Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Obavy z cestování na vlastní pěst: Covid ublížil turistice, ale po cestovkách roste poptávka

Autor: Washington Post, mav - 
20. června 2021
05:00

Jak v západních zemích pokračuje očkování, otevírají se hotely, restaurace i hranice, stále více lidí teď vyhledává služby cestovních kanceláří, agentur a poradců, píše Washington Post. V posledních letech je nahrazovaly internetové nástroje, ale kdo branži neopustil před koronavirem nebo kvůli němu, má teď pořádně napilno.

Před pandemií si Kaitlyn Milbyová zařizovala cestování – pravidelně vyrážela na dovolenou s manželem k výročí svatby – na vlastní pěst. Avšak tento rok, se všemi těmi pandemickými nejistotami, je docela vyčerpávající neustále sledovat zavádění nových a rušení starých opatření proti covidu. Tak se rozhodla pro služby profesionála.

„Nebylo snadné probírat se různou covidovou situací a opatřeními dalších zemí,“ popsala Washington Postu. „Teď mám cestovního poradce a jsem v klidu, že zařídí, aby vše proběhlo hladce.“

Raději s cestovní kanceláří

V průzkumu společnosti Travelport, zaměřující se na technologie pro cestovní ruch, se ukázalo, že třetina cestovatelů letos bude více žádat služby cestovních poradců. Největší nárůst je ve věkové skupině 18-38 let, která si obecně nejvíc věří na internetu a bez cestovních kanceláří se nejčastěji obešla. Teď 39 procent z nich přiznává, že asi pro nadcházející cesty profesionály využijí.

Agentura Authenteco, přes kterou si zájezd objednala i paní Milbyová, hlásí od ledna 600% nárůst poptávek. Globální síť agentur Virtuoso za stejnou dobu hlásí nárůst „jen“ padesátiprocentní. Trochu dobrodružná cestovní kancelář Pack Up and Go („Sbal se a vyraž“), jejíž klienti se až v den odjezdu dozvědí, kam je cestovka vlastně bere, zaznamenala oproti stejnému období předpandemického roku 2019 pětinový nárůst poptávky.

„Rok 2019 byl pro cestovní ruch rekordní,“ vysvětluje Dan Ilves, viceprezident cestovní kanceláře TravelStore. „Je to vysoká laťka, ale teď vidíme trendy mířící hodně nad ní.“

Shelby Dziwulski ze sítě Virtuoso to vysvětluje zmatky: „Myslím, že jednou z příčin takového nárůstu poptávky je skutečnost, že je pro cestovatele velice náročné všechno sledovat. Každý den přichází spousta změn, takže je užitečné mít někoho, kdo se na takovou expertizu specializuje.“

To vyplývá i ze zmíněného průzkumu Travelport. Z těch, kdo oproti dřívějším dobám zvažují využít služeb cestovní kanceláře nebo agenta, uvádí 65 procent jako důvod, že by se cítili bezpečněji díky aktuálním informacím, které by takto měli k dispozici; 23 procent zmiňuje potenciální potřebu zájezd zrušit či změnit termín, 7 procent chce mít jistotu, že jim kancelář pomůže v případných potížích, 5 procent pak prostě chce zájezd domlouvat s lidskou bytostí, jelikož je nyní cestování složitější.

„Potřebují pomoci vyznat se ve složité záplavě informací, dezinformací a měnících se podmínek pro vstup. Chtějí někoho, komu mohou důvěřovat,“ shrnuje Jack Ezon z newyorské cestovní kanceláře Embark Beyond. Ta za loňský rok zaznamenala skoro 450% nárůst klientské základny; asi polovina se chytila na inzerci a marketing firmy, zbytek agenturu oslovil na základě referencí od známých, uvedl Ezon pro Washington Post.

Ostatně mnozí lidé vyhledávají pomoc profesionálů, pokud jde o velké utrácení; a po nemovitostech a autech bývá cestování největším výdajem, jaké člověk za rok má. Když nyní hrozí zavírání hranic a rušení letů, člověku přidá na jistotě, když může očekávat, že je odborník v obraze a připraven zájezd přebookovat na jindy nebo vrátit peníze.

„Cestovní kanceláře vždy fungovaly i jako obhájci svých klientů, nyní je to ještě zřetelnější,“ říká Místy Bellesová, ředitelka public relations v síti Virtuoso. A dodává, že obvykle při problémech lépe dopadnou zákazníci s velkou kanceláří v zádech než sólo cestovatelé.

„Máme přístup k expertům, máme vztahy v branži. Máme k dispozici různé nástroje,“ argumentuje podobně James Ferrara z firmy InteleTravel pro Washington Post.

„Akcie si taky můžete koupit rovnou, tak proč využívat služeb burzovního makléře?“ ptá se Ilves. „Pro jeho expertizu. Máte čas telefonovat na patřičná místa a po všem pátrat? A sebevědomí to podnikat na vlastní pěst? Fajn. Ale já osobně preferuji rady a vodítka od někoho, kdo tou branží žije a má vhled, jaký mně chybí.“

I bez nárůstu klientů by teď měli cestovní specialisté víc práce. Kromě klasických úkolů jako rezervace restaurací a aut z půjčoven teď žonglují s častými změnami itinerářů; někdy danou cestu přeobjednávají klidně desetkrát, když se stále navzdory očekáváním hranice neotevírají či přicházejí nová omezení. A samozřejmě přibývá dotazů typu jaká pandemická opatření tam a tam zrovna platí a co vlastně bude otevřené. Někdy agenti slouží nervózním klientům i jako psychická podpora na telefonu. „Musejí lidi uklidnit, aby se zase nebáli cestovat,“ říká ředitelka Bellesová.

Cestovní kancelář, nebo Booking.com?

Před pandemií se počítalo, že v konkurenci digitálních obrů jako Booking.com a Google, které usnadňují mnohé aspekty cestování, do konce 20. let z oboru odejde 26 procent lidí. Teď to vypadá na nový smysl existence. Tedy pokud aktuální nárůst dotazů a poptávek není spíše jen odrazem prvotního vzrušení, že se po tak dlouhé době zase vůbec může cestovat.

„I v lepších časech máte nějaká očekávání, jak by vaše cesta měla vypadat, nejspíš cestujete jen jednou, možná dvakrát za rok,“ apeluje Bellesová. „Je to pro vás investice. Oni jsou ti, kdo to uvádí v realitu; to se nezmění ani po pandemii. Stále budou oddaní svým klientům a dbát na to, aby si své cesty co nejvíc užili.“

Pokud ovšem bude cestovních poradců a agentů dostatek. Na trhu bývala spousta kvalifikovaných a zkušených odborníků, jenže pak přišel covid-19. Americká společnost cestovních poradců loni předvídala, že bez vládní podpory svůj byznys zavřou tři ze čtyř cestovních agentur. „Pandemie na cestovní kanceláře tvrdě dopadla,“ řekl Washington Postu Fred Becker, který na York College v Pensylvánii přednáší o ubytovacím odvětví.

O svého osvědčeného agenta takto přišel třeba Larry Ayres, který v Jižní Dakotě vlastnil stavební firmu. „Prostě skončil,“ popsal Washington Postu. Ze sítě agentur mu nabízejí náhradu, ale... „Znamená to začít zase od začátku, je na nás si nového agenta vycvičit.“

Místopředseda Asociace CK Jan Papež v Epicentru Blesku Místopředseda Asociace CK Jan Papež v Epicentru Blesku | blesk.cz

Zobrazit celou diskusi