Japonce uhranula Muchova epopej. Herman si prohlédl i kufřík Bradyho sestry
Na Slovanskou epopej přišly v Tokiu jen za první den čtyři tisíce lidí. Její výstavu zahájil přitom přímo v Japonsku ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL). Ten se také vydal předat cenu „Anděla pro lepší svět“ do tamního centra pro holocaust, kde vystavují Hanin kufřík, zavazadlo sestry Jiřího Bradyho, která zahynula v Osvětimi. Jedná se o Hermanovu tetu.
Úterního slavnostního zahájení výstavy Slovanské epopeje od Alfonse Muchy se vedle Daniela Hermana (KDU-ČSL) zúčastnila i pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Je to vůbec poprvé, kdy je všech 20 monumentálních pláten s mytologickými výjevy vystaveno v zahraničí.
Expozice potrvá do 5. června. „Očekává se, že za tři měsíce ji zde zhlédne čtvrt milionu návštěvníků,“ uvedlo ministerstvo kultury na Twitteru. V polovině roku se má cyklus vrátit zpátky do Česka, původně plánovaná cesta do Číny nezískala povolení.
Do Japonska za přísných bezpečnostních podmínek
Mucha je v Japonsku respektovaný a oblíbený umělec, výstava jeho Slovanské epopeje budí v zemi velkou pozornost. Letošní rok se v Japonsku připomíná jako Rok české kultury a představení Muchova cyklu je jeho stěžejní částí.
„Alfons Mucha k nám promlouvá přímo prostřednictvím univerzálního jazyka, kterým je umění, a vypráví nám příběh národa ve střední Evropě, osvětluje jeho kořeny, představuje jeho tradice,“ řekl při vernisáži Herman.
Ministr Daniel Herman zahájil v Tokiu výstavu Slovanské epopeje. Očekává se, že za tři měsíce ji zde zhlédne čtvrt milionu návštěvníků. pic.twitter.com/eoFace11Oe
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 7. března 2017
Slovanská epopej odcestovala do Japonska v únoru za přísných bezpečnostních podmínek. Proti cestování pláten mnozí protestovali, někteří restaurátoři měli obavy, zda se plátna nepoškodí. Naopak zastánci zahraniční výstavy tvrdí, že Mucha s cestováním pláten počítal, a zvolil proto odpovídající materiál.
I když je Japonsko první zahraniční zemí, kde je k vidění kompletní dvacítka pláten, není to první cesta obrazů za hranice: poprvé byla část z nich s velkým ohlasem předvedena v letech 1920 a 1921 v Chicagu a New Yorku.
Praha dál hledá „domov“ pro epopej
Cyklus Slovanská epopej maloval Mucha na zámku Zbiroh od roku 1910 celkem 18 let. Tvoří jej 20 velkoplošných obrazů inspirovaných slovanskou mytologií a dějinami českého národa. Obrazy vlastní Praha, které je Mucha daroval. Jeho podmínkou bylo, aby město vystavilo na své náklady vhodnou budovu pro jejich vystavení. Ta ovšem zatím neexistuje.
Od 50. let minulého století byly obrazy na zámku v Moravském Krumlově s tím, že cyklus zůstává majetkem Prahy. Před několika lety se plátna vrátila do metropole, která deklaruje, že pro trvalé umístění vybuduje prostory. Uvažuje například o Těšnově. Slovanská epopej se řeší i u soudu. Muchův příbuzný John Mucha totiž žalobou zpochybnil vlastnické právo Prahy na obrazy.
Za první den japonské výstavy si přitom k epopeji našlo cestu na 4 tisíce návštěvníků. „První den ukázal, jak umění spojuje a jak je Alfons Mucha ve světě oblíbeným a uznávaným malířem. Byla by velká škoda nevyužít i v budoucnosti tohoto prokazatelného kulturního kapitálu Prahy a České republiky k propagaci naší země ve světě,“ míní pražský radní Jan Wolf.
Vzpomínky na Bradyho sestru
Vedle epopeje však Herman navštívil ve středu mj. Tokijské národní muzeum, kde si prohlédl výstavu tradičního japonského umění. Sešel se však také s ředitelkou Tokijského centra pro studium holocaustu - paní Fumiko Išiokou, která mu představila činnost centra. „Ústředním artefaktem centra je tzv. Hanin kufřík,“ upozornila mluvčí ministerstva kultury Simona Cigánková.
Jedná se o kufřík sestry Jiřího Bradyho, který loni způsobil rozruch v Česku, když nedostal vyznamenání od prezidenta Zemana. Brady přežil Terezín i Osvětim, vyznamenání přebral v Praze více - mj. právě od primátorky Adriany Krnáčové. Čech, který však žije v Kanadě, je přitom Hermanovým strýcem.
VIDEO: Jiří Brady nedostal metál od Zemana, ocenila ho primátorka Krnáčová
Příběh Hanina kufříku vypráví o dívce, která byla roku 1944 ve svých 13 letech zavražděna nacisty v Osvětimi. „Ve stejnojmenné knize, divadelní hře i rozhlasovém a filmovém dokumentu se střídají kapitoly o šťastném předválečném dětství sourozenců Hany a Jiřího Bradyových i o jejich deportaci do Terezína a Osvětimi s kapitolami o pátrání ředitelky Tokijského centra po osudech majitelky kufříku,“ uvedlo ministerstvo kultury.
Herman předal paní Išioce „Anděla pro lepší svět“ - cenu, kterou vyřezaly děti z řezbářské školy v Malé Morávce. Je určená pro lidi, organizace nebo města, co se zasloužili o mír ve světě.
Daniel Herman se dnes setkal s ředitelkou Tokijského centra pro studium holocaustu Fukimo Išoka, jíž předal artefakt "Anděl pro lepší svět". pic.twitter.com/2pN5uuxOcK
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 8. března 2017
V Japonsku vystavuje i vnučka Alfonse Muchy
Herman stihl v Japonsku navštívit již i velvyslanectví ČR, kde položil květiny u památníku T. G. Masaryka. Zamířil také do nejposvátnějšího a nejnavštěvovanějšího chrámu Sensó-dži, známého též jako Asakusa Kannon. Ve čtvrtek svou návštěvu zakončí mj. ve městě Kamakura na ostrově Honšú asi 50 kilometrů od Tokia - kromě dalších chrámových komplexů si tam prohlédne i druhou největší bronzovou sochu Buddhy, vysokou 13,5 metru.
Ministr kultury také v prostorách Českého centra v Tokiu zahájil výstavu dekorativních předmětů a šperků Jarmily Mucha Plockové - vnučky Alfonse Muchy. „Autorka nenachází inspiraci pouze v díle svého dědečka, ale přistupuje ke své tvorbě s vlastní invencí, a vytváří tak krásné umělecké předměty, které jsou potěchou oka i duše. Jsem přesvědčen, že tato krása - byť komorních rozměrů - osloví japonské návštěvníky a propadnou jí stejně jako dílu Alfonse Muchy,“ věří Herman.