Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Lidl lákal zákazníky na černocha v mikině. Kolem letáku je teď poprask

Autor: Aneta Bednářová, Info.cz - 
4. ledna 2017
14:15

„České letáky českým lidem“ – podobná hesla provolávají na sociálních sítích zákazníci obchodního řetězce Lidl. Ten v aktuálním letáku použil na jedné dvoustraně modela tmavé pleti. Ačkoli někteří samozvaní vlastenci se bouří, jiní na Facebooku děkují obchodu, že propaguje kulturní diverzitu.

Pobouření zákazníků vyvolal černošský mladík, který v aktuální nabídce Lidlu propaguje mikiny a trička. Leták vyšel minulý čtvrtek, negativní ohlasy se začaly snášet na obchod až tento týden.

Naštvaní zákazníci Lidlu vyčítají „multi-kulti propagandu“ a snahu odradit české zákazníky. „Já teda nejsem rasista, ale přece jenom by bylo lepší mít tam někoho z naší rasy, myslíte že v Africe mají na letáku bělochy? Nebo v Číně že mají na letáku bělochy? České letáky českým lidem,“ rozčiluje se na profilu řetězce například Luboš Krňávek.

Leták řetězce Lidl vyvolal na sociálních sítích vlnu nevole. Proč? Leták řetězce Lidl vyvolal na sociálních sítích vlnu nevole. Proč? | Lidl.cz

Lidl proti rasismu v Česku

Řetězec podobná obvinění odmítá. „V našich letácích věnujeme veškeré úsilí propagaci našeho zboží a jakoukoli rasovou manipulaci či upřednostňování naprosto odmítáme. Vzhledem ke skutečnosti, že Česká republika je součástí Evropy, ve které žijí lidé různých národností i různé barvy pleti, považujeme modelky a modely v našich reklamních letácích za naprosto v pořádku,“ vysvětluje v oficiálním prohlášení mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

A pro Info.cz dodává: „Leták pro Českou republiku připravujeme výlučně s ohledem na zboží, k jehož propagaci je určen, a využíváme k tomu jak vlastní, tak mezinárodní podklady. Tento postup zachováme i nadále. S ojedinělými projevy rasismu jsme se setkali již v minulosti, nikdy však v takové míře jako dnes.“

Jedna z prvních reakcí řetězce Lidl ČR na kritiku za modela tmavé pleti Jedna z prvních reakcí řetězce Lidl ČR na kritiku za modela tmavé pleti | Facebook Lidl Česká republika

Kromě negativních ohlasů se ale začaly objevovat i opačné názory. Někteří lidé děkují Lidlu za snahu o kulturní diverzitu a diví se absurdnímu rasismu, který vyvolala obyčejná letáková nabídka. Stránku Lidlu také zasypaly parodie letáku, na kterých hlavu mladíka nahradil i prezident Miloš Zeman nebo jeho mluvčí Jiří Ovčáček.

Proč ale mladík vzbudil v lidech takovou nevoli? Některé zásilkové katalogy nebo obchody s oblečením používají figuranty jiné pleti naprosto běžně. „Myslím, že to bude souviset s nějakou aktuální situací ve vztahu k uprchlické krizi. To téma je asi pro některé citlivější. Globální firmy ve svých katalozích mívaly poměrně často modely a modelky různých barev pleti, ale nikdy jsem se nesetkal s tím, že by to někomu vadilo,“ vysvětluje pro Info.cz výkonný ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu Tomáš Hájek.

A s podobnými situacemi se možná budou firmy nejen na českém trhu setkávat stále častěji, jak potvrzuje i ředitel social media agentury Socialsharks Petr Andrýsek. „Poslední dva roky jsme u našich klientů zaznamenali přes pět velkých komunikačních krizí na téma náboženství, migranti a právě jiná etnika. Většinou to začíná buď postem na stránce, nebo zprávou v médiích. Taková krizová komunikace je pak pro firmu dost složitá, protože nijak nepochybila,“ vysvětluje Andrýsek.

Reakce dalších řetězců a více zpráv najdete na webu Info.cz