Lidl lákal zákazníky na černocha v mikině. Kolem letáku je teď poprask
„České letáky českým lidem“ – podobná hesla provolávají na sociálních sítích zákazníci obchodního řetězce Lidl. Ten v aktuálním letáku použil na jedné dvoustraně modela tmavé pleti. Ačkoli někteří samozvaní vlastenci se bouří, jiní na Facebooku děkují obchodu, že propaguje kulturní diverzitu.
Pobouření zákazníků vyvolal černošský mladík, který v aktuální nabídce Lidlu propaguje mikiny a trička. Leták vyšel minulý čtvrtek, negativní ohlasy se začaly snášet na obchod až tento týden.
Naštvaní zákazníci Lidlu vyčítají „multi-kulti propagandu“ a snahu odradit české zákazníky. „Já teda nejsem rasista, ale přece jenom by bylo lepší mít tam někoho z naší rasy, myslíte že v Africe mají na letáku bělochy? Nebo v Číně že mají na letáku bělochy? České letáky českým lidem,“ rozčiluje se na profilu řetězce například Luboš Krňávek.
Lidl proti rasismu v Česku
Řetězec podobná obvinění odmítá. „V našich letácích věnujeme veškeré úsilí propagaci našeho zboží a jakoukoli rasovou manipulaci či upřednostňování naprosto odmítáme. Vzhledem ke skutečnosti, že Česká republika je součástí Evropy, ve které žijí lidé různých národností i různé barvy pleti, považujeme modelky a modely v našich reklamních letácích za naprosto v pořádku,“ vysvětluje v oficiálním prohlášení mluvčí Lidlu Zuzana Holá.
A pro Info.cz dodává: „Leták pro Českou republiku připravujeme výlučně s ohledem na zboží, k jehož propagaci je určen, a využíváme k tomu jak vlastní, tak mezinárodní podklady. Tento postup zachováme i nadále. S ojedinělými projevy rasismu jsme se setkali již v minulosti, nikdy však v takové míře jako dnes.“
Kromě negativních ohlasů se ale začaly objevovat i opačné názory. Někteří lidé děkují Lidlu za snahu o kulturní diverzitu a diví se absurdnímu rasismu, který vyvolala obyčejná letáková nabídka. Stránku Lidlu také zasypaly parodie letáku, na kterých hlavu mladíka nahradil i prezident Miloš Zeman nebo jeho mluvčí Jiří Ovčáček.
Proč ale mladík vzbudil v lidech takovou nevoli? Některé zásilkové katalogy nebo obchody s oblečením používají figuranty jiné pleti naprosto běžně. „Myslím, že to bude souviset s nějakou aktuální situací ve vztahu k uprchlické krizi. To téma je asi pro některé citlivější. Globální firmy ve svých katalozích mívaly poměrně často modely a modelky různých barev pleti, ale nikdy jsem se nesetkal s tím, že by to někomu vadilo,“ vysvětluje pro Info.cz výkonný ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu Tomáš Hájek.
A s podobnými situacemi se možná budou firmy nejen na českém trhu setkávat stále častěji, jak potvrzuje i ředitel social media agentury Socialsharks Petr Andrýsek. „Poslední dva roky jsme u našich klientů zaznamenali přes pět velkých komunikačních krizí na téma náboženství, migranti a právě jiná etnika. Většinou to začíná buď postem na stránce, nebo zprávou v médiích. Taková krizová komunikace je pak pro firmu dost složitá, protože nijak nepochybila,“ vysvětluje Andrýsek.