Recenze: Oprašte svoje mozkové buňky aneb Einstein pro začátečníky

Recenze: Oprašte svoje mozkové buňky aneb Einstein pro začátečníky  (Autor: Euromedia)
12. dubna 2016
08:45

Kniha Jak postavit vesmír z pera britského novináře a spisovatele Bena Gillilanda vám poskytne odpovědi na všechny otázky, které vás kdy o vesmíru napadly při sledování sci-fi filmů nebo pozorování hvězd. Upřímně řečeno, zodpoví vám i otázky, na které jste nikdy nepomysleli.

Svět je komplikované místo, to víme všichni, ale co takový vesmír? Ten se jeví ještě komplikovanější a vskutku tomu tak je. Máte-li ale chuť proniknout do všech jeho zákoutí a alespoň se pokusit pochopit principy, na kterých toto černé nekonečno funguje, pak je kniha Jak postavit vesmír právě pro vás.

Nejedná se o žádnou klasickou naučnou literaturu. Publikace je rozdělená do několika okruhů, mapujících vesmír od jeho vzniku přes lidské objevy v něm až po samostatné kapitoly věnované například vzniku a fungování hvězd. Graficky je kniha zpracovaná velice příjemně, nezatěžuje čtenáře dlouhými odbornými texty, zaměřuje se na fotografie, ilustrace a krátké vysvětlivky. Všechny postupy popisované v textu jsou názorně ukázané na obrázku, aby si mohl člověk udělat jasnou představu o fungování toho či onoho jevu.

Ať už jste tedy vesmírný fanda nebo jen zvídavý jedinec, doporučuji si tuto knihu minimálně prolistovat. Avšak nepřistupujte k ní jako k ultimátnímu průvodci, který vám zaručí náhlé osvícení v otázce astronomie, kvantové mechaniky a podobně. Určitě se nejedná o oddechovou četbu na sobotní podvečer k hořícímu krbu, ale o obsáhlou publikaci, bohatou na detaily a informace, z nichž některé, pokud nejste opravdový zasvěcenec, prostě nepochopíte.

Je třeba se soustředit a vnímat detaily, přečíst si některé informace víckrát a vracet se do rejstříku pojmů, pokud si chcete udělat ve vesmírných věcech opravdový pořádek. Ale i tak má kniha svoje kouzlo, odhrnuje pomyslnou oponu neznáma a ukazuje nám, že všechno okolo nás má řád a smysl. Všechno záleží na míře vašeho nadšení, schopnosti chápání a co si budeme povídat, také na schopnosti vaší fantazie a citu pro abstraktno. Na takovou hvězdu si totiž jen tak nesáhnete.

Ben Gilliland

Jak postavit vesmír – Od velkého třesku po konec vesmíru

Euromedia Group, 2015