Recenze: Pražská taxikářka nabízí poutavý retro výlet za koloritem metropole 80. let

Pražská taxikářka nabízí poutavý retro výlet za koloritem metropole 80. let.
Autor: red -
20. května 2018
08:30

Veksláci, lehké děvy, papaláši přejíždějící dlouhé vzdálenosti a svěřující se ze zadního sedadla bílé Volhy s transparentem „taxi“ na střeše. Nejen to je strhující, byť útlá, kniha Jaroslavy Klímové.

Jaroslava Klímová (68) se ve své prvotině vrátila do osmdesátých let minulého století. Tehdy byla jednou z mála žen pracujících jako „drožkařka“ v Praze. Na 163 stranách knihy předkládá více než 30 příběhů očima ženy za volantem taxi – napínavé, tragické, smutné i komické situace z doby před rokem 1989. Ožívají v nich figurky pražských veksláků, prostitutek, ale také obyčejných lidí. A jak také slibuje anotace, čtenář má možnost odhalit kouzlo novodobé zpovědnice, kterou se stává její pražský taxík.

Pražská taxikářka nabízí poutavý retro výlet za koloritem metropole 80. let. • Ilustrační foto.Pražská taxikářka nabízí poutavý retro výlet za koloritem metropole 80. let. • Ilustrační foto. | Blesk, Martin Přibyl

Přestože autorka nemá přílišné zkušenosti s literární tvorbou, její první kniha se čte s lehkostí, čtenáře pohltí a tak se jedním z mála mínusů stává její malý rozsah. Na lehce nostalgické notě se nese svižné vyprávění, ve kterém jsou odhalovány kdysi známé pražské postavičky i ty, jež zřejmě vznikly v autorské licenci. Přesto působí živě a zcela odpovídají obrazu přelomu 80. a 90. let 20. století. Jsou povědomé, dnes již humorné a čtenáře si snadno získají.

I mladší čtenáři mají možnost proniknout skrze čas do dob, kdy před pražskými hotely stáli na těžce získaných stanovištích „vybraní hoši s hotelovými taxíky, zcela luxusní sorta, do které se mohl obyčejný taxikář dostat jen za hodně tučný obolus či za různé služby a protislužby“. Kdy se prostitutky svěřovaly se svými pohnutými osudy a důvody pro vykonávání nejstaršího povolání. Dozví se, kdo byla Hraběnka – „…vysoká, štíhlá, s pevnými vysoko posazenými ňadry, s dlouhými přírodními blond vlasy a chladná jako mramorová socha. Vždy perfektně nalíčená, vždy dokonale oblečená v hadřících, které viditelně nepocházely z pultů našeho provinčního Tuzexu.“ Dojde však také na dramatické chvíle při přepadení nebo smutek po zavraždění kolegy…

Pražská taxikářka je zkrátka zajímavé a pohodové čtení. Překvapivý je potom fakt, že Klímová při tvorbě druhé knihy Ztracené životy zabrousila do minulých století. „Taxikářka“ by si určitě zasloužila pokračování.

Hodnocení: 85 %

Jaroslava Klímová

Pražská taxikářka

Nakladatel: Nová Forma, 2009

Počet stran: 163

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Volby 2020 (podzim)

Krajské volby 2020 Senátní volby 2020