Roboti, aplikace, auto místo recepce. Jak se hotely za pandemie snaží ubezpečit návštěvníky

Autor: Washington Post, mav - 
18. června 2021
05:00

Koncentrace lidí z různých koutů světa v hotelové lobby, restauraci či u bazénu? Z pochopitelných důvodů zažil turistický ruch za pandemie mimořádný útlum. Jak se pomalu Západ vrací k normálu, hledají i hotely způsoby, jak přilákat zpátky zákazníky a ujistit je, že budou v bezpečí, píše Washington Post.

Při příjezdu do podniku Club Wyndham Ocean Ridge, zažijete jednu z kreativních metod, jak se ubytovací zařízení snaží letos vyjít vstříc turistům, aby se cítili bezpečně. Místo příchodu na recepci vás zaměstnanec navede na parkoviště označené „check-in“. Pak nemusíte hnout prstem. Recepční v roušce vám do auta podá klíče a uvítací balíček, nasměruje vás k vaší chatce… a do pár minutek je hotovo.

„Check-in z auta eliminuje nutnost vcházet dovnitř,“ vysvětlil pro Washington Post Tyler Von Neida, generální manažer tohoto jihokalifornského podniku. „Omezuje to styky s lidmi na jedinou osobu, není potřeba se dotýkat žádných povrchů. Bylo to ohromně pozitivně přijato, hodnocení spokojenosti s check-inem se zlepšila o deset procent.“ A tak zřejmě tento systém ponechají i po odeznění pandemie.

Náramek jako permanentka i platidlo

Spousta klientů může mít nadále obavy z potenciální nákazy, která by se kvůli mutacím mohla šířit i navzdory promoření či očkování. Cestovní ruch proto reaguje nejrůznějšími způsoby. Bezpečnější check-in, kontakty s personálem i způsoby placení i další nápady… to vše má přispět k bezpečnějšímu pobytu hostů. Nebo aspoň k jejich pocitu bezpečí.

Hotely ve floridském resortu Disney World, největší rekreační oblasti světa, rovněž minimalizují styky s personálem i nejrůznějšími povrchy. Místo permanentky v zábavním parku slouží elektronický náramek, který nyní umožňuje i bezdotykové placení.

Resort Alma v jižním Vietnamu také sází na bezdotykovou, dálkovou komunikaci. Vyvinul si vlastní mobilní aplikaci, kterou si hosté mohou stáhnout už před příjezdem. Mobil jim tak poslouží jako recepce, jídelní lístek, program hotelových aktivit i zdroj informací a tipů o bezpečnosti a hygieně.

Generální manažer Herbert Laubichler-Pichler věří, že se idea ujme v celé branži. „Pandemie se dotkla všech aspektů našich životů, v novém normálu je aplikace efektivním a bezdotykovým způsobem, jak propojovat hosty a personál,“ řekl Forbesu.

Ještě dál v rozvoji svých technologií šel Mercantile Hotel v New Orleans: nasadil do služby robota. Metr vysoký elektronický pikolík umí roznášet ručníky a svačiny či přivolat výtah. A co může být pro někoho další pozitivum, nechce spropitné. V Japonsku takové najdete už nějakou dobu, pandemie koronaviru však technologické kuriozitě dodává nový rozměr.

Jiné podniky využívají, co už mají, ale třeba to prodávají novým způsobem. Z klasického apartmánu s kuchyní a pračkou ve Filadelfii je najednou „samostatné útočiště“. Místo vinárny můžete využít služby someliéra na telefonu, který vám poradí s výběrem vína, jež vám pak poslíček donese ke dveřím.

Home office z hotelu

Za omezeného cestování se hotely snažily najít alespoň nějaké zákazníky. Místo turistů tak vytvářely nabídky třeba pro lidi ze sousedství. „Dali jsme důraz na denní pobyty. I když lidé nezůstávali přes noc, mohli si užívat naše služby, aby nebyli pořád doma,“ vysvětlil serveru Eater Brian De Lowe z amerického řetězce Proper Hospitality. Například se hotelové pokoje daly využívat pro schůzky s klienty, když nebyly otevřené restaurace a kavárny, i pro práci „z domova“. Hotel Monaco v Pittsburghu počítal s celou rodinou, připravil tak balíček pro dálkovou výuku včetně školních pomůcek, lavice a svačinových balíčků.

V některých případech byl k dispozici i bazén. „Každý měl přiděleno lehátko, což usnadňovalo dodržování rozestupů,“ pochvalovala si Allison Ballová zkušenost z Kalifornie.

Newyorčan z Brooklynu Jeff Hong si s přítelkyní dva týdny hráli na turisty na Manhattanu, ubytovali se ve stylovém butikovém hotelu. Jindy by to vyšlo na majlant, ale teď to nebylo ani sto dolarů (2133 Kč) za noc. „Ještě nám dali spoustu kreditů do baru na střeše. Bylo to úžasné. A protože jejich restaurace omezila otevírací dobu, snídaně zajišťovaly okolní podniky,“ popsal serveru Eater.

Mnohé podniky hledaly způsob, jak rozptýlit obavy turistů z karantény, pokud by jim snad před návratem vyšel pozitivní test na covid. Luxusní bahamský resort SLS Baha Mar to na jaře vzal velkoryse: zajistil zdarma prodloužení ubytování až o dva týdny, nebo do negativního testu, včetně poukázek na jídlo ve výši 150 dolarů denně (3200 Kč). A pokud by covid pozitivní americký turista přece jen raději spěchal domů, resort nabízel let soukromým tryskáčem. Podle mluvčí tuto možnost zvolil jediný host.

Chorvatsko a dohled nad hotely

Tuto záležitost se turistům snaží usnadnit chorvatská vláda, která přišla s kampaní a certifikátem. „Safe Stay in Croatia (Bezpečný pobyt v Chorvatsku je národní značkou bezpečnostních protokolů v cestovním ruchu a stravování, kterou od roku 2021 stranám zainteresovaným v turistickém sektoru přiděluje Ministerstvo cestovního ruchu a sportu,“ stojí na novém webu kampaně, který je přeložen i do češtiny. „Viditelně umístěná značka Safe Stay in Croatia poskytuje návštěvníkům informaci, že turistické zařízení jejich zájmu funguje v souladu s aktuálními doporučeními Světové rady cestování a cestovního ruchu a Chorvatského institutu pro veřejné zdraví.“

Zároveň portál nabízí vyhledávání takto zkontrolovaných podniků. Co se hotelů týče, vyžaduje certifikát po personálu dodržování klasických opatření – roušky, dezinfekce, měření teploty, větrání místností, čištění filtrů klimatizace, papírové ručníky… A co je důležité pro mnohé hosty, za patřičných opatření připouští i švédské stoly.

Ministerstvo takto kontroluje jak hotely a restaurace, tak i cestovní kanceláře a všemožné turistické atrakce. Zaměstnanci cestovního ruchu pak měli v Chorvatsku prioritu při očkování, informovala agentura AP.

Podobně se snaží rozptýlit obavy turistů Bulharsko: „Hotely, restaurace, veškeré služby vyžadují po zaměstnancích očkování, i pod hrozbou ztráty zaměstnání. V zásadě to asi ani jinak nejde,“ řekl Blesk Zprávám český velvyslanec v Bulharsku Lukáš Kaucký.

„Ne všechna opatření vás skutečně ochrání před covidem, ale vytvářejí důvěru. Je to o pocitu bezpečí,“ popsal Washington Postu hotelový konzultant Glenn Haussman. Podle něj není potřeba vymýšlet nějaké extra nápady, hosté by si měli zkrátka dávat v každém podniku pozor na dodržování hygieny. Čistší hotel vás nutně před koronavirem neochrání, ale je přinejmenším znamením, že management bere starost o zákazníky vážně.

Snad i proto zásadní změny v designu hotelů hoteliéři neočekávají, covid považují za dočasnou záležitost. „Myslím, že než se otevře kterýkoli z hotelů, které se nyní navrhují, pandemie by už měla být zcela za námi – a pokud ne, tak nás čekají větší problémy než turistika,“ řekl Lowe.

Video  Do Chorvatska bez testu jen s jednou dávkou. A o palčivém vyjednávání 
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi