Recenze: Práskač splétá složité linie příběhu do povedené detektivky | Blesk.cz

Recenze: Práskač splétá složité linie příběhu do povedené detektivky

Práskač splétá složité linie příběhu do povedené detektivky.
13. 5. 2018
17:36

Jak se chlubí vydavatel, kniha Práskač se stala vítězným titulem norské ceny knihkupců za rok 2010. Stala se bestsellerem srovnávaným dokonce s knihami dnes už klasika děsivých a temných příběhů Jo Nesbøa. Oprávněně?

V prvotině norského spisovatele a rozhlasového moderátora Jana-Erika Fjella (35) z Kriposu (KRIminal Politi Sentralen, Kriminální – policejní – centrála) přijde mladý superintendant Anton Brekke vést vyšetřování. Svěží, drzý, hrubý, se slabostí pro ženy a tajnou vášní k pokeru. Kolegou mu je mladý policejní student Magnus Torp a společně se pouštějí do rozmotávání složitého klubka událostí až do mazaného finále.

Práskač splétá složité linie příběhu do povedené detektivky. • Autor knihy Jan-Erik Fjell.Práskač splétá složité linie příběhu do povedené detektivky. • Autor knihy Jan-Erik Fjell. |

Kniha je skládankou několika dějových linek, ve kterých se čtenář musí nejprve zorientovat. Postupně se čtenář ocitá v New Yorku 60. let 20. století, kde poznává organizovaný zločin v podobě známé a obávané organizace Cosa Nostra. O řadu let později, v současném Norsku, pak probíhá vyšetřování vraždy majitele společnosti Mardan Wilhelma Martiniussena. Muže, který se díky svému rozhodnutí stal terčem nenávisti. Dokonce terčem pro vraha.

Práskač - Jan-Erik Fjell

Pokud čtenář překoná prvotní poznávání tempa knihy, odměnou je mu ponoření do příběhu, kde může spolu s jeho hrdiny postupně odhalovat, co se přesně odehrálo do chvíle, než všechna kolečka zapadnou do příjemně fungujícího soukolí. Práskač má dle mého do příběhů Nesbøa ještě daleko a takové srovnávání prokazuje autorovi spíše medvědí službu, nicméně vlastní i potenciál zajímavého a napínavého zážitku. Své vysoké hodnocení si určitě zaslouží.

Jan-Erik Fjell

Práskač

nakladatelství Omega, 2018