Kateřina Cajthamlová o tloušťce a koronaviru: Nejhorší je smrt z vyděšení!

Autor: lc - 
19. května 2020
06:10

Přibrali jste během uplynulých dvou krizových měsíců nechtěná kila a s kondičkou to také není nic moc? S lékařkou Kateřinou Cajthamlovou, kterou v minulosti proslavily televizní pořady Jste to, co jíte a DoktorKA, si Blesk.cz povídal o riziku obezity ve vztahu ke koronaviru, správném jídelníčku i o tom, co jí samotné přinesl nouzový stav.

Dva měsíce nouzového stavu se na Češích v karanténě a při práci z domova údajně podepsaly na váze. Někteří z nás za tu dobu mohli podle statistik přibrat i osm kil. Nesledovala jste na toto téma nějaké odborné výzkumy?

Ano, ano, statistika… říká se, že je superlativem slova „lež“. Žádné podobné „statistiky“ (které zřejmě rozšiřují jen prodejci přípravků na zhubnutí) ve skutečnosti neexistují. To jen prodejci kdečeho využívají pro nalákání klientů pandemii i karanténu.

Jak se tedy podle vás situace předchozích měsíců na naší postavě a kondici podepsala?

V reakci na stres a krizi někteří lidé tloustnou, ti úzkostnější či depresivní naopak hubnou. Servírky mohly doma ubrat na svalech a přibrat na tuku tím, že jim ubyl pohyb. Ti, kdo využili karantény a „home office“ ke zpravidelnění stravy a přidali cvičení, zas mohli přibrat svaly a zhubnout tuk. Na váze se u obou skupin nemuselo ukázat nic, poznají to v zrcadle, na výkonnosti, zdravotním stavu – a podle objemu v pase. 

Jak se teď začít vracet do kondice? Právě obezita je z hlediska koronavirové nákazy rizikovým faktorem…

Ano, morbidní typ obezity (nad BMI 35 kg/m2) zejména u mladších mužů rizikem je, ale naopak paradox obezity konstatuje u lidí nad 65 let s BMI v pásmu nadváhy až mírné obezity (do BMI 26–32 kg/m2) lepší odolnost proti infekcím obecně a delší dobu dožití. Takže nic není tak jednoduché, jak se zdá. Hubení netrénovaní, psychicky nevyrovnaní a podvyživení lidé se špatnou buněčnou imunitou odolávají virózám rozhodně hůř než robustní optimisté či zdraví tzv. „fit fat“ neboli vysportovaní tlouštíci. A to platí i pro covid-19.

Jaký druh pohybu byste doporučila?

Základní pravidlo pro pohyb pro zdraví zní: pěstujte pravidelně přirozený pohyb, který vás baví a odpovídá vašemu věku a zdravotnímu stavu – to je ten nejlepší druh. A je jedno, budete-li chodit se psem na procházku, cvičit doma jógu nebo tancovat po obýváku. Jen to dělejte alespoň dvakrát 45 minut každý den a nepřepínejte se, ani s nikým nesoutěžte.

A jak upravit jídelníček? Připomeňte základní a důležitá pravidla…

Jídelníček by měl odpovídat strávníkovi – tedy jeho/jejímu pohlaví, věku, zdravotnímu stavu, alergiím, lékařským doporučením – a také denní i roční době, psychické a fyzické zátěži a dostupným zdrojům potravy. Ideálně by měl obsahovat dostatečné (nikoli nadbytečné) množství bílkovin, komplexních sacharidů a tuků – s převahou rostlinných produktů. Jde tedy v podstatě o tak zvanou semivegetariánskou stravu s přídavkem vajec, ryb a mléčných výrobků.

Aspoň tři porce zeleniny a dvě porce ovoce denně, třikrát týdně luštěniny (hrách, čočka, fazole) a jako zdroj betaglukanů ovesné vločky a výrobky. Strava by měla být co nejblíže přirozeným surovinám – a pro posílení imunity obsahovat zejména zdroje vitaminu C, E, A, D a ze stopových prvků selen a zinek – to je ideální „protiepidemická“ prevence stravou. A omezte sladkosti i přílišné solení a rozhodně vysaďte i alkohol a další drogy.

Kateřina CajthamlováKateřina Cajthamlová | Martin Hykl

Mnoho Čechů se také těší, že konečně vyrazí na točené pivo na zahrádku… Dietní režim se ale s alkoholem moc nesnáší. Jak často si můžeme oblíbenou skleničku dopřát, pokud hubneme?

Moc nevím, se kterými chorobami se alkohol snáší. Vlastně neznám žádnou, opominu-li již vyvrácené zmanipulované statistiky, které mezi „abstinenty“ zahrnuly i abstinující alkoholiky a uměle tak zkrátily věk dožití abstinentů proti „konzumentům malých dávek alkoholu“. Alkohol v pivě, víně a destilátech je návykový toxin a poškozuje kromě mozku i činnost jater, slinivky a kardiovaskulárního systému, zvyšuje riziko nádorů trávicího traktu i prsu.

A jak alkohol „zamává“ s naší postavou?

To, že se po něm tloustne v oblasti břicha a že vede ke zvýšení krevního tlaku a někdy i k cukrovce, je známo, málo se ví, že alkohol je poměrně vysoce kalorická látka. Spalné teplo jednoho gramu bílkovin je 4,13 kcal, gramu sacharidů je 4,1 kcal, ale 1 gram alkoholu má 7 kcal! Je tedy bližší tukům, které na 1 gram vydají 9,3 kcal. Ti, kdo alkohol pravidelně konzumují, jistě vědí, že přikusovat k pivu chleba s tvarohem, okurku či jablko zkrátka nejde, potřebují „jako základ“ tučné sýry, uzeniny či alespoň brambůrky či oříšky – a to se na postavě rovněž negativně podepíše.

Mnoho těch, kteří si dali během karantény pauzu v konzumaci alkoholu, má naopak velmi pozitivní pocity….

Pochopitelně. Vysazením alkoholu ulevíte játrům, zlepší se funkce slinivky, ubylo negativního vlivu na žaludek i na centrální nervový systém či žlázy s vnitřní sekrecí – a snížila se chuť na slanou a tučnou stravu. Zkvalitnilo se vstřebávání živin a ze stravy se odstranil vysokoenergetický toxin. To vše se nemuselo projevit „na váze“, ale na tvaru těla, objemu břicha a na tukových polštářcích určitě ano.

Jak jste trávila nouzový stav vy sama? Co dobrého vám přinesl a co naopak vzal?

Bylo to před Velikonoci, takže mi ta doba dala spoustu času na uklízení v duši i v šuplících a skříních, na čtení a poslech zpěvu ptáků – díky omezení provozu. Také jsem poznala, kdo je kamarád a kdo jen účelový „známý“, ušetřila jsem za rtěnky a dostala od tří úžasných žen doma vyrobené krásné stylové roušky. Sama jsem byla bezplatně na telefonu pro lidi v krizi a uvědomila jsem si, jak málo lze spoléhat na stát a na vládu – a jak dobře se Češi umějí semknout i postarat o leccos sami. A taky jsem v duchu děkovala prarodičům, kteří vždy nabádali: měj našetřeno na půl roku provozu – nikdy nevíš, kdy se to bude hodit!

Bojíte se takzvané druhé koronavirové vlny, která údajně hrozí na podzim?

Nejhorší je smrt z vyděšení, říká se. Nebojím se, počítám s tím, že se tento typ RNA viru vždy opakovaně vracel – typicky po dobu dvou až čtyř let. Víc než infekce se obávám, aby současnou situaci nezneužili ti, kdo chtějí dostat občany a firmy pod kontrolu.

Video Restauratér a kosmetička o restartu byznysu, ztrátách i nových opatřeních - Bohuslav Štěpánek, Aleš Brunclík

baronessa ( 19. května 2020 13:05 )

Velmi rozumné. A s kontrolou seshora ve smyslu zneužití roušek naprosto souhlasím. Kdo má náhubek, mlčí.

spania ( 19. května 2020 12:24 )

Paní doktorka je rozumná žena,ale jako tmavovlásce či zrzce jí to slušelo víc.

jannaa ( 19. května 2020 11:29 )

Mam stejny nazor,misto prinosneho rozhovoru jen blaboly a jeste nezapomene nesmyslne kopnout do vlady.

dzambulka007 ( 19. května 2020 06:49 )

Už jsem se lekla, že by se od Cajthamlové mohl výjimečně člověk i něco dozvědět. A korunou je slabomyslný výkřik o smrti z vyděšení a upozornění na vládu. Tohle tupé stvoření je fakt lékařkou?

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud