředí,“ zdůraznil.

Celý skandál kolem Volkswagenu vypukl minulý týden, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila VW, že u téměř půl milionu vozů VW a Audi s naftovými motory, které se za posledních sedm let v USA prodaly, používal klamavý software. Volkswagenu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard korun). Tahle částka však zdaleka nemusí být konečná. „Je to vážná věc, která bude nesmírně drahá pro VW. Kdybychom se bavili o Evropě, tak se můžeme bavit o nějakém odhadu částek. Při americkém právním systému je toto velmi, velmi nejisté,“ upozornil v OVM europoslanec Niedermayer.

steelheart ( 27. září 2015 14:06 )

 nafouknutá kauza! ptejte se kdo z toho má prospěch!!

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa