Zeman se navezl do marží u rohlíků. Řetězce jeho kritiku „zisku snů“ smetly

Autor: ČTK,var - 
25. 8. 2017
15:10

Svaz obchodu a cestovního ruchu i obchodní řetězce odmítly tvrzení prezidenta Miloše Zemana o vysokých maržích u pečiva. Zeman v pořadu Týden s prezidentem na TV Barrandov obchodní řetězce kritizoval. Řekl, že zisková marže u rohlíků byla před 15 lety 13 procent, dnes je 67 procent. „To je zisk snů, to nikdo nemá,“ dodal.

„Tragédií jsou ziskové marže našich řetězců, které představují většinu odbytu potravinářských výrobků,“ řekl prezident na dotaz moderátora o vysokých cenách potravin.

Obchodníci to odmítají. „Opravdu netušíme, kde k současné výši marží na pečivo pan prezident Miloš Zeman přišel. Musíme zdůraznit, že základní čerstvé pečivo od dodavatelů má stále stejnou marži a k žádnému jejímu skokovému navýšení rozhodně nedošlo“, uvedla mluvčí svazu Irena Vlčková.

Například diskont Lidl konkrétní výši marže neuvedl. „Nicméně ke konkrétně uvedeným číslům můžeme říci, že ziskové marže u rohlíků prodávaných v našich prodejnách těmto hodnotám opravdu neodpovídají,“ uvedla mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

Podle údajů Českého statistického úřadu dosahoval v roce 2015 podíl obchodní marže na tržbách za potraviny a nápoje 25,3 procenta a dlouhodobě se příliš nemění.

Zeman řetězce kritizuje dlouhodobě. Před dvěma roky řekl, že právě obchodní řetězce jsou největší překážkou českého potravinářství a že mají marže až 63 procent. V roce 2013 přišel Zeman s návrhem, aby jako protiváhu nadnárodních obchodních řetězců vytvořili čeští potravináři a zemědělci vlastní řetězec obchodů s potravinami.

Zemanová ohlásila dostatek podpisů pro Zemanovo znovuzvolení:

Video Zemanová ohlásila dostatek podpisů na petici pro manželovo druhé prezidentské období - Daniel Hotový
1080p 720p 360p

 

Doporučujeme
tgbg ( 26. srpna 2017 09:52 )

Kolik zase měl promilí, když papaplal ty nesmysly.

zdenek43 ( 26. srpna 2017 08:35 )

„Máslo je drahé i kvůli obchodní přirážce až 90 % ,“ říká šéf Potravinářské komory Miroslav Toman.....7.2017 // Z našich průzkumů vyplývá, že v současné době se obchodní přirážka u másla pohybuje kolem 70 %, dokonce téměř 90 %, kdežto v roce 2014 a 2015, to bylo kolem 50 až 60 %. Takže zcela zjevně rostou s poptávkou i obchodní přirážky. // A jaká je r e a l i t a? Jako Potravinářská komora jsme již mnohokráte ukazovali a na konkrétních případech z praxe dokládali, jak funguje cenotvorba v řetězcích. Vezměme si například takový lovecký salám. Obchodní řetězec koupí od zpracovatele lovecký salám za 90 korun za kilo. Na pultu řetězce se ale objeví stejné kilo již za 198,90 korun bez DPH, tedy 228,75 korun s DPH. A rázem tu máme bonus určený výhradně pro spotřebitele – přirážku 121 %. Pokud by tedy řetězec měl přirážku deklarovaných 25 %, mohl by za lovecký salám zaplatit o 25 % více dodavateli, tedy 112,50 korun, ale zároveň by salám mohl zákazník dostat i při zvýšené ceně pro dodavatele za konečnou nižší cenu, v tomto případě 140 Kč bez DPH. To je přece obrovský rozdíl. Dodavatel by vydělal, spotřebitel by vydělal nejen na ceně, ale i na kvalitě, a pouze řetězce by si namísto svých 100 % ponechaly pouze 25 %. To je pak asi ten vámi zmiňovaný ideální stav.

eliska963852 ( 26. srpna 2017 07:50 )

Zeman je český Kim Čong-un, rozumí naprosto všemu.

rego ( 25. srpna 2017 22:30 )

ivoadler: Ty chcípácký otrapo, kde to žiješ, na Sibiři?

rego ( 25. srpna 2017 22:28 )

jorka:

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud