Češi se bojí zahraničních e-shopů. Větší výběr ani lepší ceny jim nestačí
Zatímco v tuzemských internetových obchodech jsou Češi jako doma, na ty zahraniční si teprve zvykají. Většinou se v nich bojí jazykové bariéry a také nákladů na případné vrácení zboží. Vyplývá to z průzkumu evropské asociace ANEC, do které se za Česko zapojil časopis dTest.
Téměř 87 procent českých respondentů v průzkumu uvedlo, že během posledního měsíce nakupovalo online. A zhruba pětina dotázaných pravidelně nakupuje v e-shopech prodejců z EU.
„Nákupy přes internet jsou už pro většinu spotřebitelů samozřejmostí, zkušenost s koupí výrobku nebo služby online mělo 99,5 procenta respondentů. Pouze 0,5 procenta účastníků průzkumu uvedlo, že nikdy nenakupovali online,“ řekl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Lidé nakupují po internetu poměrně často. Na otázku, kdy naposledy nakoupili zboží či službu přes internet, čeští spotřebitelé nejčastěji odpovídali, že během posledního týdne.
Zahraniční online nákupy moc netáhnou
Více než polovina respondentů průzkumu (52,5 procenta) už někdy nakoupila u internetového prodejce se sídlem v jiné zemi EU, 41,3 procenta u prodejců v zemích mimo EU. Přeshraniční nákupy však stále mají spíše nižší četnost, většina účastníků průzkumu nakupovala v zahraničí jednou za rok nebo méně. Pouze 22,3 procenta respondentů nakupuje pravidelně v internetových obchodech v EU, mimo EU je to ještě méně – jenom pětina.
„Jako nejčastější důvod toho, že se vyhýbají nákupu v zahraničním e-shopu, lidé uváděli, že se obávají obtíží při řešení případných problémů a vracení zboží. Jazykovou bariéru uvedla jako důvod polovina respondentů. Více než třetina respondentů se obává vysokých nákladů na dopravu a 25 procent uvedlo, že nedůvěřuje prodejcům z jiných zemí,“ shrnul výsledky Zelený.
Sebevědomé nakupování jen v Česku
Většina respondentů, která nakoupila online v zemích EU, přitom uvedla, že v souvislosti s přeshraničním nákupem nezaznamenala žádné problémy. Ti, kteří během transakce zažili nějaké obtíže, nejčastěji uváděli, že jim objednané zboží nepřišlo vůbec nebo se zpožděním, že bylo vadné či neodpovídalo uvedenému popisu.
Podle výsledků průzkumu se lidé stále cítí jistější, když nakupují u internetových prodejců z vlastní země než v zahraničních e-shopech. Čím vzdálenější je země provozovatele e-shopu, tím nižší důvěru lidé pociťují při nákupu. Téměř polovina respondentů uvedla, že se cítí velmi sebevědomě při nakupování v českých internetových obchodech, ve srovnání s 24 procenty při nakupování od prodejců se sídlem v rámci EU a 15,9 procenta při nakupování od prodejců se sídlem mimo EU.
Proč čeští spotřebitelé nakupují v zahraničních internetových obchodech? Jako nejčastější důvody respondenti průzkumu uváděli, že zboží není v České republice dostupné, že zahraniční e-shopy nabízejí nižší ceny a širší výběr zboží.
Ze zahraničí, konkrétně z ALiexpress.com, jsem už několikrát nakupovala a všechno proběhlo hladce a zboží přišlo včas a v termínu. Na nákupy navíc ještě můžete využít téhle akce https://www.ziskejte.cz/cashback-sleva/vsichni-partneri/obchody/aliexpress.com a dostat z každého nákupu 7,8 % zpátky