Třemi spoji poletí epopej z bezpečnostních důvodů. Podobně cenná díla kvůli riziku leteckého neštěstí nikdy necestují jediným spojem. Všechna plátna poletí do Tokia přes německý Frankfurt. „Přepravu zajišťuje mezinárodní renomovaná firma, která se na transport velkých děl specializuje,“ uvedl radní pro kulturu Jan Wolf (Trojkoalice/KDU-ČSL).

Dílo doprovodí restaurátoři, kteří budou zároveň dohlížet na instalaci výstavy v Tokiu. Cyklus pláten, který se řadí pod kulturní památku, zůstane do únorového odletu uložen v přepravních boxech v klimatizovaném depozitáři Národní galerie v Praze.

Soud s potomkem Alfonse Muchy, který zpochybnil vlastnické právo Prahy na epopej, podle radního cestu do Japonska neohrozí. „Žádost o předběžné opatření podána nebyla,“ dodal Wolf.

Výstavu v Japonsku povolilo ministerstvo kultury. O plánovaném přesunu do Číny by se mělo rozhodovat zřejmě v březnu, do Česka by se tak podle plánu měla epopej vrátit v polovině roku 2018.

V Praze vidělo epopej 380 tisíc lidí

Velkoformátové obrazy mohli návštěvníci Veletržního paláce vidět do konce loňského roku. Od příjezdu jedinečného díla z Moravského Krumlova v roce 2012 vidělo epopej přes 380 tisíc lidí. Praha zatím nemá místo, kde by plátna zachycující slovanské dějiny trvale vystavila.

Vedení města mluví o stavbě výstavní síně na Těšnově, městská část Praha 3 zase prosazuje stavbu areálu na Vítkově. Ve hře je i dočasný návrat do Moravského Krumlova, kde byla Slovanská epopej v minulosti vystavena desítky let. 

Podívejte se, jak Slovanská epopej vypadá:

Fotogalerie
24 fotografií