Recenze: Jepice odhaluje temnou minulost vlivné rodiny i budoucnost slibného hrdiny

Jepice odhaluje temnou minulost vlivné rodiny i budoucnost slibného hrdiny.
Jepice odhaluje temnou minulost vlivné rodiny i budoucnost slibného hrdiny.  (Autor: Domino, Pixabay)
8. května 2018
12:26

Charlie Priest už není detektiv, coby prestižní londýnský právník slouží na druhé straně barikády. Je však také schopným vyšetřovatelem, který si čtenáře získá během prvních stránek debutu Jepice.

Pro někoho zanedbatelný, pro jiné odporný hmyz, jehož druh je i názvem knihy, spojuje vraždy oddělené místem a hlavně časem. Současnost i konec druhé světové války však musí umně propojit i nováček mezi vyšetřovateli na českém knižním trhu, Charlie Priest. A daří se mu. Když se hned v úvodu stane obětí útoku, při němž se muž přestrojený za policistu dožaduje vydání jakýchsi dat, je jasné, že se Priest stává důležitou součástí soukolí netradičního vyšetřování. Zvláště poté, kdy se v jeho kanceláři objeví vlivný podnikatel Ellinder s dcerou Jessicou, aby si ho najali k vyšetřování rituální vraždy syna. Indicie Priesta zavedou až do koncentračního tábora na konci války: právě tam došlo k událostem, jejichž smrtící poselství zasahuje do dnešních dnů.

Jepice ukazka web

Za napínavou prvotinou, která dokáže strhnout hned v úvodu a v lecčems připomíná to nejlepší ze severských příběhů, najedeme nováčka v literárním světě Jamese Hazela. Uznávaný právník soukromé advokátní kanceláře specializující se na korporátní a obchodní spory a pracovní právo už měl nejspíš dost klientských schůzek a zdlouhavých jednání, využil svých zkušeností a splnil si sen být spisovatelem. Vytvořil hrdinu, jenž je sympatický, přitom důstojný a snad jedinou jeho slabinou je disociativní porucha, která ho občas odtrhuje od reality. Čtenáři je ale právě to sympatické – žádný dokonalý nadsamec, prostě chytrý chlápek s chybami.

Jepice odhaluje temnou minulost vlivné rodiny i budoucnost slibného hrdiny. • Autor knihy James Hazel. Jepice odhaluje temnou minulost vlivné rodiny i budoucnost slibného hrdiny. • Autor knihy James Hazel. | Domino, Pixabay

Jediné, co by se knize dalo vyčíst, je místy až urputná stavba. Jako by její autor kdysi na začátku načrtl osnovu příběhu a z ní nehodlal upustit, ačkoliv se jeho postavy rozeběhly mimo linky jako děti po louce. Aby je sehnal zpět do hejna, leckdy používá i poněkud neuvěřitelná řešení. Přesto vydavatel nelže, když slibuje v titulu to nejlepší ze současného britského thrilleru. Příběh ubíhá velmi rychle a příjemně, patří mezi ty, od nichž se čtenáři nechce vstát. Velmi brzy se tak každý stane zároveň i fanouškem Charlieho Priesta a další díly série s ním jistě uvítá.

James Hazel

Jepice

Vydavatel: Domino, 2018