Při nakupování online můžete zboží bez udání důvodu vrátit do 14 dnů. Aspoň většinou, existují výjimky, u nichž tuto možnost nemáte, případně se musíte připravit na stornopoplatky. Obecně platí, že byste si měli pročíst smlouvu, kterou s e-shopem uzavíráte. Podívejte se, co nemůžete vrátit v zákonné lhůtě.
Nakupujete často po internetu? Víme, jaké zboží nemůžete vrátit
1.Zájezdy, jízdenky a letenky
„Dříve platilo, že cestovní smlouvu (dnes smlouvu o zájezdu) lze uzavřít pouze písemnou formou (tedy zpravidla na papíře s podpisy obou stran). Pokud nebyl papír, smlouva byla jednoduše neplatná,“ uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest. Teď už k platné smlouvě stačí „jediný klik“ na internetu. Když se tedy zaregistrujete na portálu cestovní agentury a objednáte si například „last minute“ zájezd, zákon vám sice umožňuje od smlouvy odstoupit, ale bez sankce to nebude.
Stornopoplatek mnohdy dosahuje výše ceny zájezdu a nerozvážnou objednávku už tak prakticky nelze vzít zpět. Podobně je to s přepravou cestujících. „Nakupujete-li jízdenky či letenky přes internet, pozorně si přečtěte obchodní podmínky. Ty mohou upravovat možnost odstoupit od smlouvy a nepoužitou jízdenku vrátit, není to však zákonná povinnost přepravce ani zprostředkovatele,“ upozornil Zelený.
2.Potraviny a zboží běžné spotřeby
Objednáváte si přes internet potraviny, nápoje nebo zboží běžné spotřeby? I s jeho vracením můžete mít problém. Těžko budete po týdnu vracet potraviny, které jste nestihli sníst, nebo zvadlé květiny, které jste objednali přes e-shop.
„Zde by mohl nastat drobný problém s výkladem termínu věci běžné spotřeby. Pojem je to sice značně neurčitý, ale evropské právo celou oblast vymezuje trochu jinak, a to podmínkou, že takové věci budou spotřebiteli doručovány formou častých nebo pravidelných dodávek. Na nahodilé či příležitostné objednání věcí běžné spotřeby se výjimka vztahovat nemá,“ upozornil Zelený z dTestu.
3.Zboží na míru
Nelze vrátit ani zboží, které bylo upraveno na míru podle přání spotřebitele. Nejčastěji se to může týkat třeba oblečení, které si necháte zkrátit z konfekční velikosti, nebo kusu nábytku, který si necháte seříznout na míru.
„Něco jiného jsou ale různé sestavy komponentů, které dohromady tvoří určitou věc. Pokud si z dílů, stěn a polic necháte sestavit skříň či obývací stěnu a nejedná se o žádnou speciální úpravu tvořenou jen na přání zákazníka, pak se o výjimku nejedná,“ upozorňuje právník. Úprava zboží dle přání zákazníka není to samé jako zhotovení věci na zakázku.
Vyberete-li si věc z online katalogu a bude-li ji muset někdo vyrobit, lhůta na rozmyšlenou běží od doručení výrobku.
4.Zboží v uzavřeném obalu
Existuje výjimka, kterou se snaží prodejci využít, protože podle odborníků je v občanském zákoníku nešťastně formulovaná. Jde o zboží, které je v uzavřeném obalu, a po vyjmutí z obalu není možné jej vrátit z hygienických důvodů a další prodej by mohl představovat zdravotní riziko.
„Jedná se zejména o věci, které se používají k intimním potřebám nebo k osobní hygieně, jako jsou kartáčky na zuby. Ne každý obal, který prodejce označí za uzavřený, má funkci hygienické nebo zdravotní ochrany a roztržení igelitového sáčku, ve kterém se nachází bavlněné tričko, rozhodně nezpůsobí nemožnost tričko po vyzkoušení vrátit,“ popisuje Zelený.
5.Hudba a počítačové programy
Kupujeme-li hudbu, video či počítačové programy, lze je vrátit jen do okamžiku, než porušíte jejich původní obal. Když je nechcete na hmotném nosiči (CD, DVD, blu-ray…) a po zaplacení si je stahujete rovnou do počítače, pak můžete odstoupit jen do chvíle, než stahování začne. Z podobných důvodů se do výjimek řadí i noviny, periodika a časopisy, nikoliv ale knihy.
6.Služby
Pokud nakupujete služby jako je ubytování, doprava nebo stravování, kdy je určeno, v jakém termínu budou poskytnuty, mějte se na pozoru. Zde nemusí být jednoduché se vyvázat a podnikatel může chtít, abyste zaplatili službu, kterou jste si objednali, i když ji nakonec nebudete moci využít.
Lístky do kina, na koncerty či na sportovní utkání, které nemůžete po zakoupení využít, je pak lepší někomu přenechat, protože neumožní-li to poskytovatel služby ve svých podmínkách sám, nemusí přijmout odstoupení od smlouvy.
Pozvete-li si domů po telefonu opraváře, rovněž uzavíráte smlouvu, kterou nelze zrušit bez udání důvodu. Třeba takovou opravu pračky byste vraceli velmi těžko. Na druhou stranu, pokud opravář při své návštěvě „přibalí“ ještě novou vodovodní baterii či náhradní díly, které jste výslovně neobjednávali předem, pak opět máte 14 dní na rozmyšlenou.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.